Mihaela Nabăr (World Vision România) despre programul Dove – Ai încredere în tine: “A se accepta pe sine și a fi mulțumit cu propriul corp este primul pas către încrederea în sine”
Programul “Dove – Ai încredere în tine” este prezent în școlile din România din 2021, ajungând la peste 6.700 de cadre didactice și la un estimat de 100.000 adolescenți prin acțiunile realizate în cadrul acestuia. Dincolo de statistici însă,cum aratăexperiența copiilor și profesorilor care s-au implicat în acest proiect și care sunt beneficiile sale?
Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, organizație parteneră a programului, ne-a ajutat să descoperim răspunsurile la aceste întrebări, care vă pot ajuta să decideți dacă doriți să vă implicați la rândul dumneavoastră în acest proiect.
1. Programul ”Dove – Ai încredere în tine” se desfășoară în școlile din România din 2021. Care au fost cele mai frecvente reacții ale copiilor și cadrelor didactice care au participat în acest an la atelierele Dove?
Programul “Dove - Ai incredre în tine” a reprezentat o necesitate încă de la prima ediție în 2021, atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevii participanți. “Body shaming-ul” și implicit lipsa încrederii în sine este un fenomen extrem de prezent în rândul adolescenților, indiferent de mediul din care provin. De cele mai multe ori, adolescenții nu stiu și nu pot să identifice acele aspecte care le afectează încrederea în sine, sunt reticenți în a împărtăși adulților modul în care îi afectează percepția celorlalți, iar contextul creat de acest proiect a reușit să ofere o punte între profesori și elevi, ajutându-i pe fiecare să găsească cea mai eficientă cale de a aborda acest subiect și de a construi atât “încrederea” unii în alții, cât și încrederea în sine.
2. Cum pot fi menținute rezultatele obținute în urma atelierelor de încredere în sine, astfel încât adolescenții să păstreze pe termen lung o atitudine sănătoasă față de propria înfățișare?
Profesorii au reușit să își dezvolte abilitățile necesare pentru a face schimbări pozitive prin propria atitudine. Recurența unor astfel de sesiuni/ dezbateri este absolut necesară pentru a avea rezultate pe termen lung. Nu este suficient să abordăm acest topic o singură dată și să credem că problema este rezolvată. Este foarte necesar ca abordarea să urmărească implicarea a trei actori, luând în calcul abordarea personalizată pe trei paliere: profesor-elev-părinți. Este extrem de important ca profesorul să aibă instrumentele cele mai adecvate pentru a-și dezvolta abilitățile necesare pentru o abordare eficientă a acestei tematici și pentru a face schimbări pozitive în relația cu tinerii, prin transformarea propriei atitudini. Copiii și adolescenții trebuie expuși la cât mai multe oportunități și contexte de învățare prin care să fie încurajați să identifice aspectele care îi împiedică să aibă încredere în sine și să continue mai apoi să lucreze cu psihologi sau consilieri educaționali. Rolul părintelui este extrem de important în consolidarea încrederii in sine a copiilor, iar prin acțiunile proiectului ne-am asigurat că îi susținem și instruim pe părinți, pentru a le crește încrederea și stima de sine și pentru, ca mai apoi, să transfere această încredere și către copiii lor.
3. De ce sunt necesare activitățile care încurajează încrederea în sine în rândul copiilor, mai ales în mediul rural? Care credeți că sunt factorii care afectează încrederea în sine a copiilor români care cresc în mediul rural?
În România anului 2023, adolescenții care provin de la sat se confruntă cu prejudecăți și sunt stigmatizați, iar contribuțiile lor sunt subestimate sau subapreciate, întărind astfel ciclul sărăciei și influențând negativ încrederea în propriile lor forțe. Mai mult, vocea tinerilor care provin din mediul rural, de cele mai multe ori, nu este nici măcar auzită sau ascultată. Și asta pentru că atunci când ajung la liceu se confruntă adesea cu prejudecățile și stigmatul colegilor. Sunt judecați, etichetați, subapreciați și subevaluați, doar pentru că provin de la sat, ceea ce le afectează foarte mult încrederea în sine. În plus, inegalitatea de gen, percepută și puternic resimțită în comunitățile rurale, legată de rolul femeii și al bărbatului în societate are un impact major în dezvoltarea acestor tineri, limitându-le sau diminuându-le de foarte multe ori potențialul. Adolescenții din rural merită aceleași șanse în viață că cei din urban și au nevoie de acces la cât mai multe activități extrașcolare care să le crească încrederea în propriile forțe și prin care să-și descopere abilitățile. Din păcate, în mediul rural se aplică prea puțin astfel de activități, iar elevii sunt privați de multe mijloace de orientare privind stima de sine. Factorii sociali, familia, modelele locale pot influența uneori negativ comportamentul lor, dar și atitudinea față de propriul potențial. Este necesar să se intervină cu psihologi sau consilieri educaționali în unele zone rurale, mai ales că în multe școli sunt profesori suplinitori care nu oferă o continuitate în formarea elevilor.
4. Din feedback-ul oferit de cadrele didactice, care sunt principalele beneficii pe care le aduc atelierele de încredere în sine copiilor?
Copiii nu au curajul să vorbească deschis despre acest subiect, iar acest curs i-a ajutat să comunice deschis cu cei din jurul lor și să nu mai considere că sunt ’’o problemă’’ pentru ei înșiși și pentru cei din jur. Mulți dintre copiii afectați de lipsa de încredere în propriul corp și extrem de complexați pentru că nu se ridică la standardele impuse în social media, au realizat că este foarte important să se ‘iubească’ așa cum sunt, pentru că fiecare este unic și nu trebuie să se compare cu nimeni și, implicit, să își schimbe atitudinea față de ei înșiși, dar și față de ceilalți. A se accepta pe sine și a fi mulțumit cu propriul corp este primul pas în a-și construi încrederea în sine și astfel, a putea să-și atingă potențialul maxim care să îi ajute să își contruiască un viitor mai bun.
5. Care sunt beneficiile pe care le aduc atelierele Dove profesorilor, mai ales în privința abilităților de comunicare sau relaționare cu elevii?
Profesorii au fost extrem de încântați și mulțumiți de modul în care cursul a fost structurat, dar și de calitatea și utilitatea informațiilor datorită abordării unui subiect extrem de prezent în instituțiile de învățământ, dar despre care se vorbește foarte puțin. Profesorii au reușit să încurajeze elevii să își spună părerile și unele din problemele cu care se confruntă, astfel că au participat activ și profesorul a devenit un partener de încredere, un consilier, un prieten pentru elevi. Majoritatea elevilor au învățat că standardele promovate de social media nu sunt realiste și că ei nu trebuie să se supună acestora.
6. Care sunt cele mai frecvente convingeri negative sau temeri legate de înfățișarea fizică ale adolescenților participanți la ateliere?
În general, elevii se tem să nu fie marginalizați din cauza înfățișării lor, se tem că nu vor avea aceleași oportunități în viață ca cei care au un aspect fizic plăcut. Se tem că nu își pot face prieteni, că vor fi subiectul glumelor și că nu vor avea curaj să răspundă agresiunilor verbale sau că nu vor reuși să își dezvolte propriile strategii care să îi ajute să facă față presiunii sociale. Toate aceste temeri le distrug încrederea în sine și îi împiedică implicit să își dezvolte armonios propria personalitate.
Ce spun elevii și profesorii participanți la atelierele de încredere în propriul corp despre această experiență? Iată câteva testimoniale:
“Din punctul meu de vedere, cursul a fost bine organizat, dar și de mare ajutor. În zilele noastre, body shaming-ul este prezent în multe din școlile din țară, iar copiii afectați nu au, de obicei, curajul să comunice cu un adult despre aceste lucruri. Cursul acesta a ajutat, din câte am observat eu, mulți dintre copiii afectați, făcându-i să conștientizeze faptul că unele persoane “comentează” despre corpul altora nu doar din răutate, ci și pentru că își doresc binele lor. Acest curs ar trebui promovat în mai multe instituții.” Paula, cadru didactic Drobeta Turnu Severin
“Prin programul Dove, am găsit mijloace de a-i ajuta să crească încrederea în propriile lor puteri, de a-și depăși condiția și de a crede în ceea ce sunt. Astfel, am găsit această oportunitate lansată de Dove foarte utilă!” Elena, profesor diriginte
“In opinia mea, cursul Dove ne oferă o mulțime de beneficii. Ne ajută să ne dezvoltăm pe plan moral, ne implementează ideea că orice tânăr trebuie susținut ca să își atingă potențialul maxim. Cursul are o influență pozitivă asupra fiecăruia dintre noi și ne face să privim cu alții ochi anumite aspecte, să conștientizăm că fiecare persoană este unică, ne face să înțelegem că <<imperfecțiunile>> noastre ne fac să fim perfecți!” Gabriel, elev clasa a X-a, Craiova
“Programul Dove m-a ajutat să înțeleg mai bine importanța încrederii în sine. Mediul din care provin nu a cultivat acest aspect care este atât de important.” Alexandra, clasa a VI-a, Calafat
“Până de curând, stima de sine reprezenta o noțiune abstractă în viața mea, despre care auzeam uneori pe rețelele de socializare. Azi am avut ocazia să aflu multe informații și să dezbatem această temă.” Clarisa, clasa a X-a, Băilești
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: intuitext | 11.01.2024 18:55 | 5107 vizualizări
Aflați mai multe despre Dove Ai Incredere In Tine
intuitext | 06.12.2024
Un nou training gratuit “Dove – Ai Incredere in tine” dedicat cadrelor didactice: 28 noiembrie 2024
intuitext | 20.11.2024
intuitext | 06.10.2023
intuitext | 21.09.2023
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.