Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Scoala pe bune- un plan de afaceri

Marian Stas vrea sa fie ministrul Educatiei
Marian Stas a urmat cursuri de leadership in America. A invatat ca planul de cariera se face pe minimum zece ani si si-ar dori ca sase dintre ei sa fie petrecuti in Ministerul Educatiei, ca ministru.

Ce este Scoala pe bune?

Scoala pe bune reprezinta o viziune si o serie de proiecte care articuleaza procesul de transformare a Scolii ca sistem in Romania. Specific, „pe bune“ inseamna, pe de o parte, urmatoarele trei lucruri: nu mai copiem, nu mai chiulim, nu mai vindem/cumparam note de trecere. Pe de alta parte, viziunea Scolii pe bune propune, in fapt, o scoala autentica, adica o scoala care cultiva valori, foloseste si place. Daca va intereseaza, gasiti proiectele Scolii pe bune la adresa http://www.lmt.ro/ scoala/scoala.html.

Scoala pe bune suna ca un plan de afaceri. Care ar fi viziunea, valorile, misiunea, obiectivul strategic al acestuia?

Imi place analogia cu planul de afaceri! Intr-adevar, intr-un sens pragmatic, am gindit documentul prin care pun in discutia publica schimbarea adaptiva a Educatiei „ca la carte“, ca sa invatam impreuna curgerea logica a conceptelor, dinspre viziune/valori/obiectiv strategic catre lucrurile concrete de facut, adica programele si proiectele specifice. Cum spuneam, ceea ce Scoala pe bune propune ca viziune se fundamenteaza pe trei verbe-cheie: cultiva valori; foloseste; place. Valorile la care ma refer sint: increderea; onestitatea; competenta; performanta; inteligenta sociala; curajul actiunii civice; creativitatea; implicarea personala; motivatia emotionala pozitiva; responsabilitatea; forta echipei. Misiunea Scolii pe bune consta in schimbarea, prin Educatie, a infrastructurii mentale a societatii, in acord cu timpul noii Romanii europene. Obiectivul strategic al Scolii pe bune este generarea sustenabila a unei resurse umane inalt competitive, prin alocarea, incepind cu 2012, a minimum 8% din PIB la capitolul „cheltuieli publice pentru Educatie“.

De ce ati vrea sa fiti ministrul Educatiei?

Din doua motive. Primul: pentru a initia punerea in fapt a agendei transformarii Scolii ca sistem in Romania, ceea ce eu consider ca este proiectul public numarul 1 in urmatorii 10-20 de ani. Al doilea: deoarece cred ca am competentele tehnice si emotionale necesare indeplinirii obiectivului enuntat ca prim motiv. Eu nu sint politician, asa incit portofoliul de ministru al Educatiei este relevant pentru mine exclusiv in masura in care imi confera autoritatea formala de a coordona, cum spuneam, transformarea sistemului educational de la noi. Pe de alta parte, sint dispus sa contribui cu intreaga mea expertiza de consultanta in leadership si coaching la „cresterea“ tinerilor politicieni aspiranti la pozitia de ministru al Educatiei.

Exista si un calendar al portofoliului de ministru?

Da, desigur. Eu cred ca, pentru un sistem public de dimensiunea celui educational, a echivala „termenul scurt“ cu 1-2 ani este o estimare realista. Agenda mea de termen scurt include citeva proiecte esentiale pentru initierea transformarii sistemului educational: introducerea pe scara larga, adica in cite un liceu din fiecare municipiu resedinta de judet si fiecare sector al municipiului Bucuresti a programului International Baccalaureate (www.ibo.org); proiectul „filiera didactica“, ce transforma modul in care universitatile realizeaza formarea initiala a viitorilor dascali; proiectul „Bac-ul - la muzeu!“, care transforma modul in care tinerii sint evaluati in vederea admiterii in invatamintul superior; proiectul „descentralizarea manageriala“, care transforma modul in care directorii de gradinite, scoli generale si licee vor conduce aceste unitati de invatamint; si proiectul „cariera didactica“, prin care transformam modul de desfasurare a carierei profesionale a dascalilor.

Daca acestea ar fi proiectele pe termen scurt, care ar fi cele pe termen mediu?

Iata cel putin inca trei, pe linga cele anterioare: un alt model de curriculum in invatamintul preuniversitar; un model educational adecvat mediului rural; asezarea sistemului universitatilor publice pe principiile de calitate si competitivitate definite prin Procesul Bologna. Cu siguranta, ele sint mult mai multe, iar identificarea si realizarea acestora inseamna un proces complex, de echipa, realizat cu participarea oamenilor scolii, a profesionistilor educatiei. Eu stiu ce stiu si stiu ce nu stiu, imi cunosc competentele si limitele. Transformarea sistemului educational nu poate fi rodul efortului unui singur personaj, oricit de inspirat ar fi acesta, ci un extraordinar joc de echipa, bazat pe incredere, competenta si pe responsabilitate.

„Scoala pe bune inseamna iesirea Romaniei din mediocritate“

Educatia poate fi negociata politic?

Cu o gluma amara, „à la Radio Erevan“, as raspunde: da, asa cum e cazul chiar acum, dar nu foloseste la nimic – dimpotriva! In opinia mea, Educatia este nenegociabila politic, si am avut bucuria sa constat recent ca exista forte politice promotoare ale ideii pactului politic asupra Educatiei. Eu le doresc mult succes si, repet, sprijin pe deplin acest demers important.

O lege a sponsorizarii care sa incurajeze investitorii din mediul privat sa sponsorizeze scolile romanesti ar fi utila? Ce avantaje si dezavantaje ar exista?

Da, evident! Cel mai important avantaj, in opinia mea, consta in crearea legaturii organice dintre cererea si oferta de educatie, adica intre angajatori – care stiu exact de ce tip de forta de munca au nevoie, fie ea productie, ori cercetare-dezvoltare – si scoli. Aceasta legatura organica genereaza comunicarea bazata pe incredere intre cei doi actori sociali de calibru. Dezavantaje... acum nu-mi vine in minte vreunul, rapid. Acum stiu, bine de tot: Scoala pe bune inseamna iesirea Romaniei din mediocritate.

Marian Stas

Nascut: 25.02.1961 la Birlad, jud. Vaslui

Functia actuala: presedinte, Fundatia CODECS pentru Leadership (www.lmt.ro)

Studii:

Academia Militara – calculatoare electronice (1985); Universitatea din Bucuresti – matematica-informatica (1996);

Academia Tehnica Militara – doctorat, fiabilitate software (2002);

Academia de Transmisiuni, Leningrad/Sankt Petersburg – sisteme de automatizarea conducerii trupelor (1990);

Scoala Navala Postuniversitara, Monterey, California managementul resurselor de aparare (1998);

Universitatea Harvard, J. F. Kennedy School of Government – masterat in administratie publica (1999)

Sursa: Cotidianul

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: amz | 04.01.2008 15:54 | 5018 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (9)

0 0

05.01.2008 14:18 floarebernad

ar fi frumos sa se intample

0 0

05.01.2008 15:13 aurelia12

Ar fi extraordinar sa se materializeze acest plan!

0 0

05.01.2008 19:43 professorbujor

Ar fi extraordinar,insa materializarea ideilor "scolii pe bune"presupune existenta unei societati "pe bune".Personal,nu am impresia ca in Romania ar exista.

0 0

05.01.2008 22:52 calangiumarin

Peste 40 de ani este posibil acest proiect!

0 0

06.01.2008 21:53 sorinborodi

Daca d-l Marian Stas ar putea sa ne prezinte primele 10 masuri legislative pe care le preconizeaza pentru a-si realiza dezideratul....

Dar in cel mai concret mod cu putinta.

0 0

08.01.2008 19:02 professorbujor

S-ar putea ca dl.Marian Stas sa prezinte chiar 11 masuri legislative concrete si corecte,dar va afla domnia-sa si audienta parlamantara cuvenita ?

0 0

09.01.2008 12:55 1081948

Am avea si noi omul potrivit la locul potrivit. Nu ministri care incep o asa zisa reforma, ce dureaza atat cat dureaza si mandatul, adica pot sa fie doar dateva luni. Vine un alt ministru care are alte idei si niciodata nu vom avea o reforma finalizata....

0 0

13.02.2008 19:31 cristina_pupaza

Visez de foarte multi ani o Scoala pe bune ... De cand eram doar un copil si imi doream sa invat intr-o scoala “altfel”, o scoala cu dascali exigenti, dar iubitori, cu elevi harnici si dornici sa invete la scoala si in vacante… De cand eram o adolescenta in cautare de modele autentice, care sa ma ajute sa devin un dascal indragit si pretuit de copii… De cand am inceput activitatea ca dascal intr-o scoala modesta de tara si credeam ca daca vreau cu ardoare ceva chiar si pot schimba multe lucruri in jurul meu… De cand am avut sansa sa devin director in scoala copilariei mele si m-am incapatanat sa cultiv valori intr-un mediu potrivnic, de dragul visului din copilarie.

Visez de foarte multi ani o scoala-gradina, care sa cultive flori-valori autentice, astfel incat, ACUM, cand simt ca SCOALA PE BUNE e pe cale sa devina realitate, bucuria mea e coplesitoare, iar gandul se indreapta cu emotie si recunostinta spre toti acei Oameni de caracter si cu viziune, pentru care nici o jertfa nu-i prea mare pe Calea spre vis.



0 0

12.11.2008 21:05 007

Suntem in pragul alegerilor si l-am auzit o data pe dl. Stas la radio, vorbind de bacalaureatul international care se va da la cateva scoli, dar nu despre perspectiva de a fi ministru al educatiei, sau consilier al ministrului. Astept sa aud mai multe despre proiecte de acest fel.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

0 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN