Concursurile școlare și Evaluările Naționale la clasele primare – pregătirea corectă a elevilor.
Când vine vorba despre Evaluări Naționale sau concursuri la clasele primare, părerile sunt întrucâtva diferite: sunt păreri conform cărora aceste testări sunt utile, iar altele, spun că stresează copiii și sunt ineficiente pentru elevi atât de mici. Dumneavoastră ce părere aveți despre aceste tipuri de testări încă din primii ani de școală?
Evaluările Naționale sunt utile în măsura în care ele nu devin un factor de stres pentru copii și sunt eficiente dacă rezultatele lor sunt valorificate de cadrele didactice, respectiv de factorii decidenți în domeniul educației.
Rezultatele elevilor la Evaluarea Națională clasa a II-a ar trebui să fie un punct de plecare pentru elaborarea proiectării în clasa a III-a avându-se în vedere reglarea/ameliorarea/dezvoltarea; învățătorii analizează rezultatele, constată care sunt aspectele pozitive și cele care necesită îmbunătățiri și abordează învățarea ținând cont de acestea.
Rezultatele elevilor la Evaluarea Națională clasa a IV-a ar trebui să ofere persoanelor cu atribuții de decizie în ceea ce privește politica educaţională o imagine a nivelului de moment al învăţământului primar românesc.
Testele pentru Evaluările Naționale de la clasele a II-a și a IV-a sunt standardizate, propun un barem de evaluare unitar și oferă posibilitatea cadrului didactic de a vedea, în momentul publicării raportului la nivel național, unde se situează elevii săi și, în funcție de acest aspect, să-și regleze propriul demers didactic.
Evaluarea Națională nu este un concurs, rezultatele individuale sunt confidențiale, se discută de către învățător doar cu părinții copilului respectiv și cu copilul și pot fi valorificate în beneficiul acestuia.
Spre deosebre de Evaluările Naționale, concursurile nu sunt obligatorii și decizia participării la acestea aparține copiilor, părinților, cadrelor didactice, cea din urmă categorie fiind cea care ia decizia prin raportare la particularitățile de vârstă și individuale ale elevilor.
Dar cum percep elevii de clasa a II-a, de pildă, Evaluarea Națională? În fond, aceasta e prima testare importantă din viața lor de școlari.
Modul în care elevii percep Evaluarea Națională la clasa a II-a depinde, în primul rând, de abordarea pe care o are cadrul didactic, de felul în care acesta prezintă elevului și părintelui această primă testare importantă din viața de elev.
Dacă elevului i se vor prezenta beneficiile participării la această testare, i se va explica în ce constă și ce se așteaptă de la el, dacă va beneficia de o pregătire continuă, nu doar pe ultima sută de metri, el ar trebui să o perceapă ca pe o provocare, dar una căreia are capacitatea de a-i face față.
Ce greșesc cadrele didactice atunci când elevii percep examenele sau lucrările de control în mod negativ? Cum le este comunicată ideea de evaluare de le inspiră teamă?
Evaluarea creează aproape tuturor persoanelor o stare de tensiune, generează emoții și este normal să fie așa.
Cei care sunt prea relaxați nu se vor motiva suficient pentru a performa la nivelul lor maxim. Reușita constă în a transforma emoțiile în ceva constructiv. Și pentru ca acest lucru să se întâmple, responsabilitatea este a adulților. Ei au rolul de a-i învăța pe elevi cum să-și gestioneze emoțiile.
Adesea, și părinții manifestă o teamă acută în fața testărilor și tind să pună o presiune prea mare asupra copiilor. Așadar, aș vrea să vă întreb – ce le-ați trasmite părinților din acest punct de vedere și cum i-ați sfătui să comunice cu copiii?
Fiți prietenii calmi și partenerii de nădejde ai copilului dumneavoastră! El este îngrijorat pentru ceea ce îl așteaptă fără ca dumneavoastră să puneți și mai multă presiune asupra lui. Îl puteți sprijini dacă vă manifestați calm, cu optimism și încredere, fiind, în același timp realiști și necerând de la el mai mult decât poate oferi.
Presiune prea mare, tensiunea, comparațiile cu alții, amenințările, teama de pedeapsă nu îl vor determina pe copilul dumneavoastră să învețe mai mult, să fie mai silitor sau să își dorească să fie mai bun.
Din contră, sentimentul că nu se ridica la înălțimea așteptărilor, că nu va reuși să vă mulțumească poate crește nivelul stresului, poate duce la depresie și la scăderea randamentului. Pentu a atinge succesul, copilului trebuie să îi fie stimulată dorința de cunoaștere, curiozitatea, are nevoie de încurajări, de afecțiune, de încredere.
Care ar fi reacția corectă a adulților astfel încât, în cazul unui rezultat mai puțin mulțumitor, să nu determine anxietatea de performanță a copiilor?
Adulții, fie că vorbim despre părinți sau despre cadrul didactic, ar trebui să analizeze, împreună cu elevul, cauzele rezultatelor slabe și, tot împreună cu el, să găsească soluții de reglare. Admonestarea copiilor și pedepsirea lor pentru rezultatele slabe nu pot avea ca efect îmbunătățirea rezultatelor.
Există diverse posibile reacții pe care adulții le pot avea pentru a evita anxietatea de performanță, de fapt, teama de eșec:
- încurajarea și evidențierea oricărui progres;
- asigurarea copilului că este la fel de important, indiferent de rezultatul obținut la o testare;
- utilizarea eșecului de la un moment dat ca lecție învățată;
- folosirea unui ton moderat, a unei reacții calme, a unei atitudini răbdătoare;
- motivarea/remotivarea copilului.
Care este abordarea corectă a acestor testări importante? Cum pot elevii scăpa de frica de examene?
Părinților trebuie să li se explice scopul acestor evaluări, faptul că rezultatele vor fi supuse analizei și nu vor fi utilizate pentru ierarhizarea elevilor, admiterea sau nu într-o treaptă superioară a învățământului, ci doar pentru evidențierea unor deficiențe de învățare, a căror remediere poate conduce la optimizarea evoluției academice a elevului, prin întocmirea unor planuri de învățare individualizată, de planificare a unor activități remediale.
Cunoscând ce se așteaptă de la copiii lor, cadrul didactic și părinții trebuie să-i sprijine să-și transforme temerile în emoții constructive, să le transmită o stare pozitivă, să-i încurajeze.
Cum se pot pregăti elevii de astăzi în mod eficient și plăcut pentru Evaluări sau concursuri școlare (Comper, Gazeta Matematică)?
Concursurile ar trebui să fie vizate doar de elevii care au potențial și care își doresc să participe. Pentru pregătire pot folosi modele de teste propuse de organizatorii concursului, auxiliare propuse de organizatori și avizate de MEN, culegeri avizate de MEN.
În ce măsură îi ajută, pe lângă manual și caiete, produsele moderne de învățare, cum ar fi produsele educaționale online?
Fiind atât de atrași de tot ceea ce înseamnă utilizarea calculatorului, activitatea în mediul online, folosirea unor produse educaționale online poate reprezenta o soluție pentru a îmbina utilul cu plăcutul, pentru a încuraja elevii să exerseze făcând ceea ce își doresc, adică jucându-se.
Învăţământ primar | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: Editura_Intuitext | 21.01.2019 15:16 | 1866 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.