![](https://www.suntparinte.ro/uploads/resource/51/9/26/95x95/atasamentsigurmin.jpg)
Criterii pentru alegerea manualelor
Pe lângă alegerea auxiliarelor, alegerea manualelor este o altă misiune dificilă a cadrelor didactice. De aceea, este important ca învățătorii și profesorii să țină cont de un set clar de criterii atunci optează pentru o anumită lucrare, dat fiind că manualul este principalul instrument educațional pentru elevi.
În acest context, Crenguța Alexe, profesor metodist, ne indică o serie de aspecte pe care cadrele didactice e recomandat să le aibă în vedere în procesul de alegere a manualului:
- concordanța cu programa școlară, cu particularitățile de vârstă și individuale ale elevului, cu specificul învățării la această vârstă;
- manualul trebuie să fie o invitaţie la învăţare într-un mod activ şi plăcut, un ghid al elevului care învaţă prin descoperire; etapele de învățare trebuie să fie clar identificate permițând elevului și cadrului didactic să-și organizeze procesul de dobândire a noilor achiziții sau de consolidare a acestora;
- prezentarea conţinuturilor de la simplu la complex, cerinţele propuse având grade diferite de dificultate, pentru a crea şi asigura efectiv şanse egale de reuşită pentru toţi copiii;
- oferirea unor contexte variate de învățare și exersare care au în vedere individualizarea și exersarea, asigurând fiecărui elev instruire în propriul ritm;
- motivarea elevilor prin sarcinile propuse, evitându-se prezentarea conţinutului învăţării sub formă de lecţii ce trebuie învăţate;
- contextualizarea învățării, ancorarea ei în realitatea vieții și societății în care elevul devine parte activă; sarcinile de învăţare propuse vizează centrarea curriculumului pe probleme ale vieţii reale, rezolvare de probleme, identificarea de soluţii;
- claritatea formulării sarcinilor propuse elevilor în baza experienţelor anterioare de învăţare şi a achiziţiilor deja dobândite, precum şi succesiunea logică a cerinţelor;
- sarcinile vizează, dincolo de conținutul specific disciplinei, formarea de atitudini și valori care contribuie la educația copiilor în spiritul devenirii unor buni cetățeni (ex: sarcini care vizează protejarea mediului înconjurător, reciclarea deșeurilor, alimentația sănătoasă, igiena personală, promovarea activităților sportive, interesul pentru plante și animale, pentru natură, în general, pentru economisirea resurselor, stimularea unor hobby-uri), manualul facilitând formarea competenţelor necesare pentru prezent şi pentru viitor;
- extinderea acțiunilor elevului dincolo de simpla observare, implicarea lui în activităţi practice, în acţiuni eficiente care presupun manipularea obiectelor, realizarea unor produse având în vederea că numai acest mod de lucru poate facilita învăţarea elevului prin experiență;
- manualul oferă modalităţi de evaluare tradiţionale şi complementare în concordanţă cu specificul disciplinei, care presupun un grad ridicat de relevanță în viaţa de zi cu zi; probele de evaluarepropuse în manual conţin itemi de diverse tipuri (obiectivi, semiobiectivi şi subiectivi), oferă modele de rezolvare și criterii de evaluare care pot fi înțelese cu ușurință de către elevi;
- proiectele propuse pentru a fi realizate în grup sau individual contribuie, prin ancorarea acestora în realitatea de zi cu zi și prin modul în care sunt prezentate, la formarea competenţelor sociale, de interevaluare şi autoevaluare;
- crearea unor situaţii de învăţare în care elevii să lucreze în grupuri mici sau în perechi, în scopul rezolvării de probleme, al explorării unor teme, al creării\ producerii unor idei noi într-un context didactic determinat.
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: Editura_Intuitext | 28.02.2019 16:06 | 2266 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.