Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

docx CONSTRUCȚIA DEMOCRAȚIEI POSTDECEMBRISTE - fișă de lucru

31 martie 2015, 19:04

0 stele | 0 review-uri

O schemă păianjen de completare cu date despre contextul intern și internațional al Revoluției române din dec. 1989, principalele momente, procesele pozitive și negative ale acestui eveniment.

Învăţământ liceal - Istorie - Fişe de lucru - Clasa a 12-a;

Învăţământ gimnazial - Istorie - Clasa a 8-a;

Subtip: Fisa recapitulativa

george_
417 materiale
2 au spus Mulţumesc.
6 comentarii
544 descărcări

Review-uri (0)

0 stele Adăugaţi un review

Nu există niciun review

Comentarii (6)

1 0

30.10.2020 10:49 alexandra_2324

Aveți și o rezolvare la acesta schița ?

0 0

30.10.2020 20:21 george_ - Autor

Bineînţeles!!!

0 0

31.10.2020 13:58 Andreea_20000

Cum sau unde as putea gasi rezolvarea?

0 0

31.10.2020 15:24 george_ - Autor

Ideea era să găsiţi singuri rezolvarea, vă pregătiţi pentru Bac sau Academia de Poliţie, nu?

0 0

31.10.2020 15:42 Andreea_20000

Academie. Mulțumesc. Puteti sterge raspunsul pentru a nu trișa alți elevi care chiar isi dau interesul.

0 0

31.10.2020 15:24 george_ - Autor

C. Construcţia democraţiei postdecembriste

• Regimul comunist a luat sfârşit în urma Revoluţiei din dec. 1989, începută la Timişoara şi finalizată la Bucureşti, prin preluarea puterii de către Frontul Salvării Naţionale.
• Ulterior, are loc tranziţia la democraţie şi la economia de piaţă/capitalistă.

Revoluţia din Decembrie 1989
• Context internaţional:
- politica de reforme şi de destindere internă şi internaţională promovată de Mihail Gorbaciov (liderul U.R.S.S.),
- prăbuşirea regimurilor comuniste dintr-o serie de state (Ungaria, Polonia, Cehoslovacia, Bulgaria) şi dărâmarea Zidului Berlinului (1989).
• Context intern/cauze interne:
- scăderea dramatică a nivelului de trai;
- criza de încredere a regimului în rândul populaţiei;
- ruptura dintre cuplul Ceauşescu şi Partid;
- ruptura dintre cuplul Ceauşescu şi întreaga societate.
• Momentele Revoluţiei:
- 16 dec.: Timişoara – protestul împotriva mutării disciplinare a pastorului László Tokés;
- 18 – 20 dec.: Timişoara – ieşirea masivă a muncitorilor în stradă, devastarea sediului P.C.R., luarea în stăpânire a centrului oraşului;
- 21 dec.: Bucureşti – transformarea mitingului convocat de Ceauşescu în faţa Sediului C.C. dintr-unul de susţinere într-unul de protest;
- 22 dec.: Bucureşti – fuga şi arestarea lui Nicolae Ceauşescu, urmată de preluarea puterii de către Frontul Salvării Naţionale;
- 25 dec.: Târgovişte – judecarea şi executarea soţilor Ceauşescu;
- 26 dec.: Bucureşti: formarea Guvernului provizoriu condus de Petre Roman.
• Consecinţele Revoluţiei:
- trecerea la un regim politic democratic;
- tranziţia la economia de piaţă/capitalistă;
- includerea României în procesul de globalizare;
- alinierea tehnologică la cuceririle internaţionale în domeniu.

Tranziţia la democraţie şi la economia de piaţă
• Construcţia democraţiei postcomuniste s-a realizat prin:
- organizarea primelor alegeri libere, la 20 mai 1990, câştigate de Frontul Salvării Naţionale şi de Ion Iliescu;
- adoptarea Constituţiei din 1991, care: stabileşte ca formă de stat republica şi ca regim politic democraţia reprezentativă (parlamentară); instituie Parlamentul bicameral (Senat şi Camera Deputaţilor); prevede respectarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti; prevede instituţii ca Avocatul Poporului (pentru supravegherea respectării drepturilor omului) şi Curtea Constituţională (pentru supravegherea respectării Constituţiei). A fost modificată în 2003 pentru a răspunde exigenţelor integrării în N.A.T.O. şi U.E.;
- alegerile din sept. 1992, câştigate de Frontul Democrat al Salvării Naţionale (format prin desprinderea din F.S.N.) şi de Ion Iliescu;
- prima alternanţă democratică la guvernare, prin câştigarea alegerilor din 1996 de către Convenţia Democrată din România (C.D.R.) şi Emil Constantinescu.
• Trecerea la economia de piaţă s-a realizat prin: privatizarea unităţilor economice; revenirea la proprietatea individuală asupra terenurilor agricole; aportul de capital străin; revenirea României în fluxul economic internaţional.
• Dificultăţile tranziţiei sunt relevate de:
- Proclamaţia de la Timişoara, din 11 mart. 1990, care contesta noua putere, ca fiind neocomunistă;
- demonstraţia din Piaţa Universităţii din Bucureşti (22 apr. – 13 iun. 1990);
- mineriadele din 29 ian., 18 febr., 14 – 15 iun. 1990, 26 sept. 1991, ian. 1999;
- conflictul interetnic româno-maghiar de la Târgu Mureş (15 – 16 mar. 1990).
• Procese pozitive în perioada tranziţiei:
- revenirea la pluralism politic: sunt reînfiinţate P.N.Ţ., P.N.L. şi P.S.D.; apar formaţiuni noi ca Partidul Democraţiei Sociale din România (din 2001 numit Partidul Social Democrat), Partidul Democrat Liberal, Uniunea Democrată a Maghiarilor din România, Partidul Unităţii Naţionale Române;
- formarea societăţii civile, un rol important avându-l organizaţii ca Alianţa Civică, Grupul pentru Dialog Social, Asociaţia Pro Democraţia etc.;
- alinierea legislativă şi instituţională la exigenţele integrării în N.A.T.O. şi U.E.;
- respectarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti;
- integrarea în N.A.T.O. (2004) şi Uniunea Europeană (2007), ceea ce a consacrat intrarea României în rândul statelor democrate şi cu o economie de piaţă funcţională.
• Procese negative în perioada tranziţiei: generalizarea corupţiei, instituirea mitei electorale, devalizarea băncilor de stat, subevaluarea întreprinderilor privatizate, creşterea datoriei externe, risipirea banilor publici.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Fişe de lucru recomandate de comunitatea Didactic.ro

Vizualizaţi
0 review-uri
1627 descărcări

Adăugat la:
01.06.2014

Recomandat de moderator Instaurarea si inceputurile comunismului din Romania

Învăţământ liceal - Istorie - Lecţii - Clasa a 12-a;

ot1l1a | Inspectoratul Scolar Judetean Constanta

4 au spus Mulţumesc.   0 comentarii

Descărcaţi
2 review-uri
3879 descărcări

Adăugat la:
03.10.2014

Recomandat de moderator Integrarea europeană - instituțiile Uniunii Europene

Învăţământ liceal - Istorie - Lecţii - Clasa a 10-a; Clasa a 11-a; Clasa a 12-a; Clasa a 13-a;

30072BB | Colegiul National "Alexandru Papiu Ilarian" Targu Mures

10 au spus Mulţumesc.   2 comentarii

Descărcaţi
0 review-uri
1463 descărcări

Adăugat la:
24.07.2017

Recomandat de moderator Romanitatea românilor în întrebări şi răspunsuri

Învăţământ liceal - Istorie - Fişe de lucru - Clasa a 12-a;

george_ | Liceul Teoretic "C-Tin Brancoveanu"

5 au spus Mulţumesc.   0 comentarii

Articole recomandate

Resurse educationale moderne pentru clasa a IX-a!

Lectii interactive la Geografie, Fizica, Chimie, Biologie si Matematica!

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Parentingul constient

Comunicarea parinte - copil

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN