Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Elevul roman munceste zilnic 16 ore la scoala si acasa




Scolarii de clasa intai sau cei de la liceu ajung la dublul perioadei de munca permisa de legile pentru adulti



Lavinia are 9 ani si este in clasa a III-a la Scoala Generala nr.1 Ilfov. La 7,30, uneori chiar la 6,00 dimineata, se trezeste. Merge la baie, sa se invioreze. Isi bea ceaiul facut de bunica, inghite repede feliile de paine cu unt si dulceata de gutui. In 20 de minute se asaza la masa de studiu. Isi ordoneaza cartile si caietele pe birou, apoi se apuca de teme. La romana si matematica zaboveste, mai mult pentru ca are mai multe exercitii. Uneori, are chiar si 10 exercitii. S-a obisnuit cu acest volum de munca si e fericita, pentru ca nu are mai mult de lucru, dupa cum a auzit ca se intampla la o alta scoala, unde au chiar si 30 de exercitii, ca tema pentru acasa.La 11,30 ciuguleste, in fuga, ceva, isi umple ghiozdanul cu manuale si caiete si insfaca sendvisurile pentru scoala. Bunica Elena se chinuie sa ii ridice pe umeri ghiozdanul de 6 kg, ii da si plasa cu echipament sportiv si o indeamna, zambindu-i: "Sa-mi aduci un Foarte bine, mamaie!". Dupa 6 ore de scoala, Lavinia ajunge acasa, pe intuneric inghetata toata. In jurul orei 20,00 se apuca sa isi invete unele lectii pentru a doua zi, chiar daca randurile ii fug de sub ochi, iar cuvintele nu mai par a avea nici un inteles. Trebuie sa o asculte mama, cand vine de la serviciu! Pe la 22,30 - 23,00, cade franta. Noaptea trece repede, iar dimineata, ceasul desteptator anunta o noua zi. Lupta contracronometru pentru a reusi sa invete si sa scrie, tot ce ii da doamna invatatoare, reincepe. Sambata si duminica e mai usor: are 2 zile sa rezolve toate zecile de exercitii si probleme. In vacanta mare se declara fericita pentru ca are doar doua caiete de probleme si sapte carti de citit.

Ca Lavinia sunt sute de mii de elevi, iar majoritatea se plang ca au prea mult de lucru pentru acasa, mai ales daca sunt mai mari. "Doua-trei ore pentru scris si doua pentru invatat. De obicei, scriu seara. Ultima oara am avut 10 exercitii la romana", s-a plans Stefan, de la Liceul Teoretic "Nicolae Iorga". "E cam aglomerat. Pentru mine e usor pentru ca le fac la repezeala si nu aprofundez. Am memoria buna, altfel nu as reusi sa fac fata!", recunoaste Ioana, de la Scoala 150.

De ce au atat de lucru? Din cauza programelor scolare! "Manualele sunt foarte stufoase. Cele mai multe exercitii le dau in week-end. Altfel, eu le-as da, ei nu le-ar face. Ar fi inutil si nu am ajunge la nici un rezultat!", isi argumenteaza Laura Surugiu, profesor de limba romana, deciziile didactice.
Elena Badescu, 08 noiembrie 2006, Gandul

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: floricaion | 07.11.2006 23:34 | 2964 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Parentingul reactiv

Echilibrul emotional

Comentarii (29)

0 0

08.11.2006 17:08 danreandy

Articolul mi se pare extrem de actual si pertinent. Eu sunt cadru didactic si am un baiat in cls. IX, care are zilnic 7 ore de curs si un program absolut infernal. Este adolescent, varsta la care cred ca ar trebui sa aiba putin timp si pt hobby-urile sale, pt prieteni, socializare etc. Se discuta de ani de zile de aerisirea programelor, bla-bla-bla... Cei care redacteaza continuturile si programele sunt inchisi in niste birouri si sunt rupti total de realitate. La toate disciplinele ar trebui sa nu se mai insiste pe detalii greoaie si care nu se vor regasi niciodata in viata reala a copilului. Nu poate un copil sa fie in acelasi timp un f bun matematician, un f bun fizician, un f bun filozof s.a.. Continuturile ar trebui sintetizate si axate pe esenta, si nu diluate de detalii nesemnificative.

Imi iubesc meseria de dascal fff mult, dar nu pot sa accept sa lucrez cu acceasi programa stufoasa si inutila, pt care, culmea, unii sunt platiti regeste(cei din minister si clica lor de autori de manuale de calitate cel putin indoielnica). Astept cat mai multi colegi sa ia atitudine!!!

0 0

08.11.2006 17:37 roman_nanny2006

eu sunt eleva in clasa a-lXa la profilul stiinte ale naturii si marturisesc ca este destul de greu sa fac fata oboselii cand ajung acasa ca sa pot invata. de multe ori scriu temele si invat numai la obiectele de baza pt ca nu imi ramane suficient timp pt alte obiecte. Weekend-urile imi sunt ocupate de teme si nu am timp liber deloc pt alte activitai cum ar fi mersul la plimbare cu fetele. Stiu ca programul este mult mai lejer in alte tari, de ce nu exista si la noi asa?



0 0

08.11.2006 17:53 lilianamusat

Sunt cadru didactic, am 28 de ani si imi aduc si eu aminte de perioada in care eram eleva, ca se intampla exact asa, cum scrie in articol. De foarte multi ani se vorbeste despre aerisirea programei, dar acest lucru nu se intampla si nici nu cred ca se va intampla in viitorul apropiat.

In prezent urmez cursurile Facultatii de Limba si Literatura Romana, specializarea romana-engleza anul V. In anul IV la Istoria Literaturii Engleze sem II un profesor ( Patea Florin) ne-a dat sa citim 35 de romana ( desigur in limba engleza) din martie pana in iunie, majoritatea romanelor aveau 400-500 de pagini. Desigur nu am putut citi aceste romane, mai aveam si la Istoria Literaturii Romane de citit vreo 15 romane si desigur existatu si alte obiecte de studiu la care trebuia sa invat si nu mai pun faptul ca am servici.

Materia asta putea fi impartita pe parcursul uni an de studiu.

0 0

08.11.2006 19:01 cornelia_pancescu

danrandy parcă mi-a citit gândurile . Cu aceeaşi problemă mă confrunt şi eu , fetiţa mea e în clasa a VII a şi aproape tot timpul liber scrie şi învaţă dar doamnele profesoare nu sunt mulţumite de rezultatele ei.Fiind cea mai bună din clasă i se reproşează mereu că nu învaţă îndeajuns deşi o ajut la teme şi o ascult la lecţii (mă pricep cât de cât , sunt învăţătoare) . Eu mă mir totuşi că la aşa materie grea la multe discipline se descurcă bine .

0 0

08.11.2006 20:21 ralu501

d-na liliana musat, ce exemplu dam noi copiilor pe care ii invatatm daca noi ne plangem de programe incarcate? Sunt de acord sa luam apararea copiilor nostri , ei au o varsta si TREBUIE sa invete dar invatatmantul universitar este facultativ. Imi pare rau ca intervin , dar cred ca nu e firesc sa auzim dascali de literatura romana sau engleza care se plang de lecturi stufoase.

Cred ca facultatea de litere se face din pasiune punct.

Corect este serviciu, nu servici punct.

0 0

08.11.2006 20:49 emese_d

M-a chemat directorul scolii unde invata baiatul meu, sa-mi reproseze urmatoarele: Dupa terminarea celor 7-8 ore de curs, "magarul" asta de copil al meu, in loc sa mearga acasa sa invete si sa-si pregateasca temele, sta zilnic cate o ora in curtea scolii sa bata mingea! .... Eu ma bucur sincer ca mai are energie sa bata mingea intre 7-8 ore de curs si alte 3-4 ore de teme acasa!

0 0

08.11.2006 21:27 silviadoandes

O adresa unde puteti gasi lucruri foarte interesante legate de tema pentru acasa:



Interview with Alfie Kohn, author of 'The Homework Myth'



http://www.alfiekohn.org/index.html

0 0

08.11.2006 21:29 dgi

Programele trebuie respectate. nu manualele sau culegerile. Cred, totuşi, că sunt prea multe cunoştinţe pe care trebuie să şi le însuşească un elev. Mulţi dintre ei uită ce au învăţat şi ajung să nu mai ştie ceva simplu, esenţial pentru activităţile sale, pentru viaţă? ...Dar cine ar trebui să ia atitudine fermă, cine ar putea să schimbe ceva mai mult în procesul de învăţământ nu are copii de şcoală ca să simtă cu adevărat realitatea, să-l "doară" că un elev silitor nu mai are timp să-şi trăiască copilăria.

0 0

08.11.2006 22:54 ela52

E vina noastra, a cadrelor didactice , ca nu stim sa selectam esentialul din stufarisul de cunostinte inutile, ca nu respectam programa, ca uitam faptul ca manualul nu e obligatoriu. Am si eu un copil care a terminat si facultatea (a intrat cu 10 , prin examen riguros si a terminat cu 10, Automatica si Calculatoare )si l-am invatat cum sa invete, cum sa se recreeze, cu toate ca mergea in fiecare an la nationalele de informatica si de fizica.Nu l-am chinuit cu meditatii pentru ca nu ar mai fi avut timp pentru cele specifice varstei.De noi, adultii-parinti si cadre didactice - depinde sanatatea elevilor .Sa lasam la o parte orgoliile si dorintele refulate, nerealizarile noastre pentru ca nu le vom trai prin copii.Nu mult ci multe spuneau latinii !

0 0

08.11.2006 22:58 mitzone

Baiatul meu m-a intrebat intr-o zi cate ore trebuie sa predea un cadru didactic intr-o saptamana. Stiti raspunsul. El are 33 de ore curs saptamanal. Aproape dublu. Adaugati orele de pregatire si... ne intrebam de ce copiii nostri fug de scoala, de ce din ce in ce mai multi copii se imbolnavesc, de ce nu mai citesc romanele recomandate si prefera sa vada ecranizarile etc. Cinstit va spun ca ii mai fac cate o scutire cand este foarte obosit. Avem nevoie in primul rand de copii sanatosi fizic si mintal.

0 0

09.11.2006 00:44 despina6

Sincer vorbind, nu toti elevii muncesc 16 ore pe zi. Aici este vorba doar de elevii carora le place sa invete si carora nu le este indiferent daca vin la scoala cu temele nefacute sau cu lectiile neinvatate.

Cei care lucram in invatamant, stim bine ca nu toti elevii sunt la fel de preocupati fata de scoala. Motivele sunt diferite.

Este foarte adevarat ca programele scolare sunt extrem de incarcate. Ar trebui cu siguranta revizuite.

Legat de teme, acestea se pot reduce la minim, dar ce te faci cand te asteapta un examen la care pretentiile sunt foarte mari?

0 0

09.11.2006 15:20 elina

Copilul meu pierde nopti in sir cu rferatele, deoarece unele i se cer de la o zi la alta si se intampla sa mai aiba si mai multe odata! Cui foloseste aceasta munca?

0 0

09.11.2006 15:20 pitesteanca

Sunt in primul rand mama si apoi invatatoare. Sunt de acord sa se dea teme suficiente pt acasa, dar astazi fiica mea, eleva in clasa a-IV-a, a avut 19 ex la romana(printre care ideile principale ale unei lectii dar si rezumatul acesteia) si 15 ex si probleme la matamatica. Intreb: oare ce a facut invatatoarea in clasa daca totul a avut de facut acasa?

De ce devine o concurenta intre clase cumparatul a cat mai multe culegeri daca oricum nu se parcurg in totalitate si toate ex sunt facute acasa de fiecare elev?

De ce nu ramane la alegerea fiecarui parinte achizitionarea acestora?

Temele sunt multe datorita culegeri carti si caiete, care cu siguranta sunt fff importante, dar de ce ?

0 0

09.11.2006 15:37 agenda

doamna despina6 imi pare tare rau ca trebuie sa va informez eu si sunt surprinsa ca nu ati constatat chiar dvs ca in spatele acelui copil caruia "ii place sa invete" cum spuneti stau parinti seriosi care ii preseaza si trag de ei sa o faca !!!nu exista copil caruia sa ii placa ACEASTA programa, sincer!dvs va place ?!v-ati pus in locul lor vreodata ?

0 0

09.11.2006 15:40 alexing

ralu501 imi pare rau sa va atrag atentia dar va rog sa scoateti capul dintre carti. In lumea reala se traieste un pic diferit si nu te mai intreaba nimeni ce note ai avut in scoala. Sistemul educational din Romania ne ajuta sa ajungem niste ANALFABETI lipsiti de aptitudini sociala. Termini o facultate si de fapt habar nu ai vreo meserie. Calitatea actului educational nu se masoara in cnatitatea de informatii primita. Copiii trebuie sa mai aiba timp sa fie si copii nu doar niste robotei prin care anumiti parinti vor sa realizeze ce ei nu au reusit. NU tratati lucrurile purtand ochelari de cal Dna. Viata nu inseamna doar sa ai 10 pe linie la scoala. Am colegi care de facultate care au terminat cu media peste 9.50 si sunt doar niste enciclopedii ambulante fara rationament. Invatamantul romanesc se bazeaza prin furnizarea de cantitati uriase de informatie care pentru a putea fi absorbita este nevoie de un efor fizic si psihic mare. Invatamantul romanesc naste dispret si repulsie in randul elevilor. Am avut ocazia sa vad ce inseamna un sistem educational in cateva alte tari ale lumii si acolo copii invatau cu placere si chiar ajungeau de multe ori sa faca o pasiun e din materia preferata. Profesorul avea rolul de a ajuta copii de ale le fi prienten. La noi profesorul se crede Dumnezeu la ora si considera ca are putere deplina intre peretii unei scoli si uita ca sunt defapt angajati de catre parintii copiilor. Mai noi am constat ca din cauza slabei salarizari din invatamant ajung profesorii toate scursurile societatii iar profesorii mai vechii tin cu dintii de scaunele de la catedra cu toate ca au si varste de peste 65-70 de ani si uneori sunt si putin senili.



Sunt multe de spus pe tema INVATAMANTUL ROMANESC. din pacate a fost, este, si va mai fi pentru o buna perioada de timp un esec rusinos care multe zeci de ani a fost evaluat prin prisma catorva exceptii care au avut rezultate bune in afara tarii.



Cam atatpentru moment.

Bye

0 0

09.11.2006 18:17 elaisa

Domnule Alexing sunt profesor si nu ma cred Dumnezeu.



Si in niciun caz nu sunt angajatul parintilor, in niciun caz nu sunt un simplu functionar: daca e asa, de ce aveti pretentia sa fim educatori, parinti spirituali ai copiilor etc. si nu simpli 'donatori' de informatie???



Ce simplu ar fi daca am fi cu adevarat doar atat, asa cum se intampla in tarile pe care le laudati! Unde profesorul simuleaza un pic de prietenie, dar isi vede de treaba lui.



Noi dam din sufletul nostru, din viata noastra si ma intreb la ce bun?



Nu noi suntem vinovati ca materia e atat de incarcata. Programa scolara, programa de bacalaureat sunt extrem de solicitante. Eu nu pot selecta dupa gustul meu si dupa posibilitatile copiilor materia. Ce sa mai spunem de olimpiade, unde subiectele sunt uneori inaccesibile unor profesori.



Daca ajung profesori scursuri ale societatii este pentru ca la facultate se intra pe baza de dosar. Si tot din acest motiv se mai invata inca in scoala.



Si eu am terminat facultatea cu 9,50 si stiu sa fac foarte multe lucruri - carti, publicistica, teatru - lucruri pe care le stiu din mult hulita scoala comunista(ca elev, am scos o revista, am frecventat un cenaclu, am mers la simpozioane; si n-am fost un geniu, iar parintii mei au fost foarte relaxati cat priveste scoala). M-am adaptat cu usurinta si la... era computerelor.



Cred ca atunci cand profesorii fac o greva, parintii trebuie sa fie alaturi si sa solicite si ei aerisirea programelor, intrarea la facultate prin examen de admitere, motivarea profesorilor prin acordarea de salarii decente.

0 0

09.11.2006 20:41 ralu501

alexing, m-ai inteles gresit. sa nu crezi ca nu sunt de acord cu faptul ca programa e f incarcata si copiii tind sa se departeze de materie in loc s-o indrageasca...dar de aici si pana la a face niste afirmatii deplasate e drum lung.

nu stau cu nasul in carti asa cu ai afirmat, ba chiar nu citesc pe cat as vrea sa o fac.

am terminat o facultate si am o meserie si consider ca facultatea pe care am facut-o m-a construit interior si tocmai puterea de a analiza realiatatea am invatat-o din carti.

consider ca meseria de dascal e o vocatie si eu mi-o asum ca atare...cat despre scursurile societatii...nu am auzit jignirea, nici eu, nici ceilalti colegi ai sitului.

0 0

09.11.2006 23:41 despina6



Sincer, cunosc foarte bine situatia elevilor mei. Sunt aglomerati de cele mai multe ori peste puterile lor. Repet, e vorba de cei pe care inca ii mai intereseaza scoala. Acestia fac fata cu greu tuturor cerintelor. Ii inteleg foarte bine si sunt de acord sa se mai revizuiasca programele scolare la toate disciplinele. Am mai spus si o repet si acum, ca de multe ori suntem nevoiti sa "alergam prin materie". Este clar ca la acest ritm nu fac fata decat copiii care au un coeficient de inteligenta ridicat. Restul se pierd pe parcurs indepartandu-se astfel de scoala.

Este clar ca nivelul ii depaseste pe foarte multi dintre ei.

Eu personal cred ca ministerul are impresia ca daca s-ar mai decongestiona programele scolare, noi profesorii nu am mai avea ce sa facem la ore si nu ne-am mai justifica salariile.... Le este teama sa nu stam degeaba.....Eu cred ca de fapt mai mult noi suntem in centrul atentiei si nu elevii.....

Sunt de acord si cu faptul ca elevii sunt foarte diferiti si nu pot fi toti de 9 si 10.

Unii au o memorie mai buna altii nu. Unii sunt capabili de abstractizare sau de a face un rationament logic, altii nu. Unii au aptitudini practice, altii nu. Asta nu inseamna ca trebuie sa ii desconsideram pe unii sau pe altii. Societatea are nevoie de fiecare.

Problema este ca invatamantului ii revine sarcina deloc usoara de a-i forma pe fiecare, tinand cont de aceste particularitati, astfel incat sa fie cat mai ancorati in societate, sa se poata adapta usor oricarei situatii.

In alta ordine de idei ma deranjeaza faptul ca multi isi dau cu parerea de pe margine. Cine are ceva de obiectat, sa intre in sistem si sa revolutioneze ceva. Nu doar sa-si dea importanta improscand cu noroi in stanga si in dreapta.

Este evident ca invatamantul mai are mult pana sa devina ceea ce ne dorim cu totii, iar profesorii si elevii sunt deopotriva victime ale lui.

Atata timp cat in aceasta tara mass media promoveaza non-valoarea si non-competenta, atata timp cat legile sunt facute de persoane pentru care scoala nu a insemnat prea mult, nu ne putem astepta la un invatamant de calitate. Pentru ce sa mai invete acesti copii, daca vad ca pot ajunge cineva si fara carte multa?

Iti sunt suficiente cateva clase si putin fler ca sa ajungi vedeta TV. Cu alte cuvinte trebuie sa stii mai degraba sa fii smecher decat sa inveti prea multa carte. Si atunci ma intreb ce sa mai inteleaga elevii nostri si cum sa ii mai preocupe scoala?

In concluzie, motivele pentru care lucrurile nu merg bine sunt multiple si complexe. Trebuie regandite multe lucruri, dar in primul rand trebuie reasezata scara valorilor in societate.

Abia dupa aceea putem sa pretindem mai mult de la invatamantul romanesc.

0 0

10.11.2006 02:13 emese_d

Despina6, iti impartasesc gandurile!

0 0

10.11.2006 13:57 agenda

pentru cei care sunteti in sistem , in linia intii as zice,cum ar trebui gindit sistemul de invatare ?voi sunteti cei care intrati la clasa , voi sunteti cei care studiati materia , pregatiti lectiile si efectuati procesul de predare-invatare ! cum ar trebui sa fie ?! sunt un parinte interesat si sunt alaturi de voi pentru binele copilului meu ! rasturnati odata caruta asta ....

0 0

10.11.2006 14:07 agenda

daca cineva stie ce presupune ora de dirigentie in afara de 30 minute de reprosuri, refulari si pira !!! ce se face practic la dirigentie ?! ptr ca la fiica mea in clasa ,diriginta dupa ce asculta toate cele ,le da chestionare de completat !!!ceva de genul "eu si ceilalti " , " cum ma comport cu un coleg cu probleme (handicapat)" etc . ba ultima data cind au avut dirigentie vroia sa le dea acasa (adica tema ) de completat...iar copilul meu a spus ca nu are timp ! bineinteles ca diriginta s-a suparat si a inceput cu "eu imi fac timp ptr voi si tu nu poti sa completezi ? nu ai 10 minute sa completezi ?" etc...ce parere aveti ?!

0 0

10.11.2006 22:45 sdiana

Aveti dreptate. Programul elevilor este foarte incarcat. Atat din cauza programelor foarte incarcate cat si din pricina orgoliilor nemarginite ale profesorilor. Este o lupta intre ei si ei (echipele de propunatori) si una mai nedreapta intre ei si noi ( toti propunatori si noi cei care lucram efectiv la clasa cele propuse de ei). Ma refer la cei care au lucrat la programe, manuale si subiecte pentru examene si concursuri, mi se par rupti de realitate, nu cred ca au mai lucrat de mult la catedra. Cei care concep subiecte pentru concursuri si examene (vezi matematica!) nu se gandesc ca la acestea participa elevii, copii care pe langa faptul ca lupta sa aiba medii generale mari se mai pregatesc si pentru olimpiade si concursuri scolare, respectiv examen, copii care trebie sa lucreze la formarea personalitatii lor lucru care nu se face stand doar cu nasul in carti (trebuie sa se joace, sa socializeze, sa se cuturalizeze altfel decat din manuale). In multe cazuri unui profesor ii ia mai mult timp sa rezolve subiectele de la un concurs decat cel alocat , sa nu mai spun ca am vazut propunatori care lucrau zile in sir la un execitiu “sa nu fie asa accesibil, sa mai gaseasca un chichit, sa mai intervina si o...”. Unde mai punem ca daca intr-o clasa un copil este mai bun toti profesorii trag de el si-i pun in spate totul “ca e copil bun si duce totul la capat cu rezultate bunicele”.

Da, sunt si elevi care nu muncesc 16 ore pe zi pentru pregatirea lor profesionala, dar asta pentru ca materia fiind asa stufoasa, timpul pentru fiecare tema asa scurt, ei pierd firul (nu toti au aceeasi putere de a asimila,rationaliza si abstractiza). Cei care sunt profesori si-si fac timp si pentru acesti copii vad acea sclipire in ochii lor cand inteleg despre ce-i vorba in lectie si stiu ca o vreme au apetitul pentru invatat declansat. Asta tine pana ridici gradul de dificultate a exercitiilor. Autoconservarea este mai puternica si i-ai pierdut din nou. Daca insisti sa lucrezi cu ei au de pierdut cei mai buni, si asa rezultatele la testarea nationala tot nemultumitoare sunt “da, da, multi dar cu note mici...”.

Daca programele ar fi mai aerisite, temele ar fi cu aplicabilitate mare in viata de zi cu zi elevii ar fi mai interesati si am avea mai multi elevi cu medii peste 7 la examenele nationale, chiar si la testul PISA , concursul Cangurul , etc. rezultatele ar fi mai bune.

Ar trebui sa facem front comun parintii si cadrele didactice sa se schimbe lucrurile, sa fie asa cum doar trambiteaza cei din minister “sa vedem intai interesul elevului” . Asa cum s-a putut cu tezele cu subiect unic s-ar putea multe numai sa nu mai luptam unii impotriva altora. De fiecare data cei de sus au atatat pe parinti impotriva profesorilor. I-au facut pe parinti sa creada ca profesorii sunt fara inima ca nu-i intereseaza soarta elevilor. Multi parinti au crezut. Spuneti care constructor nu-i mandru de casele ridicate de el? Care medic nu e mandru ca a salvat vieti? Asa si noi suntem bucurosi de fiecare reusita a elevilor nostri si nu cerem prea mult: sa fim respectati (in mod special de cei care ne conduc) si sa ni se ofere conditii optime de lucru atat noua cat si elevilor nostri, copiilor dumneavoastra.

0 0

11.11.2006 20:17 pufi2006

Din pacate, acesta este minunatul nostru sistem de invatamant. Sistemul romanesc de invatamant este foarte mult axat pe pregatirea teoretica a elevilor/studentilor si deloc pe pregatirea practica. In strainatate este tocmai invers raportul si de aceea au atat succes.Ca sa nu mai spun ca nu este sanatos pentru un copil sa aiba atatea ore de studiu fara nici un pic de timp liber.

Dupa ce termini o facultate, iti dai seama ca ai studiat degeaba deoarece angajatorii vor sa ai experienta; experienta practica pe care ma indoiesc ca o inveti in timpul facultatii.

Este o discrepanta foarte mare intre ceea ce solicita angajatorii atunci cand te duci sa te angajezi si ceea ce ofera sistemul de invatamant. De aici rezulta si faptul ca elevii sunt total dezorientati atunci cand trebuie sa ia o decizie referitor la alegerea unei viitoare meserii.Ca sa nu mai zic ca se mai gandesc si ce viitor financiar pot avea intr-o meserie.

0 0

11.11.2006 20:51 std

A fost interesant să citesc toate comentariile, şi majoritatea au făcut referire la aceeaşi problemă, aceea a lipsi de contact între cei care elaborează manualele şî programele şi cei care au nevoie de ele.



Nu sunt sigur dacă ştirea ca atare este exagerată, dar cifra este cu siguranţă exagerată. Exagerată nu în sensul de scoasă din burtă, ci "mărită" inconştient.



Cred că problema principală vine de la mitul lui "10 pe linie", în ideea că elevul care are media 10 la toate materiile este de departe cel mai bun la orice. Asta e normal să se întâmple, pentru că, propriu-zis, era un oarecare moment când performanţa şcoalară era o măsură a tuturor cunoştinţelor şi aptitudinilor cerute în afara şcolii.



Evident că există elevi care muncesc 16 ore pe zi pentru şcoală, pregătindu-se la toate materiile, făcându-şi toate temele ş.a.m.d. Iar dacă părinţii lor sunt de acord (sau din cauza lor fac asta), e doar dintr-o doză considerabilă de inconştienţă.



Ca elev, eu unul am evitat cele 16 ore pe zi sărind pur şi simplu peste orele care nu mă interesau. Nu neapărat chiulind, ci făcând... altceva. De exemplu, în orele de biologie îmi făceam temele la matematică, iar înainte de lucrări învăţam din carte. Desigur, asta mă face o dejecţie umană ca elev, dar îmi pasă foarte, foarte puţin.



Programa ca atare este destul de lejeră, atât cât am putut să văd. Soluţia nu cred că e "descărcarea" propriu-zisă, ci schimbarea viziunii asupra actului de învăţare în ansamblu.



Anul trecut vorbeam cu o cunoştinţă, omul fiind la o facultate (cu destul prestigiu) din SUA. Eram interesat de demonstraţia unei teoreme, şi l-am întrebat cum se face, la care omul mi-a răspuns prompt "hell knows" (naiba ştie) şi a fost foarte mirat că am întrebat. Mi-a explicat ulterior că foarte mult din bagajul de cunoştinţe este facultativ. La cursuri, indiferent că e vorba de liceu sau facultate, sistemul e siplu: teorema cutare se enunţă aşa, se foloseşte aşa , şi gata. Cine e interesat cum se demonstrează, ce implicaţii are ş.a.m.d să se chinuie acasă şi să afle, sau să întrebe profesorul.



Avantajul este că din proverbialele ore de biologie aş fi putut să rămân cu informaţii de cultură generală, fără să fiu nevoit să filtrez de unul singur maldărul de informaţii necesare doar viitorilor "medicinişti". Valabil, desigur, şi pentru colegii mei care vor să dea la Automatică (de exemplu) şi pe care nu-i interesează chimia atât de tare, sau pentru viitori avocaţi de la mine din clasă pe care algoritmii de la informatică nu-i interesează, ş.a.m.d.



E normal ca autorii de programe şi manuale să fie "rupţi de realitate". O carieră academică cere destule sacrificii, şi timpul liber este unul din ele -- ca în orice meserie de fapt. E normal ca ei să aibă standarde ridicate din partea elevilor.





Temele pentru acasă sunt la fel de... facultative :-P ca şi media 10 şi toate celelalte. Orice elev e liber să nu-şi facă tema, şi să suporte evident consecinţele (care sunt la latitudinea profesorului). Ţine de... compromisuri până la urmă. Cine consideră că e mai important să ia 10 decât să bată mingea pe maidan e liber să o facă; la fel şi invers.

0 0

12.11.2006 00:15 despina6

Sunt foarte de acord cu ceea ce ati spus. Dar eu cred ca parintii si elevii sunt revoltati deoarece continua sa se tine cont de media generala din gimnaziu, la intrarea in liceu. Din acest motiv, mai ales elevii buni, fac eforturi mari pt a lua note bune la toate materiile. Si de aici problema aglomerarii excesive, in conditiile in care cerintele sunt foarte mari la toate materiile. E adevarat ca, pana la urma, nu scrie nicaieri ca un elev trebuie sa fie neaparat de 10 pe linie la toate materiile. De multe ori cand stii prea multe, mai degraba nu stii nimic foarte bine....Poti spune doar ca ai o cultura generala buna. Cunosc situatii in care elevi premianti in clasa a XII-a nu au intrat la facultate, deoarece nu au stiut sa invete cu preponderenta la materiile de examen. Altii insa, care nu au luat decat mentiune, au intrat (si chiar printre primii) la facultate.

Parerea mea este ca nu ar trebui ca mediile din anii de scoala sa mai conteze la intrarea in liceu sau facultate. Pe langa faptul ca sunt subiective, luarea lor in calcul ii face pe bietii elevi sa petreaca prea multe ore invatand si scriind la toate materiile. Sa fie lasati fiecare sa se axeze doar pe materiile care il intereseaza, care ii plac sau pentru care are cu edevarat inclinatii. La restul sa invete, dar atat cat pot si cat le mai permite timpul.

Cred ca astfel, nici elevii si nici parintii nu s-ar mai vaita atat de mult.

In alta ordine de idei, programele scolare sunt prea incarcate iar manualele in totala neconcordanta cu programa. Exista in manualele de matematica de exemplu, capitole intregi care se afla intr-un anumit manual desi ele se studiaza conform programei, abia in anul urmator. S-au facut de cativa ani aceste modificari in programa, dar nimeni inca nu s-a gandit la elevi, sa adapteze si manualul la noua programa. Eu stiu ca manualul trebuie sa fie un ajutor pentru elev, un suport pentru a-si completa cunostintele invatate la clasa, ori noi suntem departe de asa ceva....Nu stiu cati ani trebuie sa mai treaca pentru a se pune la punct si aceasta problema...

0 0

12.11.2006 09:50 alina_inst

facem sute de proiecte cu UE... mergem in tarile astea... vedem ce se intampla pe acolo... ne minunam... si cand ajungem inapoi, acasa, facem tot cum stim noi...

bietii copii sunt intoxicati zeci de ore pe zi cu informatii... si asta inca din gradinita... incat ii facem, noi, cadrele didactice, sa urasca sincer tot ce inseamna shcoala...

le dam lor, celor mici, ceea ce nici noi, adultii, nu am putea asimila... un volum enorm de informatie...

daca nu vom relaxa programele disciplinelor... se va numi oricum altfel, dar nu shcoala...

0 0

12.11.2006 14:22 std

Nu ştiu dacă vă încălzeşte cu ceva, dar eu unul n-am dat niciodată vina pe profesorii mei pentru cantitatea mare de informaţii pe care trebuia s-o asimilez. Ar fi fost aşa dacă era fiecare de capul lui.



Am avut în schimb profesori care săreau bine-mersi peste bucăţi din programă atunci când nu aveam la ce s-o folosim. Mi s-a întâmplat să sărim peste lecţii la limba română (eu fiind la profil real) atunci când nu erau în programa de bac, de exemplu; sau, ca acum, la fizică să o lăsăm mai moale cu optica şi să facem două ore de probleme din anii precedenţi, pentru că nu vroia nimeni să dea optica la bac sau la admitere. Este un minim de flexibilitate, dar nu ştiu în ce măsură este în limitele legii, şi în nici un caz nu cred că vreun profesor care nu face asta ar trebui învinuit.



Din nou, problema nu cred că stă în programa şcolară ca atare, ci în distincţia între ce trebuie să ştie fiecare elev şi ceea ce ar trebui să ştie unii elevi. Nu mi s-ar părea corect să fie "relaxată" programa în detrimentul elevilor interesaţi. În schimb, mi s-ar părea perfect corect ca o parte (poate chiar mai mare) să fie considerată facultativă şi cu o evaluare mai lejeră. În fine, n-aş vrea să continui în direcţia asta pentru că n-am avut treabă cu pedagogia şi n-aş vrea să-mi dau cu părerea în domeniu :-).

0 0

14.11.2006 12:56 cameluta

Cei care elaboreaza programel;e sunt de vina,vrem sa fim occidentali cu metode vechi,asa nu se poate.

Si eu am invatat cand eram eleva tot atat ,poate si mai mult ceea ce inseamna ca nu s-a schimbat cu nimic invatamantul ,din pacate s-a mai inacrcat programa.Cine ne ia in seama?

Nimeni,din pacate!!!!!!!!!!!

0 0

14.11.2006 14:17 sasa

Mulţi dintre cei care au comentat acest subiect sunt şi dascăli şi părinţi. Această situaţie este un adevărat "cocteil Molotov". Preluăm nemulţumiri din toate părţile şi constatăm că şi la noi societatea îşi pierde încrederea în instituţia şcolară.

Fenomenul a apărut în occident în urmă cu peste 30 de ani şi a fost numit de sociologul american IVAN ILICH "DEŞCOLARIZAREA SOCIETĂŢII".

La acea vreme trupa rock Pink Floyd adresa profesorului un mesaj imperativ care a făcut înconjurul lumii. Într-o traducere liberă iată mesajul :

"Nu ne mai trebuie educaţie

Nu ne trebuie controlul gândurilor.

Fără sarcasm negru în clasă

Profesorii să-i lase în pace pe copii.

Hei, profesore, lasă-i în pace pe copii !

Până la urmă este doar încă o cărămidă în zid.

Până la urmă eşti doar încă o cărămidă în zid."

Este clar că trebuie ceva schimbat la sistemul de învăţământ. Goana după diplome nu constituie garanţia formării profesionale ! Programa este doar un mic aspect care trebuie schimbat.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

57 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN