Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Scolile tehnice se schimba dupa fata Uniunii Europene

De la an la an, specializarile se modifica pentru a corespunde cerintelor locale de pe piata muncii, dar si nevoilor europene. Traditionalele calificari de tesator, filator, sobar sunt pe cale de disparitie, iar la mare cautare au ajuns mecatronica sau, in unele zone, agroturismul.

Antreprenor in constructii, proiectant decoratiuni interioare, tehnician dietetician sunt doar cateva dintre calificarile noi pe care le pot obtine tinerii care termina scolile de arte si meserii (SAM-uri) sau liceele tehnologice. Profesorii au ramas in schimb aceiasi, batrani si cu notiuni invechite.

In urmatorii patru ani, ministerul va da cate 450.000 de euro pentru dotari in 150 de scoli din invatamantul profesional si tehnic si alte zeci de milioane de euro vor fi alocate anul acesta prin programul PHARE TVET. Dar nimeni nu si-a dat silinta pana acum sa investeasca si in profesori, iar ei nu au 500 de euro pe luna pentru cursuri de recalificare.

Un nou proiect al Ministerului Educatiei prevede acordarea de burse integrale pentru tinerii care aleg SAM-urile. Deocamdata insa, elevii ajung in invatamantul tehnic mai mult de nevoie, pentru a termina cele zece clase obligatorii.

Tehnologii noi, dascali vechi

Inainte de 1989, cam 90a din licee aveau profil industrial, pentru ca tara cerea muncitori si ingineri pentru fabrici si uzine. Previziunile specialistilor arata ca, pana in 2010, intre 80 si 90%din noile locuri de munca din UE vor solicita utilizarea tehnologiilor informationale.

Dar cine sa-i invete noutatea pe elevii romani daca dascalii au aceleasi cunostinte de dinainte de 1989? "Foarte putini profesori de o anumita varsta se mai califica, asa ca nu putem adecva oferta la cererea de pe piata munciii", explica Madlen Serban, director al Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.

Spre exemplu, la Colegiul Tehnic "Edmond Nicolau" din Capitala, din cei 15 profesori pe domeniul tehnic si 10 maistri niciunul nu are pana in 30 de ani.

De la SAM la pascut cu oaia

Simona Mielu este in clasa a IX-a la Scoala de Arte si Meserii din cadrul Colegiului "Edmond Nicolau" si a ajuns aici pentru ca a picat Testele nationale. Invata acum electronica si automatizari, iar la anul vrea sa dea din nou examen pentru un liceu teoretic. Colegul ei, Cristian, isi vede viitorul ca bucatar, asa ca si el asteapta transferul.

Doar Stefan vrea sa invete aici, pentru ca e pasionat de calculatoare, insa nici el nu va profesa ca electronist. Mintea ii sta la o alta meserie: cea de asistent medical.

In comune, unde sunt cele mai multe scoli de arte si meserii, lucrurile stau si mai rau. "La sate, elevii se duc la SAM-uri doar pentru ca trebuie sa faca zece clase obligatorii. Apoi au grija de ograda sau plimba oaia prin sat", spune Horia Negrescu, inspector scolar general in Botosani.

"Noi stim plaiul, noi stim traiul"

Fiecare judet in parte isi alege domeniile in care isi specializeaza tinerii, pentru ca cererile de pe piata muncii sunt cunoscute cel mai bine la nivel local.

"Noi stim plaiul, noi stim traiul", spune inspectorul scolar general de la Satu Mare, Viorel Buda. Pentru ca orasul are peste 200 de fabrici de confectii, SAM-urile specializeaza mult in acest domeniu.

Insa, odata cu intrarea in UE, exista riscul ca firmele de lohn venite in Romania sa plece in tari precum Ucraina sau Republica Moldova, pentru forta de munca mai ieftina.

"Exista la noi o fabrica mare de mobilier din Italia, asa ca am putea foarte bine sa pregatim in acest domeniu. Dar ce garantie avem ca peste trei, patru ani fabrica nu se va muta in alta tara ?", se intreaba Sandu Pocol, inspectorul scolar general al judetului Maramures.

Au diploma, lipsesc cunostintele

In Romania sunt aproximativ 1.500 de scoli in invatamantul profesional si tehnic, insa multe dintre ele s-au infiintat dintr-o decizie populista, asa ca tinerii au iesit din scoala total nepregatiti. "Erau SAM-uri in toate comunele, dar nu aveau ateliere, nu aveau un cleste sa scoata un cui", spune inspectorul din Botosani.

In Maramures, situatia a fost asemanatoare. "UE are nevoie de meseriasi, nu de absolventi cu diploma, dar fara cunostinte", constata inspectorul scolar al judetului.

Peste jumatate dintre absolventii claselor a VIII-a isi continua studiile in invatamantul profesional si tehnic. Dar destul de putini se angajeaza cand termina scoala, daca tinem cont ca rata somajului in randul tinerilor intre 15 si 24 de ani este de trei ori mai mare decat media la nivel national.

DEZINTERES

Capitala vaneaza micii meseriasi

Cel mai mare grad de nepasare fata de SAM-uri se inregistreaza in Capitala, unde, anul acesta, din peste 5. 800 de locuri s-au ocupat doar 370. Inspectorul scolar general Cristian Alexandrescu pune acest fapt pe seama obsesiei parintilor ca odraslele lor sa faca neaparat un liceu teoretic, de preferat profil matematica-informatica.

Pe de alta parte, el "ii trage de urechi" pe dirigintii si pe profesorii care nu le vorbesc elevilor despre aceasta optiune. Alexandrescu recunoaste insa ca multe dintre aceste institutii sunt prost dotate si au profesori de competente indoielnice.

Solutia lui pentru a atrage tinerii spre acest invatamant: constructii noi, atragatoare, echipamente si burse pentru elevi. La ora actuala, el apreciaza ca domeniile cele mai cautate ar fi constructiile si serviciile, in special in domeniul comertului.
"Evenimentul zilei"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: cdiasimi | 07.11.2006 16:28 | 1162 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (3)

0 0

09.11.2006 20:21 crischiorescu

Ar fi un lucru bun aceste scoli de meserii dar au aceeasi problema ca si restul invatamantului. Slaba motivare pentru a putea face ceva bun. Eu am terminat inginer electrician si pentru ca stau la tara a trebuit sa ma recalific ca profesor de matematica pt ca nu aveam alternative. Daca ar avea motivatia materiala orice cadru didactic s-ar recalifica. Dar daca are de hranit copii, de platit naveta si de intocmit tone de hartii de unde bani si timp pentru recalificari (mai ales ca si acestea costa mai mult decat ne putem permite). Ma intreb cat va dura pana cand se va putea face ceva bun in invatamant incepand de la baza (de la asa numitele resurse materiale si umane) si apoi impunand obtinerea de rezultate. Da-i omului TOT ce are nevoie pentru ca apoi sa poti sa-i ceri calitate.

0 0

13.11.2006 08:56 frent_angela

Elevii de la SAM sunt copii cu CES, nimeni nu ne spune ca in clasele I-VIII

au lucrat dupa programe speciale, au serioase probleme psihice si de comportament si nu vad cum sa faca fata Programei de Tehnologii, in conditiile in care stau 7-8 ore pe zi la scoala?! Eu sunt profesor de matematica si am 2 ore/sapt., la cl. a XI-a Completare, 1 ora/sapt. si dau si teza! Cum sa invete Tehnologii "inalte", cand ei nu stiu calculul elementar? Ii scoatem ingineri? S-au cheltuit detui bani cu Programul PHARE, cine l-a imblementat si evaluat, caci de sugestiile profesorilor de stiinte, nimeni n-a tinut cont? Cred ca in MEdC, pentru Scoala de Arte si Meserii decid numai inginerii, dati-le toate disciplinele, iar noi ceilalti, care am devenit umplutura in colegiile tehnice, mergem in parlament sau in conducerea ministerului.

0 0

15.11.2006 16:51 miorita

Elevii de la SAM , sunt copii ca toti copii, nici mai buni si nici mai rai, ar fi minunat sa putem lucra numai cu elevi dotati. Adevaratul profesor face performanta inclusiv cu acesti elevi, iar in ceea ce priveste elevii cu CES, cand ajungi sa-i cunosti, iti schimbi parerea, unii sunt copii minunati.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

71 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN