Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Conceptul de ”calitate în educație”

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: ponyori | 21.02.2022 20:15 | Revista cadrelor didactice nr. 83/2022 | 2200 vizualizări

Conceptul de calitate este asociat cu un anumit nivel sau grad de excelenţă, valoare sau merit, deci cu valorile explicite şi implicite ale culturii unei comunităţi sau unei naţiuni.

Definiţia comună, dată calității de dicţionar, dată calităţii: un nivel sau grad de excelenţă, valoare sau merit, asociat unui anumit obiect, produs, serviciu sau persoană. În acest sens practic, calitatea înseamnă cât de “bun” este cineva sau ceva. De aici rezultă şi încărcătura axiologică a conceptului, întrucât ceea ce este definit ca "bun" diferă de la o societate la alta. Ca urmare, asigurarea calităţii nu se reduce la asigurarea funcţionării sistemului şcolar şi fiecărei unităţi şcolare. De aceea, procedurile de acreditare şi certificare trebuie separate de cele de asigurare a calităţii.
Definiţia ISO a calităţii care reprezintă totalitatea trăsăturilor şi caracteristicilor unui produs sau serviciu care determină capacitatea acestuia de a satisface nevoi afirmate sau implicite. Ca urmare, calitatea poate fi definită drept măsura standardizată a excelenţei stabilită de către client pentru categoria respectivă de produse sau servicii.
Conform acestor definiţii nu producătorul ci clientul este cel care apreciază calitatea unui produs în funcţie de nevoile şi interesele sale. Ca atare, asigurarea calităţii are doi poli: conformarea la anumite specificaţii sau standarde - ca pol "obiectiv", al furnizorului de servicii educaţionale - şi atractivitatea - ca pol "subiectiv" - adică ceea ce anume îl determină pe client să aleagă produsul sau serviciul respectiv şi să se declare mulţumit faţă de acesta. De aceea optăm pentru definiţia relativă a calităţii, pe baza identificării nevoilor şi intereselor clienţilor şi beneficiarilor de servicii educaţionale.
Managementul calității se definește prin ansamblul activităților generale de management care determină politica în domeniul calității, obiectivele și responsabilitățile fundamentale ale organizației și care le implementează prin: planificare, control, asigurarea și îmbunătățirea calității.
Controlul calității se referă la tehnici și activități cu caracter operațional utilizate pentru satisfacerea condițiilor referitoare la calitate.
Realizarea unei conduite bazate pe calitate constituie o constrângere majora în procesul de integrare europeană a României, fiind, în acelașii timp, elementul esențial în atingerea unei economii prospere. Un impact accentuat îl are, în acest sens, componenta educațională, atât prin prisma calității prestației și, de asemenea, prin integrarea nevoii de calitate în cultura națională.
Termenul de calitate are ințelesuri diferite pentru persoane diferite, fiecare individ, fiecare domeniu având propriul său sens al acestui termen. Prin SR ISO 8402, calitatea este definită ca ,, totalitatea caracteristicilor unei entități care îi conferă acesteia aptitudinea de a satisface necesități exprimate și implicite. Cerințele pentru calitate sunt definite ca reprezentând, expresii ale nevoilor, sau traducerea lor într-un ansamblu de cerințe, privind caracteristicile unei entități, exprimate în termeni cantitativi sau calitativi, pentru a face posibilă realizarea și examinarea entității respective.
Urmărind toate aceste moduri de exprimare a calității se observa ca, pentru învățământ ea trebuie sa capete note specifice .
Factorii care influențează calitatea învățământului, sunt: mediul social, instituția de învățământ, corpul profesoral și elevii /studenții, mediul social prin legislația existentă, mass-media, accesul la informații, piața muncii, etc .
Instituția, în sine prin nivelul de școlarizare și statut, managementul aplicat, strategiile utilizate, structura existentă, procedurile de asigurare a calității practicate.
Corpul profesoral actionează prin gradul de calificare, experiența didactică, abilitățile de comunicare, imagine, formarea continuă, participare-dedicare, iar elevii /studenții prin nivelul lor de cunoștințe, aptitudini, interese, atitudini .
Pentru scoala romanească, de mare importanță este definiția calității dată de M.Bruhn: calitatea este aptitudinea unui ofertant de a produce sau asigura caracteristicile bunurilor sau serviciilor la un nivel stabilit pe baza așteptărilor clienților. În acest sens, se poate afirma ca solicitările clienților devin punctul de referință pentru calitatea realizată de școală.
Conceptul de calitate este asociat cu un anumit nivel sau grad de excelenţă, valoare sau merit, deci cu valorile explicite şi implicite ale culturii unei comunităţi sau unei naţiuni. Construirea sistemului de asigurare a calităţii educaţiei porneşte de la o serie de principii directoare care fundamentează criterii, standarde, indicatori şi proceduri specifice.
Cadrul Naţional de Asigurare a Calităţii (CNAC) în Educaţie şi Formare profesională constă în ansamblul de principii, prevederi, metodologii, acţiuni, măsuri, aranjamente instituţionale şi instrumente de implementare prin care se asigură obţinerea calităţii proceselor de educaţie şi formare profesională, atât la nivel de furnizor, cât şi la nivel de sistem.
Calitatea educaţiei este ansamblul de caracteristici ale unui program de studiu şi ale furnizorului acestuia, prin care sunt îndeplinite aşteptările beneficiarilor, precum şi standardele de calitate.
Asigurarea calităţii educaţiei este realizată printr-un ansamblu de acţiuni de dezvoltare a capacităţii instituţionale de elaborare, planificare si implementare de programe de studiu, prin care se formează încrederea beneficiarilor că organizaţia furnizoare de educaţie îndeplineşte standardele de calitate.
Totalitatea metodelor şi instrumentelor, grupate într-un sistem coerent, utilizate pentru menţinerea şi ridicarea calităţii educaţiei oferite de către şcoală constituie sistemul de management al calităţii. Sistemul de management şi de asigurare a calităţii are ca funcţie principală orientarea dezvoltării unităţii şcolare în direcţia creşterii calităţii educaţiei oferite membrilor comunităţii şi comunităţii în ansamblul ei.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

57 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN