Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Patriarhia contraatacă în războiul icoanelor

Petiţia profesorului buzoian Emil Moise, care cere eliminarea simbolurilor religioase din şcoli, continuă să agite şcoala românească. Patriarhia Română a ripostat, ieri, organizând un concurs de icoane pictate de elevi, semn că şcoala şi biserica nu pot fi despărţite.
Hărdău nu ştie că MEC a aprobat concursul
"Este vorba de un concurs la a XIV-a ediţie. Acesta este răspunsul pe care îl dau copiii din această ţară acelei recomandări a CNCD", ne-a declarat Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române. "La concurs participă şi copii ai unor religii sau culte necreştine, pe care nu îi obligă nimeni să picteze icoane. Acest lucru demonstrează că icoana este expresia unei valori culturale", mai spune Stoica. Potrivit purtătorului de cuvânt, câteva sute de icoane, pictate de copii, cu vârste între 6 şi 18 ani, alcătuiesc expoziţia pe care o găzduieşte, de ieri, Patriarhia Română, ca răspuns la atacurile din ultima vreme. Unele dintre icoane vor fi, ulterior, păstrate de autori, iar altele vor fi expuse în şcoli sau în alte spaţii publice. "Domnul ministru Hărdău nu înţelegea, acum vreo două săptămâni, de ce sunt atât de multe expoziţii de icoane în şcoli.
Explicaţia este acest concurs, care e considerat, tocmai de MEdC, activitate extracurriculară în şcoli", ne-a mai declarat Stoica.
Ministerul nu ar avea dreptul să se implice
În ceea ce priveşte o eventuală decizie de retragere a icoanelor din şcoli, Patriarhia susţine că această recomandare încalcă libertatea religoasă. "Icoana nu este un simbol instituţional al Bisericii Ortodoxe Române. Nu este un obiect de cult, este expresia unor valori religioase. În plus, prezenţa simbolurilor religioase în sălile de clasă nu este urmarea unei impuneri, ci rezultatul dorinţei, consimţământului şi iniţativei libere a părinţilor şi profesorilor. Acesta este spiritul european al rezolvării acestei probleme. Decizia trebuie să fie a comunităţii. Nici parlamentul, nici biserica şi nici MEC nu se pot implica instituţional. Ar mai fi şi legea învăţământului, care spune că idealul educaţional al şcolii româneşti constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualiţătii umane, în formarea personalităţii autonome şi creative. Mai există şi declaraţia drepturilor omului care, la articolul 26, vorbeşte de dreptul prioritar al părinţilor de a alege felul educaţiei copiilor lor", consideră Constantin Stoica.
(Florentina STOIAN , Valentin POPESCU-Adevarul,06;12.06)

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: floricaion | 06.12.2006 05:03 | 969 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Parentingul reactiv

Echilibrul emotional

Comentarii (13)

0 0

06.12.2006 13:07 vioscout

Credem ca principial ar trebui sa citim si sa aplicam Constitutia Romaniei, care la :

-articolul 15/Universalitatea;

-art.29/Libertatea constiintei (1), (2) si mai ales (4) si (5);

- si art. 30/ Libertatea de exprimare,

arata clar cadrul de manifestare al cultelor, direct si indirect.

Asa ca, lege suprema dar probleme avem cu cunoasterea si evident aplicarea acesteia.

0 0

06.12.2006 21:18 agenda

patriarhia ar putea sa construiasca niste spitale , adaposturi !!!! ar putea f bine sa-si ajute enoriasii amariti !!!!

mai bine no comment ...

0 0

06.12.2006 22:54 dana_t

Comunicatul ma unge la suflet! Cam tarziu, dar bine ca a reactionat. Intr-adevar, comunitatea e cea care e libera sa aleaga!

0 0

06.12.2006 23:30 emil

Da, comunitatea e cea care alege! Dar sa nu credeti ca aceasta comunitate e formata din EU si cei pe care-i cunosc!

Biserica sa se apuce cu adevarat de treaba pe care o au de facut. Expozitia de icoane frumoase facute de copii si coordonata de educatorii lor adevarati, nu schimba cu nimic datele problemei si nu aduce mare lucru in imaginea proasta pe care si-a facut-o biserica, datorita inactivitatii si mai a les a intolerantei...

0 0

06.12.2006 23:47 dana_t

Nu confundati unii preoti cu biserica!

Din pacate trebuie sa va dau dreptate, dar nu trebuie generalizat. Cand privim o icoana ne gandim la ceea ce reprezinta ea, nu la preotul X, hapsan si hot, care cere taxe de tot felul fara sa dea chitante.

Unii slujitori ai bisericii nu sunt nici ei mai buni decat unii reprezentanti din Parlament, Justitie, Armata, Politie, etc. Ar insemna sa nu mai primesc politistul de proximitate in scoala pentru ca politia e corupta? De aceea e nevoie de discernamant si, mai ales, de vocea comunitatii.

0 0

07.12.2006 01:04 adimatu

Am impresia ca in ultimul timp am inceput sa traim cu deplina convingere in discernamantul comunitatii. Eu nu inteleg ce intelegem noi, romanii prin comunitate. Din comunitate fac parte si acei necajiti care nemaiavand bani si pentru medicamente se inghesuie sa sarute moaste in speranta ca se vindeca. Tot din comunitate fac parte si acei oameni care duminica sunt la slujba si peste saptamna la vrajitoare sau dau bani cu camata.

Cine imi poate garanta atunci ca vocea comunitatii este cea care are dreptate?

Epoca "omului nou" a apus.

Stie cineva un preot care locuieste cu chirie? Dar vreun dascal?

Patriarhia stie sa-si apere interesele deobicei, dar comunicatul nu spune nimic concret, ci evita sa intre in conflict fiind evaziv. Seamana cu mesajul unor politicieni care spun vorbe fara sa spuna nimic.

0 0

07.12.2006 10:38 sorinprecup

Biserica isi face treaba , dar nu se lauda asa cum fac unii.De ce toata lumea critica pe toata lumea?Nu ne-am saturat de mizerie?Vrem sa schimbam invatatura de 2000 de ani pt ca noi suntem mai destepti?Mai inteligenti poate , dar fara pic de intelepciune.Si ne mai miram ca Dumnezeu ne pune la incercare...

0 0

07.12.2006 10:49 vioscout

Pt. Sorin

...dar nici sa ne intoarcem in timp ca maniera de gandire intelectuala si sa ajungem la un neodictatura a bisericii. Si daca tot propavaduiti "imensul"rol al bisericii in comunitati, de ce o ducem prost, de ce preotii se opun controlului averilor, de ce bisericile nu sunt controlate financiar ca orice institutie, de ce? de ce? sunt multe de spus.

0 0

07.12.2006 19:36 gabizina

Daca biserica "isi face treaba" - unde sunt rezultatele? Criticam pentru ca biserica nu are forta(sa nu spun harul) de a ne convinge sa fim toleranti.In plus, te ingrozesti vazand migratia spre cultele neoprotestante, care (se pare)stiu sa ofere omului necajit ceea ce biserica ortodoxa nu mai poate sau nu mai are timp sa dea.

0 0

08.12.2006 12:26 sorinprecup

Pentru vioscout,

nu in timp ar tb sa ne intoarcem , ci la credinta.Eu cred ca am cam deviat de la subiect.M-am referit la invatatura Bisericii , nu la preoti.Sfintenia Bisericii nu depinde de cea a preotilor sau a credinciosilor.Sunt de acord ca tb sa se supuna si preotii tuturor legilor statului.Dar, ati vazut spital fara preot?Ati vazut disperarea din ochii pacientilor?Ati vazut cum cheama rudele preotii la patul muribunzilor?Deci Biserica , cred ca isi face treaba.Stiti cate case a construit Biserica in Moldova si Banat dupa inundatii?Ei, ar mai fi multe , dar nu incerc sa conving pe nimeni.

0 0

08.12.2006 12:32 sorinprecup

Pentru gabizina,

in legatura cu migratia , nu cred ca preotii nostri sunt mai pacatosi decat ai altor culte .Daca eu trec de la credinta mea , doar pt ca am vazut un preot band , inseamna ca nu am crezut niciodata si ca aveam nevoie doar de un pretext pt a o parasi.Dar inainte de a trece ar fi bine sa mai citesc cate ceva.Sa pot compara.

0 0

08.12.2006 20:53 gabizina

Pentru Sorin

Astept bibliografia.gabizina@yahoo.com - pentru un crestin care vede tot mai mult in "sfintenia bisericii" o iluzie.

Nu ma refeream la preotii care calca stramb ci la efectul muncii preotilor , in general.

0 0

09.12.2006 23:10 sorinborodi

Aveti dreptate si unii,si altii.Ca profesor vad clar ca prezenta icoanelor induce o stare de sfintenie in scoli.Dar ce ne facem cu elevii ce apartin altor culte ?

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

57 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN