Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Analfabeții secolului 21: Învățarea de a ne dezvăța și cheia supraviețuirii în era tehnologiei

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: shinnyme | 09.06.2023 09:56 | Revista cadrelor didactice nr. 95/2023 | 2105 vizualizări

În era tehnologiei și a schimbărilor rapide, adaptabilitatea devine esențială. Capacitatea de a învăța continuu și de a renunța la vechile obișnuințe este cheia supraviețuirii.

“Analfabeții secolului 21 nu vor fi cei care nu pot sa scrie sau sa citească, ci aceia care nu sunt capabili sa învețe să se dezvețe”, Alvin Toffler

Analfabeții secolului 21: Învățarea de a ne dezvăța și cheia supraviețuirii în era tehnologiei

Introducere:
În lumea noastră agitată și plină de schimbări rapide, analfabetismul nu mai înseamnă doar incapacitatea de a citi și scrie. Astăzi, este vorba despre a fi capabil să te adaptezi într-o lume aflată într-o perpetuă transformare. Un concept tulburător introdus de Alvin Toffler în cartea sa din 1970, "Șocul viitorului", avertizează că analfabeții secolului 21 nu vor fi cei care nu pot să citească sau să scrie, ci aceia care nu sunt capabili să învețe să se dezvețe.

Schimbarea ca nouă normalitate:
Conform lui Toffler, societatea noastră se află într-un proces profund de tranziție către o nouă eră socială și economică numită "societatea informațională". Această eră este caracterizată de transformări tehnologice rapide și de o creștere exponențială a informațiilor disponibile. Aceste schimbări radicale generează provocări sociale, economice și politice complexe și tulburătoare, care influențează în mod profund modul în care trăim, lucram și interacționăm în lumea modernă.

În societatea informațională, analfabetismul nu mai este definit în primul rând prin incapacitatea de a citi și scrie în sensul tradițional. Abilitățile de bază de citire și scriere rămân fundamentale, dar nu mai sunt suficiente pentru a ne descurca în această nouă normalitate. Astăzi, analfabeții secolului 21 sunt acei indivizi care nu sunt capabili să învețe și să se adapteze rapid la schimbările constante din jurul lor.

Deoarece informațiile circulă într-un ritm accelerat și tehnologia evoluează într-un mod exponențial, este crucial să ne dezvoltăm capacitatea de a învăța și de a ne adapta într-un mod continuu. Aceasta înseamnă că trebuie să fim deschiși să ne schimbăm paradigmele și să renunțăm la vechile obișnuințe și gândire limitată pentru a face loc noilor cunoștințe și perspective. Analfabeții secolului 21 sunt cei care se agață de idei și concepte depășite, refuzând să accepte noile realități și oportunități pe care le aduce evoluția tehnologică.

Pentru a fi adaptabili și a supraviețui în această eră a schimbărilor rapide, trebuie să ne redefinim permanent abordările și să învățăm într-un mod continuu. Trebuie să cultivăm o mentalitate de învățare permanentă și să fim dispuși să ne adaptăm la noile tehnologii, idei și modalități de lucru care apar într-un ritm accelerat. Capacitatea de a învăța cum să ne dezvățăm de gândirea veche și de a ne deschide către noi cunoștințe și abordări devine esențială pentru a face față provocărilor și oportunităților oferite de lumea noastră în continuă evoluție. Astfel, analfabetismul secolului 21 nu mai este atât de mult legat de abilitățile de bază de citire și scriere, ci de capacitatea de a învăța și de a se adapta rapid la aceste schimbări constante.

Învață să te dezveți:
Pentru a supraviețui și a prospera în această eră a schimbărilor rapide, este crucial să ne concentrăm pe abilitatea de a ne dezvăța de obișnuințele și gândirea veche și să fim dispuși să învățăm lucruri noi și inovatoare. Analfabetismul secolului 21 nu mai este doar despre a nu putea citi sau scrie, ci despre a fi incapabil să învățăm și să ne adaptăm rapid la schimbările continue din lumea noastră în continuă evoluție.

Capacitatea de a învăța cum să te dezveți devine esențială pentru a putea face față provocărilor și a profita de oportunitățile oferite de lumea noastră modernă în continuă schimbare. Înseamnă să fim deschiși la nou, să fim dispuși să ne punem în discuție cunoștințele și convingerile existente și să ne deschidem către abordări și perspective noi.

Dezvățarea presupune renunțarea la gândirea rigidă și la obișnuințele care nu mai sunt relevante sau eficiente în contextul actual. Este vorba despre a recunoaște că ceea ce am învățat în trecut poate fi depășit sau poate necesita ajustări în fața schimbărilor și progresului tehnologic. Este un proces de adaptare continuă, de a rămâne deschiși la schimbare și de a ne dezvolta abilități de învățare și adaptabilitate.

Prin învățarea de a ne dezvăța, devenim mai flexibili și mai pregătiți să ne adaptăm la schimbările din mediul înconjurător. Aceasta ne permite să ne reinventăm constant și să descoperim noi moduri de a ne rezolva problemele, de a inova și de a progresa într-o lume în continuă evoluție. Dezvoltarea abilității de a ne dezvăța ne oferă avantajul de a fi în pas cu timpurile și de a face față provocărilor complexe și tulburătoare ale societății informaționale. Prin cultivarea acestei abilități, putem căpăta încredere în fața incertitudinii și ne putem deschide către noi oportunități și perspective într-o lume în continuă schimbare.

Aplicarea în educație:
Conceptul de a învăța să te dezveți are o mare relevanță în domeniul educației și poate fi aplicat în multe moduri în sistemul de învățământ. Un mod eficient de aplicare a acestui concept este încurajarea elevilor să devină învățătorii lor proprii și să-și dezvolte abilități de auto-învățare și auto-reflexie. Prin cultivarea capacității lor de a învăța cum să se dezvețe, elevii devin mai autonomi în procesul lor de învățare și își asumă responsabilitatea propriei evoluții.

Elevii trebuie să fie încurajați să-și identifice punctele tari și slabe și să dezvolte strategii eficiente de învățare care să le permită să facă față schimbărilor constante din societatea informațională. Aceasta poate include utilizarea tehnologiei și a instrumentelor digitale pentru a accesa și a procesa informații, colaborarea în echipe diverse pentru a aborda probleme complexe și dezvoltarea abilităților de gândire critică și creativă.

De asemenea, profesorii au un rol crucial în promovarea învățării continue și dezvoltării profesionale. Prin participarea la programe de formare continuă, atât în domeniul pedagogiei, cât și în cel al tehnologiei și al noilor metode de predare, profesorii își pot îmbunătăți abilitățile și competențele necesare pentru a se adapta la schimbările constante din educație. Colaborarea cu colegii și cu experți în domeniu poate oferi, de asemenea, oportunități de învățare și împărtășire a cunoștințelor, facilitând adoptarea de practici inovatoare în procesul de predare și învățare.

Studii de caz în domeniul învățământului superior au arătat că profesorii care adoptă abordări inovatoare, cum ar fi flipped classroom (clasa inversată), în care studenții accesează conținutul înainte de curs și utilizează timpul din clasă pentru a rezolva probleme practice și a se angaja în discuții interactive, pot stimula implicarea și performanța studenților. Utilizarea instrumentelor digitale și a platformelor online poate spori, de asemenea, accesibilitatea la resurse educaționale și interacțiunea între profesori și studenți.

Așadar, învățarea de a ne dezvăța are un impact semnificativ în domeniul educației, oferind elevilor și profesorilor abilitățile și instrumentele necesare pentru a se adapta la schimbările rapide și pentru a promova învățarea continuă. Prin cultivarea capacității de a învăța cum să ne dezvățăm, putem forma indivizi pregătiți să facă față provocărilor și oportunităților oferite de noua normalitate și să contribuim la dezvoltarea unei societăți informaționale în care învățarea este un proces continuu și transformator.

Concluzie:
În concluzie, analfabeții secolului 21 nu sunt cei care nu pot citi sau scrie, ci aceia care nu pot învăța să se dezvețe. Prin înțelegerea importanței învățării continue și a adaptabilității, putem naviga cu succes prin această eră a schimbării și tehnologiei. Capacitatea de a ne dezvăța de vechile paradigme și de a învăța constant lucruri noi și inovatoare devine esențială pentru supraviețuirea și prosperitatea noastră în secolul 21. Învățarea să te dezveți este o abilitate valoroasă în lumea modernă și trebuie să o cultivăm în educație și în viața de zi cu zi.

Bibliografie
1. Friedman, T. L. (2007). The World Is Flat: A Brief History of the Twenty-First Century. Picador.
2. Harari, Y. N. (2018). 21 Lessons for the 21st Century. Spiegel & Grau.
3. Isaacson, W. (2014). The Innovators: How a Group of Hackers, Geniuses, and Geeks Created the Digital Revolution. Simon & Schuster.
4. Toffler, A. (1970). Future Shock. Random House

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN