Şcoala cu
bune practici

61 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar

Ministerul Educației a lansat în consultare publică un proiect important pentru formarea inițială și continuă a profesorilor din învățământul preuniversitar, ce include profilul și standardele profesionale. Acestea sunt organizate pe domenii de competențe, etape de carieră și niveluri de învățământ: educație timpurie, învățământ primar, gimnazial și liceal, tehnologic și tehnologic dual.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de e-mail: liliana.preoteasa@pmu.rooana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro

Puteți explora profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic aici.

Profilul profesional al cadrului didactic reflectă competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră, acele cunoștințe, abilități și atitudini necesare cadrelor didactice pentru a asigura o educație de calitate și pentru a sprijini atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui copil/tânăr.

Profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației.

Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și 3 etape de carieră didactică: licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.

Domeniile de competențe: 

  • Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață
  • Curriculum și proces didactic
  • Mediu de învățare și stare de bine
  • Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea
  • Etică, reflexivitate și învățare continuă
  • Dezvoltare instituțională
  • Tehnologie digitală în educație

Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate de un grup de lucru coordonat de conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice - director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.

Fiecare domeniu de competențe este transpus mai jos în competențe generice, care sunt detaliate ulterior în funcție de nivel de învățământ și de etapele carierei didactice.

D1. Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață

D1.1. Înțelege procesele și nevoile de dezvoltare fizică, cognitivă, emoțională și socială a elevilor.

D1.2. Înțelege modul în care învață elevii și implicațiile asupra predării și evaluării.

D1.3. Cunoaște individualitatea fiecărui elev, punctele forte, nevoile de sprijin, dificultățile de învățare și implicațiile asupra învățării, în vederea ajustării procesului didactic.

D1.4. Manifestă încredere în potențialul de dezvoltare al fiecărui elev și susține aspirațiile acestuia.

D1.5. Respectă diversitatea etnică, socio-economică, lingvistică și religioasă a elevilor și a comunităților de proveniență ale acestora și gestionează implicațiile asupra dezvoltării și învățării.

Valoarea cheie este respectul pentru cunoaștere, pentru demnitatea și individualitatea umană.

 

D2. Curriculum și proces didactic

D2.1. Valorifică, în proiectarea, desfășurarea, evaluarea și reglarea procesului didactic, cunoștințe specifice domeniului/disciplinei și didacticii domeniului/disciplinei.

D2.2. Identifică nivelul achizițiilor anterioare ale elevilor, individuale și de grup, și valorifică datele obținute în proiectarea și desfășurarea procesului didactic.

D2.3. Stabilește obiective de învățare antrenante, în acord cu documentele curriculare, care să susțină dezvoltarea potențialului fiecărui elev.

D2.4. Organizează și utilizează conținuturi relevante pentru dezvoltarea competențelor specifice, urmărite conform curriculumului.

D2.5. Utilizează strategii didactice (predare și evaluare) diverse, creative și eficiente, pentru facilitarea progresului în învățare al fiecărui elev.

D2.6. Utilizează resurse variate pentru eficientizarea predării, susținerea învățării și sprijinirea elevilor în folosirea lor eficientă și autonomă pentru a progresa în învățare.

D2.7. Aplică în mod consecvent abordări didactice care să susțină dezvoltarea competențelor de literație, numerație, digitale și civice.

D2.8. Construiește contexte de învățare autentică, în manieră integrată, în care elevii își valorifică experiențele de viață și interesele de cunoaștere.

D2.9. Utilizează o diversitate de contexte în care elevii pot demonstra progresul în dezvoltarea competențelor, facilitând autoevaluarea, reflecția și stabilirea noilor obiective de învățare.

D2.10. Evaluează elevii pe baza reperelor sau standardelor de evaluare și a progresului individual.

D2.11. Comunică eficient, oferă feedback constructiv și susține implicarea activă a elevilor în propriul proces de învățare.

Valorile cheie pentru acest domeniu sunt creativitate și rigoare în aplicarea curriculumului scris și în adaptarea curriculară.

 

D3. Mediu de învățare și stare de bine

D3.1. Organizează spațiul de învățare sigur, accesibil, ergonomic, prietenos și stimulativ.

D3.2. Valorifică spații alternative, în afara sălii de clasă sau unității de învățământ, pentru experiențe semnificative de învățare.

D3.3. Aplică în mod consecvent și adecvat reglementările școlare și legislația pentru siguranța elevilor, sănătatea și starea lor de bine.

D3.4 Raportează și gestionează, în interesul superior al elevilor, suspiciunile, incidentele sau alte situații de risc în care se pot afla aceștia.

D3.5. Stabilește și menține rutinele și regulile comportamentale/ de organizare a activităților educaționale, facilitând responsabilizarea elevilor, respectul reciproc și relațiile de încredere.

D3.6. Menține o atmosferă pozitivă în clasă și în școală, cultivând apartenența la comunitatea școlară.

D3.7. Susține o cultură democratică, a învățării și a colaborării la nivelul grupei/clasei și al școlii.

D3.8. Respectă și valorizează diversitatea etnică, lingvistică, națională, socio-economică etc. în organizarea mediului de învățare (spațiu, reguli, rutine, roluri, limbaj etc.).

Valorile cheie sunt siguranța, empatia, sprijinul reciproc.

 

D4. Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea

D4.1. Oferă sprijin fiecărui elev în funcție de particularitățile individuale, de cerințe educaționale speciale sau situații de risc școlar, inclusiv în colaborare cu colegi și/sau alți specialiști.

D4.2. Contribuie la compensarea/ diminuarea decalajelor de progres școlar, generate de factori variați (diferențe socio-economice, culturale, particularități individuale), precum și la depășirea dificultăților de acomodare la mediul școlar.

D4.3. Susține dezvoltarea socio-emoțională și morală a elevilor.

D4.4. Contribuie la orientarea școlară și profesională a elevilor, în interesul superior al acestora, sprijinind, după caz, dirigintele, consilierul școlar și familia/tutorii.

D4.5. Susține familia/tutorii pentru a înțelege așteptările și rolul școlii, colaborând cu aceasta/ aceștia pentru reușita educațională a elevilor.

D4.6. Previne și combate violența în mediul școlar, inclusiv bullying-ul și cyberbullying-ul, consumul de substanțe nocive, infracționalitatea, traficul de minori și alte comportamente/ fenomene care pot afecta siguranța elevilor și starea lor de bine.

D4.7. Promovează educația pentru mediu și susține implicarea civică în dezvoltarea sustenabilă a comunității, oferind elevilor un exemplu de comportament responsabil.

Valoarea cheie este colaborarea cu elevii, familia/tutorii și comunitatea pentru a asigura un mediu educațional integrat, care stimulează și susține progresul fiecărui elev.

D5. Etică, reflexivitate și învățare continuă

D5.1. Respectă normele de etică, de integritate academică și de conduită profesională.

D5.2. Își autoreglează conduita pe baza reflecției asupra stereotipurilor și preconcepțiilor legate de rasă, etnie, gen, statut social, economic și cultural, vârstă, abilitate, religie sau naționalitate.

D5.3. Reflectează asupra propriilor practici didactice și asupra feedback-ului primit, identificând ariile de ameliorare.

D5.4. Manifestă capacitate de autoechilibrare și de adaptare în diferite contexte, inclusiv în situații noi sau stresante, menținând o autoritate adecvată în relație cu elevii.

D5.5. Participă periodic la activități de dezvoltare profesională continuă, în raport cu nevoile profesionale proprii și cu prioritățile locale sau naționale.

D5.6. Valorifică progresele din domeniul de activitate (dezvoltări recente din științele educației și, după caz, din domeniul de specializare, reglementări legale care privesc sistemul de învățământ, noi tehnologii etc.) pentru ameliorarea activității didactice.

D5.7. Participă la activități colaborative de dezvoltare profesională, la cercetări educaționale și la comunități de practici.

Valoarea cheie este responsabilitatea față de elevi, față de societate, față de sine și de propriul parcurs profesional.

D6. Dezvoltare instituțională

D6.1. Aplică eficient reglementările legale care privesc sistemul de învățământ și politicile educaționale curente.

D6.2. Participă la procese de planificare strategică și decizionale colective din cadrul instituției.

D6.3. Contribuie la fundamentarea unor decizii și inițiative educaționale, pe baza culegerii de date și informații relevante privind participarea școlară a elevilor, progresul școlar și starea lor de bine.

D6.4. Dezvoltă curriculumul la decizia elevului din oferta școlii.

D6.5. Dezvoltă o cultură organizațională democratică, incluzivă, participativă, centrată pe valorile europene, la nivelul instituției de învățământ.

D6.6. Comunică demn, responsabil, cu privire la instituția de învățământ și promovează imaginea acesteia în comunitate.

D6.7. Participă la dezvoltarea sustenabilă a școlii, prin inițierea și derularea acțiunilor care denotă grija pentru natură și un mediu curat.

Valoarea cheie este solidaritatea, manifestată prin asumarea colectivă a viziunii și misiunii școlii, a acțiunilor strategice pentru a oferi condiții optime de învățare tuturor elevilor.

D7. Tehnologie digitală în educație

D7.1. Analizează profilul digital al elevilor și implicațiile utilizării tehnologiei asupra dezvoltării și învățării.

D7.2. Utilizează în mod adecvat și responsabil tehnologia în predare, învățare și evaluare, valorificând oportunitățile de învățare colaborativă (de ex.: clase virtuale, lucru în echipe la nivelul școlii sau între școli din țară sau din alte țări etc.).

D7.3. Gestionează mediul digital educațional în siguranță, responsabil și etic, în acord cu caracteristicile și nevoile elevilor și cu obiectivele de învățare.

D7.4. Valorifică resursele digitale pentru sprijinirea elevilor în procesul de învățare și de orientare școlară și profesională și pentru comunicarea cu familia/tutorii.

D7.5. Își autoevaluează competențele de utilizare a tehnologiei în procesul didactic, în vederea îmbunătățirii acestora.

D7.6. Utilizează tehnologia digitală pentru dezvoltarea instituției din care face parte (managementul școlarității, management și administrare instituțională, gestionarea parteneriatelor, relația cu părinții, automatizarea proceselor pentru eficientizare și economie de timp ș.a.).

Valorile cheie sunt inovarea și echilibrul în utilizarea tehnologiei, ținând cont de beneficiile și limitele sau efectele conexe generate.

*Sursa foto: Freepik.com

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: webmaster | 05.08.2024 10:36 | 217 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Parentingul reactiv

Echilibrul emotional

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

48 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN