Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Evaluare Națională 2014 - Limba și Literatura română- Subiecte și barem de rezolvare

Vedeți baremul de corectare pentru Evaluare Națională Limba și literatura română 2014

 

Primul subiect s-a concentrat în jurul poeziei ”Rânduri pentru Anul Nou” de Ion Minulescu. Răspunsurile corecte la toate cerinţele părţii 1 (A și B) însumează 42 de puncte.

 

Cerințele celui de-al 2-lea subiect au fost formulate pe baza unui text publicat de Corina Zorzor – ”Empatia, o abilitate dobândită prin lectură”. Valoarea totală a punctelor pe care le aduce rezolvarea corectă și completă: 36.

 

Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
* Timpul de lucru: 2 ore.

SUBIECTUL I     (42 de puncte)
Citeşte, cu atenţie, textul:

 

Bine-ai venit, An nou!...

Bine-ai venit...

De când te-aştept aproape-am şi albit...

Dar fiindcă-mi intri-n casă-ntâia oară,

Te rog să nu-mi faci casa de ocară...

Nu te grăbi să-mi intri pe furiş,

C-abia sosişi...

Noroc că te-aşteptăm deştept

Să te previu la timp, să fii atent,

Şi-n clipa marelui eveniment

Să-mi calci în casă cu piciorul drept... [...]

Aşa te vreau!...

Te vreau la trup curat... neprihănit...

Şi tot aşa la suflet şi la minte [...]

An nou…

Ai auzit ce-ţi cer?…

Nu-ţi cer să faci nimic în casa mea,

Mai mult decât ai face tu-ntr-a ta!… […]

An nou!...

Fii nou de sus şi până jos!...

Copil al nimănui şi-al tuturor, [...]

Copil gălăgios...

Desfăşură-te-ncet de pe mosor*...

Încet... cât mai încet... şi liniştit...

Şi fii atent ca nu care cumva

Să ţi se rupă firu-n casa mea!...

Bine-ai venit, An nou...

Bine-ai venit!...

(Ion Minulescu, Rânduri pentru Anul Nou)

* mosor, s.n. - Piesă cilindrică din lemn, de metal sau de material plastic, pe care se înfăşoară aţă, fire de mătase, sârmă etc.

 

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: fiindcă, cer, liniştit.     6 puncte

2. Explică rolul virgulei în secvenţa: Bine-ai venit, An nou!…     6 puncte

3. Precizează măsura primelor două versuri ale poeziei.     6 puncte

4. Menţionează două trăsături ale genului liric, prezente în textul dat.     6 puncte

5. Prezintă, în 30-50 de cuvinte, semnificaţia titlului poeziei.     6 puncte

 

B. Redactează o compunere de 150-250 de cuvinte în care să-ţi prezinţi opinia despre semnificaţia mesajului poeziei Rânduri pentru Anul Nou de Ion Minulescu.     12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

- să formulezi o opinie despre semnificaţia mesajului poeziei;

- să-ţi susţii opinia formulată prin două argumente potrivite, valorificând textul dat;

- să ai un conţinut adecvat cerinţei;

- să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

 

SUBIECTUL al II-lea     (36 de puncte)

Citeşte, cu atenţie, textul:

 

Cărţile de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur şi să ne adaptăm mai uşor la diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii psihologice.

În urma unei cercetări realizate de Universitatea York pe copii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost expuşi mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate televizate au mai mare capacitate de empatie* […].

Implicarea în poveştile fictive din cărţi aduce informaţii noi despre viaţa socială, iar acest lucru este extrem de benefic în rândul copiilor, fiindcă le arată versiuni ale lumii din afara universului propriu.

Totodată, studiul relevă că volumele de ficţiune îl ajută pe cititor să se adapteze la viaţa socială mai mult decât o fac lucrările nonficţionale. Înţelegerea personajelor dintr-o naraţiune este, astfel, echivalentul cunoaşterii a diferitelor tipuri umane din viaţa reală. Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane.

(Corina Zorzor, Empatia, o abilitate dobândită prin lectură, în adevărul.ro)

* empatie, s.f. - identificare, prin trăire, cu alte persoane, cu eroii cărţilor etc.

 

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

- universitatea în cadrul căreia s-a realizat cercetarea menţionată în textul dat;

- categoria de copii cu o capacitate mai mare de empatie.     4 puncte

2. Scrie numele autorului şi titlul articolului din care este extras fragmentul dat.     4 puncte

3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţă: Cărţile de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizam cu cei din jur şi să ne adaptăm mai uşor la diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii psihologice.   4 puncte

4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate din secvenţă: În urma unei cercetări realizate […] pe copii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost expuşi mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate televizate au mai mare capacitate de empatie […].     4 puncte

5. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane.     4 puncte

6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare să.     4 puncte

 

B. Redactează, în 80-150 de cuvinte, o scurtă naraţiune în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală, cu un scriitor contemporan.     12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

- să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;

- să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;

- să ai un conţinut adecvat cerinţei;

- să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerințelor nu este obligatorie.


Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziției – 1p; coerența textului – 2 p; registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului – 2 p; ortografia – 3 p; punctuația – 2 p; așezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea – 2p)

 

Cum au fost subiectele, în comparație cu anii trecuți sau cu subiectele date la simularea de anul acesta? Care dintre subiecte vi s-a părut cel mai greu?

 

Mâine, 24 iunie, este programată proba de limbă maternă, în timp ce miercuri 25 iunie se va desfășura proba de matematică.

Pe 27 iunie se vor publica primele rezultate, iar pe 1 iulie cele finale, obținute în urma contestațiilor. Mult succes în continuare!

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: AdmitereLiceu | 23.06.2014 17:03 | 7984 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (6)

0 0

23.06.2014 18:16 beatrisaoana

Buna ziua,
Am vazut baremul si ma intereseaza parerea colegilor daca la subiectul al II -lea, exercitiul 5 avem o completiva indirecta (sa inteleaga profunzimea experientei umane) in fraza data?
Din cate stiu eu verbul a incuraja este tranzitiv si cere o completiva directa. Aceasta subordonata poate fi luata si circumstantiala de scop.

0 0

24.06.2014 14:44 chiciudeanteodor203

Este o completiva indirectă !

0 0

24.06.2014 14:45 chiciudeanteodor203

Îl încurajează la ceva .......

0 0

24.06.2014 15:34 salgeta

De acord. Nuanta finala pare mai vizibila. Verbul poate avea ambele intrebuintari, si tranzitiva si intranzitiva, dupa nevoile contextului.

0 0

27.06.2014 14:20 lavilaura

Bună ziua, în gramatica actuală nu vorbim despre nuanţe. Ori e albă, ori e neagră. Prin urmare, într-adevăr verbul a încuraja este tranzitiv. În contextul dat, valenţa de tranzitivitate este consumată însă de complementul direct pe cititor (dublat de pronumele personal îl). Aşa încât, nu mai poate primi încă un complement direct ori completivă directă. De aceea subordonata în discuţie este CLAR completivă indirectă. Şi nu are niciun fel de nuanţă, nici măcar de scop!

0 0

30.06.2014 15:22 chiciudeanteodor203

Să nu dăm voie ca ,,părinţii" să corecteze lucrările elevilor ci profesorii!
,, Părinţii " aceştia nu s-au interesat de şcoală un an întreg şi vin acum cu obiecţii ?
Adevărul ,că la limba şi literatura română ,aproape în fiecare an ,subiectele sunt greşite, nu mai trebuie demonstrat.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN