Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Bugetul familiei - o necesitate sau factor de stress?

Învăţământ liceal | Discipline opţionale

Propus de: simonabeldie | 25.08.2021 14:39 | Revista cadrelor didactice nr. 77/2021 | 401 vizualizări

"Bugetul familiei" este o lecție de educație financiară cu un pronunțat caracter practic, utilă nu doar elevilor ci și adulților.Articolul prezintă pe scurt demersul didactic al acestei teme la o clasă de liceu.

Bugetul familiei: o necesitate sau factor de stress?
Unul dintre avantajele studierii disciplinei opționale Educație financiară în liceu este faptul că elevii capătă pronunțate competențe de muncă în echipă, de gestionare a propriilor resurse, de dezvoltare a unui comportament responsabil și în ultimă instanță de comunicare și exprimare a opiniilor personale. Tema Bugetul familiei este una interesantă și în același timp ofertantă.
La una dintre clasele a-X-a la care au participat și studenți ai Academiei de Studii Economice pentru efectuarea stagiului de practică pedagogică, lecția cu această tematică s-a dovedit a fi una eficientă pentru toți factorii implicați. Activitatea s-a desfășurat on-line, prin aplicația Zoom.
Demersul didactic a început cu prezentarea temei și a obiectivelor urmărite și anume: definirea noțiunii economice de buget și a structurii acestuia( surse de venituri și obiective de cheltuieli); identificarea celor trei tipuri de buget(excedentar, deficitar și echilibrat); explicarea necesității planificării bugetului.
După clarificarea conceptului de buget și evidențierea structurii acestuia în urma unor discuții cu elevii, accentul a fost pus pe munca în echipă. Am făcut cinci echipe de lucru a câte cinci elevi, prin împărțirea participanților în camere separate și prin partajarea ecranului le-am pus la dispoziție o situație de fapt:o familie X din mediul urban, formată din patru membri, părinții salariați dintre care unul lucrează în afara orașului, un copil minor-elev în clasa a-IX-a și un altul student la buget care lucrează part-time la o agenție de turism. Pornind de la aceste informații fiecare echipă a răspuns la un set de întrebări astfel încât la finalul activității a putut fi conturată structura unui buget de familie( Care sunt principalele surse de venituri ale familiei X în decursul unei luni de zile? Ce cheltuieli.ar putea avea familia într-o lună de zile? Pot apărea și cheltuieli neprevăzute, exemplificați). O dată stabilită structura bugetului s-a trecut la următoarea etapă și anume identificarea celor trei tipuri de buget.
Plecând de la premisa că familia X se confruntă cu un buget deficitar (venituri mai mici decât cheltuielile), fiecare echipă de elevi a identificat o soluție de echilibrare a bugetului ( ca de exemplu, reducerea anumitor cheltuieli, restabilirea priorităților, identificarea unor surse noi de venituri). În ultima parte a lecției au fost centralizate argumentele privind necesitatea planificării bugetului așa cum au fost ele prezentate de elevul reprezentant din fiecare grupă de lucru.
Lecția a fost interactivă și foarte practică. Dincolo de reperele teoretice însușite, elevii au tras niște învățăminte. Astfel, ei au înțeles că este important ca fiecare familie trebuie să-și creioneze un buget din următoarele considerente:se pot elimina cheltuielile nejustificate, se poate evita îndatorarea, veniturile pot fi mai bine gestionate, pot apărea economiile fie pentru posibile investiiții, fie așa zișii „bani albi pentru zile negre”. De asemenea, elevii au înțeles mai bine distincția dintre nevoi și dorințe și că, deși planificarea bugetului pare uneori stresantă nu face decât șă ajute oamenii să-și gesttioneze mai bine banii, să se responsabilizeze și să se autoeduce din punct de vedere financiar.
La sfârșitul orei de curs elevii au interacționat cu studenții, aceștia întărindu-le ideea că în viață avem nevoie de planificarea bugetului pentru a evita dificultățile financiare, în special prin prisma experienței lor din viața de cămin.
Beldie Tanța Simona, prof.economie, CN Mihai Eminescu, București

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

67 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN