Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Efectele migratiei: copiii ramasi acasa

Potrivit studiului „Efectele migratiei: copiii ramasi acasa”, realizat de Fundatia Soros, aproximativ 170.000 de elevi de gimnaziu au cel putin un parinte plecat la munca in strainatate. Dintre acestia, 80.000 au doar tatal plecat, 55.000 doar mama, iar in cazul a 35.000 dintre ei, atat mama, cat si tatal sunt la lucru peste granita. Copiii raman, de obicei, in ingrijirea familiei restranse sau a altor persoane.

In cazul copiilor care au ambii parinti plecati din tara, peste o treime (34%) traiesc fara acestia de cel putin doi ani, iar peste jumatate (54%) de mai putin de un an. Asta arata ca, odata cu integrarea tarii noastre in Uniunea Europeana, a crescut numarul familiilor care merg impreuna la munca afara, lasandu-si copiii acasa. Mai exact, aproximativ 12.000 de copii cu varste intre 10 si 14 ani traiesc de cel putin doi ani in absenta ambilor parinti si aproape 19.000 se afla in aceasta situatie de un an.

Regiunile cele mai afectate de fenomen sunt vestul tarii - Banat, Crisana, Maramures -, unde 27% dintre elevii de gimnaziu au parinti in strainatate, urmat de Moldova, unde un sfert dintre elevi au parintii plecati.

Judetul Suceava - fruntas la numarul de copii ramasi singuri

Numarul copiilor din judetul Suceava ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate se apropie de 10.000. Aproape 3.000 au ambii parinti plecati.

Alti 500 de copii care provin din familii monoparentale au ramas fara nici un sprijin in urma plecarii singurului parinte la munca in afara granitelor tarii.

Au fost semnalate peste 150 de cazuri de copii care au suferit in urma plecarii parintilor la munca in strainatate, in urma unui abandon, neglijenta, saracie, copii asupra carora s-a luat o masura de protectie.

Multi parinti plecati peste hotare si-au reintregit ulterior familia, ducandu-si copii in tarile respective.

Mai instariti, dar mai tristi

Copiii ai caror parinti lucreaza in alte state au un nivel de trai mai ridicat decat ceilalti, arata studiul Soros. Trei sferturi dintre ei au telefon mobil, iar o treime au calatorit in strainatate. Datele sondajului mai arata insa ca absenta ambilor parinti sau doar a mamei este legata de frecventa simptomelor de deprimare in randul celor mici.

Un alt semnal de alarma, in cazul elevilor cu parinti plecati la munca, este numarul mare de absente nemotivate. Astfel, studiul arata ca unu din cinci elevi de gimnaziu, la nivel national, declara ca are mai mult de zece absente, iar in cazul celor care au cel putin unul dintre parinti plecat temporar in strainatate creste la 29% procentul celor care au mai mult de zece absente.

Intrebati ce vor sa faca dupa terminarea studiilor, 7% dintre copiii cu parinti afara au declarat ca vor sa plece si ei in strainatate. Realizatorii studiului afirma ca dorinta de a pleca peste granite este, cel mai probabil, motivata de dorul de parinti.

Ancheta de teren a fost realizata in perioada 4-11 iunie 2007, pe un esantion reprezentativ de 2037 elevi din clasele V-VIII, cu un subesantion de 437 elevi care au unul sau ambii parinti plecati la munca in strainatate.

Sursa: www.euractiv.ro

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: trisi | 09.10.2007 15:14 | 10154 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Biasul de confirmare in rolul de parinte

Comunicarea parinte - copil

Comentarii (4)

0 0

09.10.2007 17:40 dama

Nu cred că părinţii pleacă de prea mult bine. De fapt, vinovaţi sunt cei care au aranjat de aşa natură economia încât am fost sărăciţi ca ţară. Ce şanse mai au aceşti oameni, mulţi agricultori sau şomeri?!

0 0

09.10.2007 18:46 nica_ana

Elevii din clasa mea,clasa a III- a,cu părinţi plecaţi să lucreze în altă ţară,au rezultate bune la şcoală,au frecvenţă bună.Anul trecut s-au cerut liste cu aceşti copii.De ce? ,,Nu am înţeles".Nu s-a făcut decât o statistică,pentru a se bate câmpii...Personal îi înţeleg pe copii,pe părinţii acestora,şi întregul colectiv al clasei -părinţi,copii,bunici,rude,vecini,învăţătoare-este o adevărată familie.

0 0

09.10.2007 19:32 carmenmihaelap

În anul şcolar 2006/2007 Şcoala cu clasele I-VIII „Miron Costin” Suceava, a derulat proiectul „Suntem prietenii tăi!”, adresat copiilor cu părinţii plecaţi în străinătate, în scopul identificării nevoilor cognitive, social - emoţionale ale acestora.

Punctele tari ale discuţiilor s-au axat pe teme ca: în grija cui sunt lăsaţi copiii ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate, cine influenţează creşterea şi dezvoltarea lor, ce vârstă au părinţii plecaţi, dar cei in grija cărora au rămas? Împreună am discutat cazuri distincte în care plecarea părinţilor a influenţat rezultatele la învăţătură ale şcolarilor. Am tras concluzia că aceşti copii sunt defavorizaţi social şi aceasta este o nouă formă de abuz. Am hotărât ca noi, cadrele didactice, să identificăm ce nevoi au copiii cu părinţii plecaţi în străinătate şi să-i sprijinim. S-au propus mai multe activităţi care să se desfăşoare pe perioada derulării proiectului, dar s-a propus o flexibilizare a calendarului în funcţie de nevoile copiilor şi tutorilor. Psihologul Centrului de Resurse Educaţionale Suceava a promis să ne sprijine permanent.

Activităţile proiectului, susţinute de 2/3 ori pe lună, s-au concretizat în consilierea copiilor pe teme de autocunoaştere în scopul descoperirii calităţilor şi a le pune în valoare, intercunoaştere pentru identificarea caracteristicilor comune ale copiilor, dezvoltarea imaginaţiei şi a creativităţii în lucrări practice, care ulterior au fost trimise părinţilor cu diverse ocazii, identificarea aşteptărilor pe care le au unii copii de la ceillaţi, verificarea dorinţelor şi nevoilor copiilor, organizarea timpului, cum se pregăteşte corect o temă acasă, evitarea factorilor perturbatori, sugestii practice pentru diferite discipline, motivarea învăţării, concursuri cu premii, întâlniri cu cadre sanitare şi ale Poliţiei de Proximitate Suceava pentru combaterea abandonului şcolar şi a delincvenţei juvenile, a riscului exploatării prin muncă.Tot în cadrul proiectului am desfăşurat schimburi de experienţă cu şcoli din judeţ sau din ţară, pentru cunoaşterea prietenilor. Din tara sunt inscrise in proiect 102 cadre didactice şi 26 instituţii de învăţământ din 10 judeţe, care prin activitatile miniproiectelor lor au incercat sa suplineasca lipsa parintilor, sa valorifice personalitatea fiecarui copil aflat in aceasta situatie.

Fiecare întâlnire a fost aşteptată cu mult interes de copii, care au fost sensibilizaţi cu dulciuri şi pliante, informaţii despre evenimente actuale, mascote, steguleţe, de către cadrele didactice înscrise voluntar în derularea proiectului educaţional. Tot membrii proiectului au întocmit fişe de caracterizare psihopedagogică copiilor, pentru cunoaşterea amănunţită a profilului psihologic şi a măsurilor ce se impun în acest sens. S-a desfasurat si o activitate interjudeteana "Sa ne cunoastem prietenii!" prin care copiii scolii din Suceava au schimbat adrese, opinii, materiale scolare cu copiii de la Liceul Teoretic "Miron Costin" Pascani-inv. Pasat Carmen.

Coordonatorii proiectului au desfăşurat cu o parte a copiilor înscrişi în proiect o excursie în judeţele Bistriţa Năsăud şi Maramureş, prilej dat elevilor de a se sociabiliza, de a se cunoaşte şi apropia, dar şi un mod plăcut de a-şi cunoaşte propria ţară. S-a demonstrat că toţi putem fi, măcar pentru două zile, o mare familie. Acelaşi scop îl are şi participarea gratuită a copiilor reprezentanţi ai şcolii noastre la cursurile Şcolii de Vară, organizate de Asociaţia Educatorilor Suceveni, în perioada 30 iulie - 3 august 2007.

Consilierea părinţilor sau a tutorilor, efectuată lunar de către psiholog, a demarat cu discuţii despre vârsta şcolară mică, despre diferenţele individuale între copii, continuând cu stiluri parentale şi influenţa lor asupra stimei de sine a copiilor, educaţia prin iubire, problemele zilnice ridicate de creşterea şi educarea copiilor.

Concluzii: s-a ţinut legătura permanent cu tutorii copiilor ce au părinţii plecaţi în străinătate, au avut loc adunări , dezbateri, referate, activităţi, copiii sunt sub observaţie permanentă atât în şcoală cât şi acasă, sunt antrenaţi tot timpul în activităţile desfăşurate de clasele implicate în proiect, se lucreaza voluntar după ore cu ei suplimentar, se ţine legătura cu cei care se ocupă de aceşti copii, dar şi cu părinţii în mod indirect, se descoperă noi talente şi aptitudini cu scopul de a le dezvolta si evidenţia.

Sper ca si in acest an scolar colaborarea cadre didactice- elevi ai caror parinti sunt plecati in strainate- tutori- psihologi- alti parteneri sa realizeze obiectivele propuse in proiect.

Multumesc tuturor colegilor care s-au implicat cu trup si suflet in desfasurarea activitatilor din grafic si le urez succes in continuare!

0 0

10.10.2007 13:40 pasatcarmen

,, Daca nici noi nu am fi alaturi de ei, oare cum ar depasi singuratatea?!" Aceasta intrebare se naste in mintea si sufletul fiecarui cadru didactic ce are in colectivul de elevi astfel de ,,osanditi ai sortii''...Eu am convingerea ca toti oamenii scolii romanesti au aceasta problema si ca tot ei o rezolva in mod onorabil, caci nu putem lasa sa se distruga vieti abia incepute ,fara ca noi sa ne implicam.Tocmai din aceste motive , la care se adauga si multe altele, am fost un sustinator al proiectului initiat de d-na inst.Carmen Mihaela Placinta care a pus mult suflet, multa pricepere si multa daruire in tot ce a gandit. Multumim pe aceasta cale tuturor factorilor implicati din ISJ Suceava, conducerii Scolii ,,Miron Costin" SV, care au aprobat desfasurarea in conditii excelente a acestui amplu proiect,ce face posibila o buna cunoastre si colaborare intre scolile romanesti.Mult succes si in acest an in derularea activitatilor din proiect si, cine stie, poate la final ne vom intalni cu totii la Suceava pentru incheierea in cadru festiv a actiunii.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

10 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN