Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ACTIVITĂȚI INTERDISCIPLINARE - SFATURI ȘI EXEMPLE

Învăţământ liceal | Informatică

Propus de: acarmela | 18.07.2023 14:48 | Revista cadrelor didactice nr. 96/2023 | 919 vizualizări

Materialul prezintă câteva sfaturi pentru proiectarea unei unități de învățare interdiciplinară și exemple de activități interdisciplinare rapide și ușoare utilizate în procesul de predare-învățare.

ACTIVITĂȚI ȘI EXEMPLE DE PREDARE INTERDISCIPLINARĂ.
SFATURI PENTRU PROIECTAREA UNEI UNITĂȚI DE ÎNVĂȚARE INTERDICIPLINARĂ.

Profesor, Abrudean Carmela
Colegiul Tehnic INFOEL – Bistrița

Predarea interdisciplinară la clasă este adeseori oportună. O astfel de abordare poate trezi adeseori interesul elevilor în procesul de predare-învățare la orele de informatică, având în vedere gradul de abstractizare a noțiunilor predate la această materie.
Utilizarea în sala de clasă a predării interdisciplinare poate fi o abordare ambițioasă, ea necesită o scânteie de creativitate, inspirație, cuplată cu experiența la clasă. Există totuși activități pe care le puteți implementa relativ ușor și care oferă îmbunătățirea diverselor abilități ale elevilor, de exemplu: îmbunătățirea gândirii critice - elevii pot să își îmbunătățească abilitățile de analiză prin utilizarea cunoștințelor din diverse discipline.
Iată câteva sfaturi pentru proiectarea unei unități de învățare interdiciplinară:
1. Analizați mediul și stilurile de învățare ale elevilor din clasă, astfel puteți personaliza lecția pentru a satisface nevoile și interesele lor. Pentru a afla mai multe despre elevii dumneavoastră, analizați sau reflectați asupra: nivelului de implicare în timpul diferitelor lecții, a abilităților acestora de a lucra singuri sau în grupuri, progresia elevilor pe tot parcursul anului sau în anii trecuți. Pentru a evalua mediul clasei, luați în considerare dacă: implicarea altor profesori este necesară sau posibilă, dacă există timp și resurse suficiente. O evaluare corectă va dezvălui ce puteți și ce ar trebui să faceți.
2. Stabiliți tema centrală și a ideilor de lucru.
Să folosim unitatea de învățare Parcurgerea grafurilor ca exemplu.
Subiectul: Aplicațiile practice ale grafurilor.
Problema: Sunt aceste aplicații relevante astăzi?
Tema: Găsirea unor aplicații importante a grafurilor în viața de zi cu zi.
Lucrări: Formularea unor probleme specifice parcurgerii grafurilor din diverse domenii.
Exercițiu: Se pot găsi și alte aplicații pentru utilizarea grafurilor având în vedere evoluția tehnologiei de la ora actuală?
3. Dezvoltați întrebări esențiale
Ca o hartă mentală pentru un scriitor, elevii au nevoie de ajutor pentru a aplica idei și subiecte la tema centrală. Aici intervin întrebările esențiale. Să ne întoarcem la Parcurgerea grafurilor ca exemplu. O întrebare esențială poate fi determinarea domeniilor de aplicabilitate a grafurilor pe viitor.
4. Planificați activitățile
Ca orice unitate de învățare, variați tipurile de activități pentru a crește nivelurile de implicare și pentru a oferi cursanților șansa de a reflecta asupra conținutului și a muncii lor.
5. Examinați performanța elevilor și unitatea de învățare în sine
Pe măsură ce utilizați abordarea interdisciplinară, evaluați elevii și activitățile lor. Acesta nu este doar un exercițiu de a oferi feedback clasei dumeavoastră, ci și de a informa viitoarele lecții interdisciplinare. Pentru a revizui performanța elevilor, puteți evalua: produse, echipa, participarea, gândire critică. Pentru a revizui unitatea de învățare interdisciplinară în sine, luați în considerare reflectarea asupra: implicarea elevilor, conexiuni cu diferite subiecte, eficacitatea centrului organizator, relevanța și aplicabilitatea întrebărilor esențiale. Dacă rezultatele sunt pozitive, puteți începe să vă planificați următoarea unitate interdisciplinară.

Activități interdisciplinare rapide și ușoare
1. Analiza știrilor
Începeți lecția cu un exercițiu mental care oferă probleme interdisciplinare din lumea reală.
Pentru a lansa exercițiul, trebuie să redați un videoclip cu o știre care discută un subiect local, național sau internațional. Apoi, oferiți elevilor o întrebare conexă pentru a rezolva fie individual, fie în echipe. De exemplu, clipul poate fi ”Proprietarii de magazine din Marea Britanie se confruntă cu un nou val de hoții.”. Folosind abilități și concepte din diferite subiecte, cereți elevilor să determine o soluție ideală pentru aceasta (”Inteligența artificială”). Ei se pot oferi voluntari pentru a-și prezenta soluțiile, răspunzând la întrebările colegilor de clasă.
Timp: 30 – 45 minute
Interval de vârstă: clasa a 5-a și mai mare
2. Prieteni informaticieni de stilou
Personalizați ora de informatică - dezvoltând abilități de scriere creativă în acest proces - dedicând timp acestei activități continue.
Fiecare elev ia rolul unei figuri din domeniul informaticii și scrie unui coleg de clasă despre algoritmii dezvoltați de acesta în domeniul informaticii. Bazându-se pe resurse precum videoclipuri și manuale, exercițiul permite elevului să proceseze conținut din subiecte diferite și relevante. Să presupunem că un elev își asumă rolul lui Euclid. Elevul poate scrie despre descoperirile sale, construind cunoștințe de matematică și alte subiecte în acest proces.
Timp: 30 – 45 minute
Interval de vârstă: clasa a 5-a și mai mare
3. Terenul de sport
Combinați informatica, matematica și fizica cu educația fizică, oferind lecții continue care explică și explorează anumite mișcări.
Să presupunem că este timpul să practicăm săriturile în lungime. Elevii pot să își consolideze noțiunile învățate la fizică (mecanică) pentru reprezentarea forțelor ce acționează asupra unui corp, la matematică pentru a realiza calculul unei medii aritmetice, la informatică pentru a realiza un program ce determină cea mai lungă săritură.
Timp: 30 – 45 minute
Interval de vârstă: clasa a 6-a și mai mare
Gânduri finale despre abordarea interdisciplinară
Elevii dumneavoastră pot aprecia subiectele care le-au plăcut după participarea la unități, lecții sau activități interdisciplinare. Împreună cu timpul necesar alocat pentru a practica aceste abilități și pentru a utiliza aceste concepte, ar trebui să vedeți rezultate pozitive în toate clasele.Strategiile de predare interdisciplinară se suprapun semnificativ cu o serie de alte abordări pedagogice. Luați în considerare învățarea mai multor strategii de predare pentru a vă inspira și a vă îmbogăți setul de instrumente pedagogice.
Strategiile active de învățare poziționează elevii în centrul procesului de învățare, îmbogățind experiența în clasă și stimulând angajamentul. Spre deosebire de activitățile tradiționale de învățare, activitățile de învățare prin experiență construiesc cunoștințe și abilități prin experiență directă.
Învățarea bazată pe proiecte utilizează o abordare deschisă în care elevii lucrează singuri sau colectiv pentru a produce întrebări sau provocări captivante și complexe legate de curriculum.
Învățarea bazată pe anchetă este împărțită în patru categorii, toate promovând importanța întrebărilor, ideilor și analizelor de dezvoltare ale elevilor.
Învățarea adaptivă se concentrează pe schimbarea – sau "adaptarea" – conținutului de învățare pentru elevi în mod individual, în special cu ajutorul tehnologiei.

BIBLIOGRAFIE
1. Sursa - https://www.prodigygame.com/main-en/blog/interdisciplinary-teaching-activities-examples/

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN