Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

"CARTEA OLTULUI" din perspectiva teoriei inteligenţelor multiple

Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română

Propus de: adinaiosif | 17.12.2019 22:44 | Revista cadrelor didactice nr. 61/2019 | 994 vizualizări

Articolul îşi propune o viziune transdisciplinară de predare a
operei Cartea Oltului, punându-se accent pe teoria inteligenţelor
multiple.

Predarea transdisciplinară
„Cartea Oltului” - din perspectiva teoriei inteligențelor
multiple

1.Nume și prenume profesor IOSIF ADINA
2 .Școala: Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri”, Baia
Mare
3. Disciplina: Limba și literatura română
4. Unitatea de învățare Eu și lumea din jurul meu - Textul
descriptiv literar – în proză „Cartea Oltului” de Geo Bogza,
clasa a VI-a
5. Prezentarea temei – premisele de la care s-a plecat în
procesul instructiv-educativ, perspectiva din care este elaborat
proiectul.
Tema propusă oferă elevului informații multiple despre râul Olt,
atât din punct de vedere literar, cât și geografic, folcloric sau
cultural. Cu toții știm că Oltul a constituit un izvor de
inspirație pentru mulți din rapsozii populari și nu numai. Tema
propusă de mine oferă elevilor informații despre Olt din
perspective multiple, îmbogățindu-și astfel universul de
cunoaștere.
6. Dimensiunea inter- și transdisciplinară a temei –
prezentarea activității din perspectiva a cel puțin 2 discipline
incluse în curriculumul național
Tema propusă spre studiu elevilor reunește informații din diverse
domenii precum: literatură, muzică, folclor, geografie, biologie.
Atât în literatura cultă (Geo Bogza „Cartea Oltului”,
Octavian Goga „Oltul”, George Coșbuc „Dunărea și Oltul”),
dar mai ales în literatura populară, Oltul a constituit pentru
mulți o sursă de inspirație.
7. Număr de ore: 3
8. Competențe specifice vizate
1.1. Prezentarea unor informaţii, idei, sentimente şi puncte de
vedere în texte orale, participând la discuţii pe diverse teme
sau pornind de la textele citite/ascultate
2.1. Corelarea informaţiilor explicite şi implicite din texte
literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale.
2.3. Prezentarea unor răspunsuri personale, creative şi critice pe
marginea unor texte diverse
- relatarea unor întâmplări personale, cu inserarea unor
fragmente descriptive;
2.4. Manifestarea preocupării de a înţelege diverse tipuri de
texte citite
- colectarea de informații din diverse surse – manuale,
documente, seriale ori experiență proprie;
3.3. Adecvarea textului scris la situația și scopul de comunicare
- exerciții de concepere/realizare a unui text pe o temă dată;
4.5. Redactarea unor texte, valorificând gândirea logică şi
competenţa lingvistică, în procesul de învăţare pe tot
parcursul vieţii
- redactarea unor texte cu respectarea normei lingvistice în
vigoare
5.1. Investigarea unor obiceiuri și tradiții românești și ale
unor comunități etnice de pe teritoriul României.
9. Limbajul specific – noțiunile noi, introduse în activitatea
propusă, care trebuie să fie însușite de elevi (o listă de
termeni științifici, sau termeni-cheie): figuri de stil: epitet ,
descriere literară, port tradițional, doină populară, hartă
hidrografică, afluenți, debit.
10. Resurse – materiale și mijloace folosite pe parcursul
activității: atlas geografic și biologic, „Cartea Oltului”
de Geo Bogza, cabinetul de informatică, fișă de lucru, harta
geografică a României, portofoliul.
11. Context școlar (condiții prealabile) – „bagajul” de
cunoștințe cu care vine elevul, acumulat din alte activități de
învățare anterioare.
Elevii au noțiuni sumare de la geografie din clasa a IV-a, când au
studiat geografia României. De asemenea, au învățat la orele de
limba română despre Legenda Mureșului și a Oltului.
12. Context extrașcolar – experiența și cunoștințele pe care
elevii le au din afara școlii (familie, prieteni, mass-media, alte
surse).
Unii dintre elevi au fost în vacanțe cu părinții pe Valea
Oltului și au admirat peisajele minunate pe care natura și Oltul
ni le oferă. De asemenea, știu din emisiunile de muzică populară
și folclor că Oltul a fost cântat de mulți rapsozi populari în
cantece și doine populare.
13. Extindere spre viață – ce anume a învățat elevul prin
activitatea propusă și, mai ales, cum va putea acesta folosi în
viață noțiunile învățate.
Instruirea bazată pe inteligenţele multiple are şanse mari să
fie activă, întrucât, fiind diferenţiată şi răspunzând
intereselor şi nevoilor individuale ale elevului, determină
implicarea sa superioară în activitatea didactică. Prin acest tip
de activitate (T.I.M.) profesorul are posibilităţi diferite de
a-şi cunoaşte elevii, de a-i dirija, de a le influenţa
dezvoltarea, realizând mai uşor şi mai frumos obiectivul
principal al învăţământului românesc – pregătirea copilului
pentru viaţă.
După activitățile derulate de noi, elevii își vor lărgi
orizontul de cunoaștere despre râul Olt, vor putea cu siguranță
să exploateze și să folosească cunoștințele dobândite în
viață.
14. Activități de predare-învățare-evaluare recomandate –
descrierea detaliată a activității propuse.
Din experienţă, am constatat că valorificarea tuturor tipurilor
de inteligenţă şi combinarea acestora în descifrarea textului
literar condiţionează succesul şi progresul şcolar, permite
elevilor să găsească soluţii pentru diferite tipuri de probleme.
Varietatea de metode şi tehnici duc la rezultate diferite, în
funcţie de particularităţile psihologice şi individuale ale
elevului. De aceea, e bine să cunoaştem profilul de inteligenţă
al fiecăruia, cu adevărat centrată pe individ, care să
mobilizeze resursele individuale.
Elevii se pot împărți în 7 grupe, în funcție de inteligența
dominantă. În exemplul nostru:
 Inteligența verbal- lingvistică
 Inteligența spațial-vizuală
 Inteligența logico-matematică
 Inteligența muzical-ritmică
 Inteligența corporal- kinestezică
 Inteligența naturalistă
 Inteligența interpersonală/intrapersonală
Strategia didactică
a. Metode şi procedee : conversaţia, învăţarea prin
descoperire, exerciţiul, jocul didactic, recitatul, tehnica
audio-vizuală
b. Forme de organizare : elevii sunt împărţiţi pe grupe :
fiecare grupă va primi sarcini diferenţiate în funcţie de tipul
de inteligenţă de care dispune.
S-au constituit 7 grupe în funcţie de inteligenţele tari,
lăsând la latitudinea elevilor modul de constituire.
Grupele de elevi pe tipuri de inteligenţă au sarcini diferite :

1. Lingvistică
 Realizați CD-ul despre viața și opera lui Geo Bogza;
 Rezolvați rebusul (anexa1);
 Recitați versurile poeziei „Oltul” de Octavian Goga și
„Oltul la vărsare” de Virgil Carianopol.

2. Logico-matematică
 Rezolvați careul cu parolă (anexa 2): elevii descoperă numele
a două figuri de stil predominante în text, înlocuind numerele
dintr-o parolă cu literele descoperite completând careul (epitet,
personificare);
 Arătați din ce cauză Oltul este asemănat cu ,,un tînăr
neîmblânzit, anarhic";
 Realizați o descriere științifică a Oltului, în 8-10
rânduri.

3. Muzicală
 Realizați fundalul muzical pentru prezentarea informațiilor de
pe CD ;
 Alegeți muzica pentru fondul muzical care va marca momentul
recitării ;
 Descoperiți ce interpreți populari și nu numai „au cântat
Oltul” în melodiile lor ;
 Interpretați o doină oltenească care v-a plăcut.

4. Vizual-spaţială
 Realizați un tablou în care să înfățișați, cu ajutorul
formelor și culorilor, ceea ce prozatorul Geo Bogza a realizat cu
ajutorul cuvintelor în reportaj;
 Accesează link-ul următor
http://ro-geo.ro/jocuri/identificare-raurile-romaniei/ și
realizează sarcina jocului interactiv propus, care urmărește
identificarea corectă pe harta României a râurilor.

5. Corporal-kinestezică
 Realizați un dans sugestiv prin care să ilustrați trecerea
Oltului prin munți, apoi prin Câmpia Română.

6. Naturalistă
 Redaţi pasajele în care se atribuie însuşiri omeneşti
Oltului ;
 Căutați informații despre flora, fauna și vegetația care
crește pe malurile Oltului și în râu.

7. Interpersonală/Intrapersonală
 Desprindeţi din text sentimentele transmise de scriitor.
 Explicaţi mesajul textului, aşa cum îl simţiţi voi.
 Citiți şi explicați pasajul din text care ţi-a plăcut mai
mult.

Anexa 1 – REBUS
Coloana A-B Titlul reportajului literar studiat.

A












B
 O floare alintată;
 Apă curgătoare care se varsă într-una mai mare;
 „Fratele” Oltului;
 Figură de stil identificată în structura „(păstrăvii)
fulgere vii”;
 Ce rămân munții în viața Oltului „Dar dintre toate,
munții rămân în viața lui neîntrecuta, suprema....”;
 Cunoscut pictor român care a ilustrat Oltul în operele sale,
Ludovic...;
 „Personajul principal” al textului;
 Județ prin care trece Oltul;
 Afluent al Oltului;
 Munții din care izvorăște Oltul;
 Când te udă, îți iei...;
 Cum este Oltul;
 Figura de stil din structura „incredibil cristal”.

Anexa 2 CAREU CU PAROLE

9
2
8 4 10
6








1 5 11 3
7
 În operă, Oltul străbate ….
 Tot ce ne înconjoară, merită protejată
 Pește în apă de munte
 În operă, Oltul este…(figură de stil)
 Personajul principal al textului.
Figuri de stil predominante în text : 1.2.3.4.1.4…..…………


2.1.5.6.7.8.3.11.3.9.10.5.1. ……………….…

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 16 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

1 vot | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN