Şcoala cu
bune practici

61 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Ce poate face învățătorul ca să sprijine performanțele elevilor

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: 25Veronica | 18.08.2020 02:13 | Revista cadrelor didactice nr. 66/2020 | 1037 vizualizări

Articolul se referă la metode și strategii cu ajutorul cărora
cadrul didactic poate sprijini elevii pentru obținerea
performanțelor

Ce poate face învățătorul ca să sprijine performanțele
elevilor

Prof.înv.primar Manolache Veronica

Liceul cu Program Sportiv Botoșani

Profesorii de azi se confruntă cu foarte multe presiuni
provocate de reforma școlară și de numeroase schimbări. Elevii
cu care lucrăm și unii dintre părinții acestora sunt mai
provocatori decât ceilalți din anii trecuți. Trebuind să facem
față tuturor tensiunilor, noi, profesorii care ne iubim profesia
și ne-o facem cu dăruire, trebuie să contribuim la realizarea
performanțelor elevilor noștri, să nu ne mulțumim doar cu un
nivel mediu de pregătire al copiilor. Aici intră în discuție
comportamentul nostru, dar și aspectele referitoare la stilul de
predare și metodele folosite care pot să motiveze ori să
demotiveze elevii.
Un profesor care adoptă un stil de predare bazat pe
competiție îi favorizează pe elevii care nu sunt suficient
motivați și prin crearea situațiilor de competiție sunt puși
în situația de a se confrunta cu ceilalți elevi și sunt
motivați să obțină niște rezultate mai bune.
În școala contemporană nu se mai aplică stilul
disciplinar autoritar, un stil rigid dealtfel, deoaree elevii nu
răspund favorabil, se răzvrătesc mai rău. O soluție este
negocierea și stabilirea regulilor clasei împreună cu elevii.
Astfel avem șanse mai multe ca dânșii să fie cooperanți.
În funcție de caracteristicile clasei la care predăm e
necesar să selectăm și să optăm pentru acele stiluri și metode
de predare care să-i motiveze pe școlari să învețe cu interes
și să aibă rezultate cât mai bune. Elevilor trebuie să le dăm
cerințe școlare care să corespundă capacităților și
intereselor acestora, altfel ei se vor descuraja și vor renunța.
O condiție esențială, care asigură intensificarea
motivației, realizarea performanțelor, o reprezintă energia,
entuziasmul cu care predă și comunică profesorul cu clasa.
Școlarii simt de multe ori temele ca pe o povară, nu
manifestă interes ca să le rezolve ori le fac fiind obligați,
constrânși de părinții care se implică în viața de școlar a
copilului. Rolul temelor pentru acasă trebuie explicat clar, iar
școlarii să înțeleagă că sunt responsabilitatea lor, nu a
părinților, că îi ajută să-și consolideze cunoștințele
predate la școală și să își formeze un stil de muncă
independentă, realizată prin efort propriu. Temele neadecvate,
prea grele sau fără legătură cu lecția curentă ar putea
submina performanțele. Profesorul trebuie să ofere un feedback
referitor la tema dată pentru a avea impact asupra achizițiilor
elevilor.
Un învățător/profesor ideal este o combinație între
afectivitate și autoritate. El trebuie să aibă multă răbdare,
să empatizeze cu școlarii, să fie apropiat de ei, să-i
încurajeze, însă e necesar să impună și respect. Copiii din
clasele mici mai ales au nevoie să simtă că învățătorul îi
sprijină și că îi pasă de ei chiar și în momentele când
greșesc.
Dintre metodele eficiente care cresc motivația și pe care
învățătorul e indicat să o folosească, este învățarea prin
cooperare. Lucrând pe echipe în cadrul cărora fiecare școlar are
un rol, copiii își asumă responsabilități pentru învățare.
Rezolvând în echipă sarcinile de lucru, elevii învață și de
la colegii lor, nu doar de la profesor.
Metodele de predare utilizate de învățător trebuie să
se adreseze stilurilor de învățare ale elevilor bazate pe văz,
auz, acțiune. Acestea influențează posibilitățile de succes,
dar motivația elevului va fi mai puternică dacă se va aplica o
metodă potrivită de învățare.
Din moment ce cunoștințele transmise au fost înțelese
și reținute de școlari, profesorul poate să-i solicite să se
confrunte și cu unele sarcini mai dificile. Reușind să le
rezolve, elevii știu că sunt capabili de performanță și acest
fapt le menține motivația și chiar o intensifică.
Efortul elevului trebuie apreciat și evidențiat de
către profesor întotdeauna. Astfel școlarul conștientizează că
efortul său e foarte important și că așa va reuși să aibă
succese.
Următoarele metode se referă la situațiile când elevii
trebuie motivați, deoarece nu manifestă interes suficient pentru
activitățile de învățare. Ce trebuie să facă profesorul?
 Să rămână calm când elevii refuză sarcini
 Să-i trateze cu respect și pe cei slab motivați
 Să întocmească programe individualizate
 Să exprime expectanțe clare, realizabile
 Să dea sarcini pe care să le poată rezolva școlarii
 Să dea sarcini pe care să le poată rezolva școlarii
 Să-i învețe pe elevi să rezolve sarcinile în pași mici
 Să folosească încurajări pentru motivarea școlarilor
 Să recunoască performanțele elevului evidențiindu-le
În concluzie, profesorii trebuie să se adapteze la
nevoile și interesele copiilor din clasă, să folosească metode
de predare potrivite stilurilor de învățare ale acestora, să
gestioneze toate situațiile de demotivare găsind soluții și în
timp se vor vedea progresele și se vor concretiza performanțele.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

51 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN