Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Modificări la Legea Educației Naționale: liceul va dura în continuare 4 ani

Principalele modificări pe care actul normativ mai sus menţionat le aduce sunt:

  • Menţinerea duratei de 4 ani pentru ciclul gimnazial şi pentru liceu: documentul menţine forma existentă a ciclului gimnazial şi elimină forma propusă spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care prevedea trecerea clasei a IX-a în învăţământul gimnazial şi reducerea liceului la o durată de 3 ani.
  • Creşterea duratei învăţământului obligatoriu de la 10 la 11 ani: prin introducerea clasei pregătitoare şi prin menţinerea duratei de 4 ani a liceului, învăţământul obligatoriu creşte de la o durată de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, învăţământul obligatoriu va fi format din clasa pregătitoare, clasele I - VIII, clasele IX - X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai şcolii profesionale, pentru cei care aleg traseul învăţământului profesional şi tehnic.
  • Acordarea dreptului absolvenţilor învăţământului profesional să continue studiile liceale la forma de învăţământ cu frecvenţă: Legea Educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, acordă posibilitatea absolvenţilor învăţământului profesional, care promovează examenul de certificare a calificării profesionale, să urmeze cursurile învăţământului liceal, doar la forma cu frecvenţă redusă. Având în vedere că absolvenţii învăţământului profesional sunt în marea lor majoritate minori şi se află într-un parcurs normal al educaţiei lor (fără să fi părăsit sistemul de educaţie), manifestând interes pentru creşterea nivelului de educaţie şi formare profesională, prin adoptarea OUG li se acordă posibilitatea de a-şi completa educaţia şi pregătirea profesională, inclusiv prin forma de învăţământ cu frecvenţă.
  • Precizări privind învăţământul postliceal: ordonanţa de urgenţă aduce precizări şi în ceea ce priveşte organizarea învăţământului postliceal, a modalităţilor de finalizare a studiilor acestui tip de învăţământ, dar şi corelarea pregătirii postliceale cu Cadrul Naţional al Calificărilor.
  • Precizări privind evaluarea la clasa pregătitoare: în legislaţia actuală nu este reglementată modalitatea de notare/evaluare pentru clasa pregătitoare. Prin modificările aduse se precizează foarte clar că elevii din clasa pregătitoare NU vor fi evaluaţi prin note sau calificative.
  • Se acordă tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun şi elevilor din învăţământul profesional: în prezent, se asigură tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun doar pentru elevii din învăţământul obligatoriu şi liceal, creându-se o situaţie discriminatorie pentru elevii din învăţământul profesional. Ca urmare, se impune completarea art. 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul în comun şi elevii din învăţământul profesional.
  • Se reglementează calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, începând cu generaţiile de elevi care intră în clasa a V-a, respectiv în clasa a IX-a, în anul şcolar 2015 - 2016: Legea nr. 1./2011 introduce noi forme de susţinere a examenelor de evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, forme care pleacă de la conceptul de transdisciplinaritate. Totuşi, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fără ca ea să se coreleze cu modalitatea de predare. În acest sens, metoda interdisciplinară de predare a fost introdusă, pentru prima dată, în sistemul românesc de educaţie în anul şcolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmând ca ea să fie extinsă, în anii următori, şi la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluărilor la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, începând cu anul şcolar în curs (2013-2014), evaluări concepute după modelul testelor internaţionale de tip PISA, va permite elevilor să se pregătească pentru noua formă de evaluare prevăzută de Legea nr. 1/2011.
  • Se extinde cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor aferente frecventării liceului şi pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate: legislaţia actuală prevede posibilitatea sprijinirii financiare în vederea continuării studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi ale OUG, se extinde cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor aferente frecventării liceului şi pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.
  • Se fac o serie de precizări suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unităţilor de învăţământ: legislaţia actuală nu precizează foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de învăţământ la alta. Prin modificările aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifică acest aspect.
  • Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza în învăţământul preuniversitar, pe baza rezultatelor obţinute la concursul de titularizare: cadrele didactice netitulare calificate, care au participat în ultimii 6 ani la concursul naţional unic de titularizare, au obţinut cel puţin nota/media 7 şi au ocupat un post/catedră, au posibilitatea de a deveni titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar, după parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: angelailas | 28.12.2013 10:17 | 11695 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (21)

0 0

29.12.2013 10:03 mirceapelea

O intrega nebunie ca de fiecare data cand se schimba guvenele si, implicit, ministrii educatiei.
Ati dat peste cap elevii, profesorii/invatatori, parnti si, bineanteles, intreg sistemul educational astfel incat, nimeni nu mai stie ce anume se doreste in final.

0 0

29.12.2013 14:09 lorena25

Nu este posibil asa ceva ...sa te titularizezi cu nota de la concursul national de acum 6 ani. Daca in timp de 6 ani nu sunt capabili sa se titularizeze, consider ca nu au ce sa caute in invatamant ...asta da pomana din partea Ministerului Educatiei . Intrebare: Oare sunt posturi suficiente pentru toti ? Scoateti fratilor modificarea asta si lasati-i sa invete ... !

0 0

29.12.2013 19:12 estella

Despre evaluările la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a NIMIC ? Parcă era vorba despre nişte modele ce se vor posta pe site-ul ministerului până la 31 octombrie?! Ce-i drept, nu s-a precizat anul...

0 0

29.12.2013 19:17 gabriela606

Domnisoara sau doamna lorena25 eu zic sa nu generalizezi si sa vorbesti mai frumos.In 1 rand eu dau titularizare de 5 ani si de fiecare data iau nota peste 8...anul asta luand 8,36 si tot suplinitor calificat sunt din cauza ca nu sunt ore;mai ales ca din cauza deficitului financiar...ce am inteles eu,se vor scoate obtionalele la titulari si ne vor sacrifica pe noi luandu-ne orele de muzica,desen si altele ceea ce nu este normal.Mai bine sa vorbim de multi titulari care daca dau titularizarea de azi nu stiu cat vor trece acest examen;si totusi am facut Conservatorul la Bucuresti asa ca...mda ce sa mai zic.

0 0

29.12.2013 20:33 urdes2010

*optional*

0 0

29.12.2013 22:38 galambfalva

"(...)De asemenea, introducerea evaluărilor la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, începând cu anul şcolar în curs (2013-2014), evaluări concepute după modelul testelor internaţionale de tip PISA, va permite elevilor să se pregătească pentru noua formă de evaluare prevăzută de Legea nr. 1/2011.(...)"
După informaţiile mele dobândite "de ici de colo" aceste evaluări deja s-au desfăşurat in luna mai în aşanumitele "şcoli pilot", evaluări - cum s-ar spune -, "concepute după modelul testelor internaţionale" bla-bla-bla... Şi aici se sfârşesc ştirile, nu mai aflăm nimic despre modelele aplicate, nici despre perioada şi metodologia aplicării evaluărilor în şcolile "nepilot"... Site-urile ministerului tac în continuare despre aceste detalii. Lucru foarte trist.

0 0

30.12.2013 11:58 famhada2@yahoo.com

Teste PISA s-ar putea da numai daca noi am parcurge materia sau,altfel spus,am forma competente bazate pe asemenea modele. Noua,in conditiile date,ar trebui sa ni se dea teste dupa programa existenta si atat! Deci nu vad cum inveti una si esti testat din alta ...

0 0

30.12.2013 13:17 omulvechi

da...inveti un an din ce-i alcatuit naiul si la final te obliga sa canti la el!

0 0

01.01.2014 16:53 Stefan Adrian

Pentru gabriela606:
Aveti grave probleme de exprimare si de scriere pentru un cadru didactic fie el si suplinitor.- a se vedea: In 1 rand, obtionale il loc de optionale si putem continua.Probabil va exprimati mult mai bine cantand, daca ati urmat Conservatorul si atunci locul dv. ar fi mai potrivit intr-un cor, filarmonica sau intr-o scoala de muzica.In ceea ce-i priveste pe elevi, cu tot respectul, cred ca orele de muzica, desen ar trebui sa fie optionale.Cei talentati in aceste domenii pot frecventa cursurile unor scoli de arte.

0 0

02.01.2014 11:23 famhada2@yahoo.com

Stimate domn,
Faceti o confuzie intre disciplinele din trunchiul comun si optionale (CDS) !

0 0

02.01.2014 20:00 andreiaura64

Se discuta odata cum ca sc. prof. ar incepe dupa clasa aVIII-a. Ar fi fost mai bine, pentru ca nu toti elevii sunt de liceu.

0 0

05.01.2014 12:59 saboemil

Sunt profesori in sistem care s-au titularizat cu 7 si altii merg de 10 ani la concursuri nationale si iau note peste 7 si nu au loc din anumite cauze mai mult sau mai putin obiective............

0 0

05.01.2014 13:03 saboemil

La multi ani 2014! Un an mai bun cu sanatate , bucurii si impliniri!

0 0

06.01.2014 13:18 grety

lorena25 nu fii egoista,nu ai inteles ideea...eu am o colega care merge la titularizare de 22 de ani in care a luat ani la rand note peste 7 si 8 si nu are post pur si simplu...e corect sa mearga la titularizare an de an....sau tot la 3 ani??? Nu sunt posturi titularizabile draga mea,daca e de varsta colegilor care s-au titularizat poate astepta mult si bine pana cineva iasa la pensie...cum poti sa iti permiti sa faci naveta 60 de km pe zi la un salar de 1200 de ron cand mai ai si copii la facultate si rate la banca si mai trebuie sa si traiesti !!! Nu e vb despre cei care merg la titularizare si nu sunt in stare sa faca un punct in plus in afara de cel din oficiu,,,,intelegi ...?

0 0

06.01.2014 22:25 vlahus

gabriela606 Sigur ai luat 8,36? Sigur era concurs de titularizare? De ce? EX. "1 rand", "dau titularizare", obtional" etc. Uite de-aia!

0 0

06.01.2014 22:31 vlahus

Unii se vor pensiona ca profesori, fara sa fi aflat ce-nseamna SA FII PROFESOR! Chiar daca, in fiecare zi, se bat cu caramida-n piept spunand ca sunt "profesori cu mastere si doctorate"

0 0

11.01.2014 20:32 aggelemou

Se extinde dreptul de la 3 la 6 ani....se refera si la cei care au dat in 2010 titularizarea?

0 0

12.01.2014 13:06 xuxama

Copilul meu este acum in clasa a VII a, in vara lui 2015 va sustine EN cu teste PISA ??
Eu asa am inteles. DV?

0 0

13.01.2014 11:16 C-I-1951

Este normal ca într-un sistem educaţional să se facă evaluări la nivel naţional,dar cred că ar fi la fel de normal să ne axăm pe un număr cât mai mic de discipline, care să ducă efectiv la acumulările cantitative şi calitative pe care dorim să le transmitem elevilor.Cred că ar fi benefic,îcepând cu clasa ZERO , să facem tot ce este necesar ca programa să fie cu adevarat parcursă (manualele să fie parcurse în timpi care să permită copiilor să-şi însuşească temeinic cunoştinţele) lăsând la o parte mulţimea caietelor ce sunt editate pentru diversele materii.Cred că sunteţi de acord că folosind caietele mărim nejustificat timpulş pe care un elev î-l alocă studiului ceea ce duce la oboseală şi implicit la nerealizarea sarcinilor la un nivel bun.Elevii noştri sunt aglomeraţi cu o mulţime de discipline şi ţn acest fel se pierde din calitate.Este normal ca unii colegi să nu fie de acord cu mine,dar gândiţti-vă că pentru a verifica un elev aveţi nevoie de 10-15 minute pentru o notă,ceea ce înseamnă 30-45 minute alocate numai pentru notare. Aveţi 25-30 elevi ,asta înseamnă 15(18)-22(27) ore într-un semestru care are 18 săptămâni deci în funcţie de discipline 18-36-54-şi mai rar72 ore. Vă rămân ZERO s-au mai puţin de jumătate pentru atransmite cunoştinţe noi prin diferite metode moderne sau nu.Ţine-ţi cont că un elev are un numar de 12 -17 discipline(depinde de clasa de şcoală ...) şi noi î-l testăm şi avem pretenţia să ia note bune.

0 0

13.01.2014 21:56 ljucan

,, î-l alocă” ??? ,,î-l testăm” ???? ,,ţine-ţi cont” ?????? C-I-1951 sunteti la catedra?

0 0

14.01.2014 21:31 esvedra

Sunt la curent cu noile modificari, insa am o nelamurire pe care poate ma veti ajuta sa o inteleg...Ramane valabila in vederea titularizarii, pe langa nota minima 7 si viabilitatea postului si chestiunea legata de definitivat, ca pana la o anumita data sa se obtina definitivatul..?

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

67 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN