Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ACTIVITATE PRACTICĂ DE EDUCARE A ADULȚILOR TEMA: EVALUAREA - SUPORTUL DECIZIILOR EDUCAȚIONALE

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: danataclit | 23.03.2016 18:40 | Revista cadrelor didactice nr. 25/2016 | 722 vizualizări

Activitate practică de educare a adulților privind rolul,scopul
și importanța evaluării.

ACTIVITATE PRACTICĂ DE EDUCARE A ADULȚILOR
TEMA: EVALUAREA - SUPORTUL DECIZIILOR EDUCAȚIONALE

Profesor,TACLIT DANIELA NADIA
Colegiul Naţional”RADU GRECEANU”,Slatina,Olt

“Actul pedagogic este o construcţie,un demers de elaborare ale
cărui puncte de aplicare sunt persoanele aflate la vârsta
formării.”
Jean Marc Monteil
În activitatea didactică,evaluarea este o activitate
importantă de colectare,organizare,interpretare a datelor privind
efectele directe ale relaţiei profesor-elev-părinte cu scopul de a
eficientiza funcţionarea întregului sistem educaţional.
Evaluarea are în primul rând un rol de feed-back pentru
elevi,profesori,părinţi şi factorii de decizie.Acest lucru
determină necesitatea informării-educării, în acest sens,
elevilor și părinților! Este factorul de parteneriat între
școală și familie,puntea de comunicare
profesor-elev-părinte.Acest aspect foarte important m-a determinat
să realizez activități de” educare a părinților” prin
cursuri /lectorate privind funcțiile evaluării,metode ,tehnici și
instrumente de evaluare și nu în ultimul rând rolul și
importanța ”autoevaluării”,cât și creionarea scopului major
al evaluării-de a oferi datele necesare și complete în luarea
celor mai bune decizii educaţionale!
Evaluarea contribuie la atingerea unui echilibru din
perspectiva dezvoltării armonioase a elevilor,între cele trei
domenii-cognitiv,afectiv si psihomotor ;la orientarea către zonele
valorilor”personalizate”ale creativităţii,gândirii
critice,divergente,interpretării,analizei şi manifestării
individuale.; la reorientarea sistematică a actului de evaluare
către competenţe ,capacităţi,abilităţi şi atitudini în
contextul unor situaţii şi sarcini de lucru cât mai apropiate de
viaţa reală privind viitorul copiilor şi conturarea imaginii
concrete a acestora în ciclul educaţional următor cât și pe
piaţa muncii.
Evaluarea trebuie privită ca o componentă de bază în
fiecare etapă a lecției, parte integrantă,activă şi importantă
,dezvoltând relaţii specifice şi semnificative cu efecte asupra
elevilor,profesorilor,asupra celorlalţi agenţi educaţionali și
responsabili în cadrul procesului educativ.
Am prezentat noțiuni de bază din perspectiva didacticii
moderne:
FUNCŢIILE EVALUĂRII:
1.Funcţii generale-de constatare
-de diagnosticare
-de prognozare
2.Funcţiile specifice - control
- reglare
- predicţie
- de clasificare şi selecţie
- educativă
- socială (Jinga)
3.Funcţiile complexe ale evaluării
–de diagnosticare
- de prognosticare
- de reglare
- de clasificare
- de selecţie
- funcţie socială
- de certificare
- motivaţională.

METODE ŞI INSTRUMENTE DE EVALUARE:
Metodă – calea prin care se oferă elevului posibilitatea de
a-şi demonstra cunoştinţele,
Instrument – parte a metodei prin care se concretizează
opţiunea profesorului pentru testarea performanţelor,
Probă – orice instrument de evaluare proiectat,administrat şi
corectat de profesor,
Test – de diagnostic,
de progres,
sumativ.
Instrumentele de evaluare sunt obiective/competenţe
operaţionalizate ce răspund celor trei întrebări:ce se
evaluează?;cum se evaluează? şi cât se evaluează? și
facilitează măsurarea performanţelor.
Strategia evaluativă este un demers ce defineşte perspectiva din
care va fi concepută evaluarea.
Demersul strategiei evaluative presupune:
Proiectarea dispozitivului de evaluare
Construcţia acestuia
Aplicarea şi emiterea judecăţilor de valoare privind procesul
învăţării
Rezultatele obţinute de elevi-notarea.
Criteriile care stau la baza strategiilor evaluative:
Actorii evaluării ↗elevi-centrată pe elev şi pe
personalitatea sa
↘profesori-corectitudine
Instrumentele evaluării ↗evaluare
obiectivă-teste,probe standardizate ce pot măsura performanţa
↘evaluare calitativă-centrată pe calitatea rezultatelor,bazată
pe calitate
Obiectul evaluării:
↗evaluarea sumativă-vizează rezultatele invăţării elevilor
↘evaluarea formativă-centrată pe procesul de
învăţare
Forma de organizare:{█(-frontală@-de grup@ - individuală)┤

Metodele alternative de evaluare sunt benefice actului didactic şi
urmăresc:
de a da încredere,a întări şi a ajuta elevul în procesul de
învăţare,
de a se renunţa la o evaluare penalizantă care pune în
evidenţă lipsurile elevului,
de a încuraja şi menţiona reuşitele,progresul elevului,
de a încuraja evaluarea formatoare care acordă o mare parte din
responsabilitate elevilor,
de a îmbina funcţiile formativă şi informativă ale evaluării.
După această utilă prezentare ,ce a avut ca scop
familiarizarea părinților cu noțiunile de bază ale evaluării,cu
rolul ,scopul și importanța în procesul educațional,am solicitat
părinților să-și exprime părerea despre modul cum ”privesc”
nota obținută de elev:
-”afectează media”;
-”nu a învățat suficient sau nu a înțeles”;
-”nu a acordat suficient timp pregătirii”;
-”atât poate”,etc.
Am accentuat faptul că nota trebuie să fie ”clopoțelul”
ce avertizează că trebuie să revii asupra cunoștințelor
evaluate (note slabe) sau că poți trece mai departe-în cazul
notelor foarte bune!
Încă din clasele gimnaziale elevul trebuie învățat să se
autoevalueze.Obligația profesorului este ca testele de evaluare
,în mod obligatoriu,să fie însoțite de punctajele
acordate/prevăzute de evaluator-pe fiecare item.
La finalul testului ,elevului, i se recomandă să consemneze, în
partea stângă a lucrării,nota –punctajul –prin
autoevaluare.Pentru a încuraja și eficientiza actul
evaluării,elevul ce s-a apreciat corect (se compară nota de la
autoevaluare cu cea acordată de profesor) va primi un punct
–bonus!
Am argumentat această practică prin exemplele de la examenele
naționale și concursuri școlare:
”am făcut tot”,”a fost ușor”....și contrazise de
rezultatele finale,fapt ce derutează și familia - ce speră intr-o
”eroare” a corectării...
La fișele de evaluare ale Cursului de Educare a Adulților am
primit un feed-back pozitiv,cu sugestii și mulțumiri pentru
sprijinul acordat atât elevilor cât și părinților de a
îmbunătății calitatea educației și a contura personalitatea
și pregătirea elevilor-generația de azi și mâine!
Conștientizarea rolului formativ – informativ al evaluării va
permite o abordare reală ,eficientă,deschisă,cu spațiu de
completare și îmbunătățire a procesului
instructiv-formativ-educativ a tinerei generații, în stânsă
colaborare ,înțelegere și sprijin din partea familiei-partener de
bază în viața școlii!

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 4 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

65 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN