Şcoala cu
bune practici

61 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Aplicarea modelului învățării experiențiale al lui Kolb în alternativa Step by Step: Metode didactice

Învăţământ primar | Alte discipline

Propus de: Florina__Stoian | 27.06.2024 08:53 | Revista cadrelor didactice nr. 107/2024 | 143 vizualizări

Modelul învățării experiențiale al lui Kolb, integrat în structura alternativei educaționale Step by Step, promovează un mod de învățare dinamic și centrat pe elevi prin experimentare activă, reflecție, conceptualizare și aplicare.

Modelul învățării experiențiale dezvoltat de D. Kolb, cunoscut și sub numele de teoria stilurilor de învățare, subliniază faptul că procesul de învățare constă în dobândirea cunoașterii prin transformarea experienței. Conform acestui model, cunoașterea rezultă din combinarea și transformarea diverselor experiențe trăite de individ. În cadrul alternativei educaționale Step by Step, acest model este integrat în mod specific pentru a asigura o învățare holistică și participativă. Modelul lui Kolb se manifestă prin patru etape ciclice: experimentarea activă, observarea reflectivă, conceptualizarea abstractă și experimentarea concretă. Fiecărei etape i se pot asocia metode didactice punctuale, adaptabile la orice moment al actului didactic. Asocierea acestor etape cu metode didactice specifice se bazează pe particularitățile fiecărei metode, contribuind astfel la formarea și dezvoltarea ciclului de învățare necesar elevilor pentru învățarea de tip experiențial.
Pentru experimentarea activă (trăită) ca metode didactice folosite se pot enumera: Brainstorming, Predicție cu termeni dați, Copacul ideilor sau Conversația euristică. Pe parcursul unei zilei în alternativa Step by Step această etapă a învățării este valorificată la activitățile de la centrele de lucru, implicarea activă în proiecte și sarcini practice, utilizarea materialelor concrete.
De asemenea observarea reflectivă (analizarea) se poate valorifica prin următoarele metode didactice: Cubul, Sinelg, Jurnalul reflexiv, Problematizarea, Turul galeriei, Observarea. Iar într-o zi în alternativa Step by Step se formează prin discuții în grupuri mici, reflecție personală și de grup asupra activităților desfășurate sub forma de evaluare la centre după fiecare rotație la centrele de lucru.
Conceptualizarea Abstractă (generalizarea) se dezvoltă prin folosirea metodelor didactice cum ar fi Cvintetul, R.A.I. (Raționament, Argumentare, Integrare), Predarea reciprocă. Dar metodele specifice Step by Step pot fi activitățile de sinteză și generalizare în cadrul centrelor de comunicare și matematică, utilizarea hărților mentale și schemelor conceptuale.
Iar experimentarea activă (aplicarea) se valorifică prin folosirea metodelor didactice precum Ciorchinele, Eseul de 5 minute, Diagrama Venn. Această etapă a învățării experiențiale în alternativa Step by Step se valorifică prins aplicarea cunoștințelor în contexte noi și variate, realizarea de proiecte interdisciplinare, prezentarea și evaluarea rezultatelor în fața colegilor.
Integrarea modelului învățării experiențiale al lui Kolb în structura educațională Step by Step promovează un mediu de învățare dinamic și centrat pe elev. Această abordare nu doar că încurajează implicarea activă și reflecția critică, dar și asigură o aplicabilitate practică a cunoștințelor dobândite. Metodele didactice punctuale, adaptate fiecărei etape ale ciclului de învățare, facilitează un proces educațional holistic, orientat spre dezvoltarea competențelor necesare pentru succesul personal și academic al elevilor. Astfel, se creează un mediu de învățare inovativ și eficient, care răspunde nevoilor diverse ale elevilor și îi pregătește pentru provocările viitorului.

Bibliografie:
Universitatea Mcgill Canada, resurse biblioteca online: articol: „Best Practices in Experiential Learning”, adresa: www.mcgill.ca/eln/files/eln/doc_ryerson_bestpracticesryerson.pdf, accesat în data de 05.06.2019
Kolb, D. A., 1984, op.cit., p. 4
Petrovici, C., curs Metode şi tehnici de învăţare, adresa: http://forum.portal.edu.ro/index. php? act=Attach&type=post&id= 1983546, accesat în data de 10.10.2018, pp.23-25

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

48 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN