Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

”Cu și despre oameni”. Program educaţional de voluntariat

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: geoana | 03.07.2020 12:06 | Revista cadrelor didactice nr. 64/2020 | 347 vizualizări

Este necesară activarea sentimentului de empatie față de semenii noștri și încurajarea copiilor să se implice în activități destinate ajutorării semenilor aflați în nevoie.

Pornind de la dezideratul „Un sâmbure de speranţă pentru cei mai puţin norocoşi!” și analizând experienţele anterioare, s-a întocmit un proiect umanitar, bazat pe implicarea şi dorinţa oamenilor de a fi alături de semenii lor în momentele speciale din viaţă. Este o adevărată virtute ,,generozitatea”. Ea înnobileză omul, îl face mai bun, împăcat cu sine şi semenii lui.
A trezi și a dezvolta spiritul voluntariatului la copii, a cultiva valorile lui ar putea fi una din sarcinile de seamă ale cadrelor didactice, un spirit care transformă valorile sociale în principii de conduită personală. Formarea unor reprezentări morale, însuşirea unor noţiuni şi norme morale, nu sunt suficiente pentru a forma la copii un comportament moral, acestea trebuie să fie interiorizate, să devină motive interioare ale conduitei lor. Noţiunile morale cum ar fi: empatia, generozitatea, respectul, responsabilitatea, nu pot fi înţelese de copii decât treptat, concomitent cu creşterea experienţei lor sociale și a dezvoltării lor intelectuale.
Este minunat să fii mereu prezent printre oameni cu inima și sufletul, să-i ajuți necondiționat acolo unde este nevoie. Este o onoare să fii voluntar în comunitatea unde trăiești, să-ți pese de cei din jur. Atunci când dăruiești iubire, primești iubire, când respecți, ești respectat. Toate aceste valori pot fi cultivate în conștiința copiilor prin participarea directă la acțiuni.
Astfel, a apărut dorinţa mea de a pune școlarul în situaţie de a face un gest nobil, o faptă morală şi de a le îmbogăţi experienţa socială. Am urmărit pe perioada desfăşurării proiectului, formarea de deprinderi morale, care să fie în acord cu noţiunile şi normele morale transmise în timpul activităţilor educative.
Prin aceste acțiuni, copiii vor înțelege că valoarea unui om rezidă în ceea ce este capabil să dea și nu în ceea ce este el capabil să primească. Cu siguranță, voluntariatul este singura modalitate prin care putem readuce o rază de speranță în sufletele celor pentru care soarta, din păcate, nu a rezervat prea multe bucurii, iar în spatele acestuia, se ascund prietenii, emoții, respectul de sine și, implicit, respectul celor din jurul tău față de tine. Nu numai că îi ajuți pe cei nevoiași, în primul rând te ajuți și pe tine și îți construiești personalitatea, te poți simți cu adevărat un om, care nu este frumos doar la exterior, ci și în interior.
Proiectul a avut loc pe parcursul anului 2019 și a avut ca scop organizarea unor activități extracurriculare de ajutorare a unor persoane cu cerințe educaționale speciale, a unor elevi și bătrâni cu situație materială precară. Am dorit pe de-o parte formarea şi dezvoltarea la elevi a unor deprinderi şi comportamente morale precum empatia, altruismul, responsabilitatea, iar pe de altă parte cultivarea spiritului şi valorilor voluntariatului în conştiinţa copiilor și a părinților. Aceste acțiuni s-au materializat prin colectarea de produse alimentare în vederea întrajutorării Centrului de îngrijire copii Jebuc, Centru de îngrijire copii şi bătrâni Ip.
Totodată, prin intermediul acestui program de parteneriat, copiii au descoperit și au legat noi prietenii, au fost implicați în contexte sociale diferite, menite să le solicite exersarea abilităților legate de modul în care iau o decizie, de modul în care trebuie să reacționeze la stimuli puternici, de modul în care relaționează cu alți copii sau cu adulții. Acțiunile educative au urmărit să-i incite spre cunoștere, să le stârnească dorința de colaborare, de empatie.
Obiectivele generale ale proiectului:
- dezvoltarea capacității de a trăi emoții pozitive în cadrul interrelaționării cu copii din alte grupuri;
- educarea spiritului de colaborare, prietenie, întrajutorare;
- dezvoltarea simţul responsabilităţii la micii şcolari;
- sensibilizarea copiilor cu privire la problemele semenilor lor;
- implicarea în mod direct a comunităţii locale în acţiunile educative întreprinse de elevi;
- combaterea discriminării pe motive de origine etnică, sex, religie.
Obiectivele specifice ale proiectului:
- identificarea familiilor cu situaţie precară;
- mobilizarea părinţilor şi copiilor în acţiunea de caritate;
- formarea unei atitudini pozitive față de valorile umane ale unei bune conviețuiri sociale: compasiune, întrajutorare, solidaritate;
- lărgirea universului de cunoaștere al copiilor de vârstă școlară cu informații accesibile și deprinderi specifice educației pentru societate;
- stimularea interrelaționării între copii;
- educarea sentimentului de întrajutorare a persoanelor aflate în dificultate;
- sensibilizarea părinților în legătură cu nevoile de dezvoltare personală a copiilor.
Grup – țintă:
- părinți, elevi și cadre didactice de la Școala Gimnazială ”Simion Bărnuțiu”;
- echipa Asociației ”ProAdevăr” Zalău.
Finalităţi așteptate:
- cultivarea dragostei pentru semeni;
- formarea unui comportament civic, onest față de oameni;
- antrenarea în activități practice pentru beneficiile celor din jur;
- creșterea implicării părinților și a comunității locale în activitățile de voluntariat;
- realizarea unui portofoliu al proiectului cu fotografii de la activitățile desfășurate.
Modalități de evaluare și monitorizare a rezultatelor proiectului
 Raport final de proiect;
 Analiza produselor activității;
 Întâlniri de lucru ale echipei de proiect.
Evaluare:
 realizarea unui album cu poze din activitățile derulate;
 realizarea unui CD cu imagini de la activitățile derulate.
Promovarea / mediatizarea și diseminarea proiectului:
 realizarea de fotografii;
 mediatizarea în revista școlii și în presa locală;
 mediatizarea proiectului pe site-ul Asociației ”Pro Adevăr”.
Sustenabilitatea proiectului - acesta prezintă un potențial de dezvoltare și există posibilitatea continuării acţiunilor iniţiate şi pe viitor.
Calendarul activităților:
 “La început de drum….” - etapa de documentare și elaborare a proiectului: stabilirea activităților, participanţilor, a scopului, a obiectivelor şi a locului de desfăşurare;
 “Micii creștini….” -pregătirea psihologică a elevilor, formarea unor noţiuni moral-religioase cum ar fi: empatia, generozitatea, respectul, responsabilitatea, credința prin vizionarea unor filme cu conținut moral-religios, vizionarea unor filmuleţe despre copiii aflaţi în dificultate; prin lecturarea unor texte cu conținut moral-religios, concomitent cu desprinderea moralei creștine, prin ținerea unor prelegeri pe teme de educație morală;
 „E timpul să dăruim!” -pregătirea momentului artistic cu conținut religios, prezentarea acestuia de sărbătorile de Paște la biserică; pregătirea cutiilor de colectare; ambalarea cadourilor și dăruirea lor;
 “Copil ca tine sunt și eu” -pregătirea şi distribuirea obiectelor colectate; impresii după activitate: compuneri, desene; evaluarea activităţii – aplicarea de chestionare părinţilor, cadrelor didactice, completarea fişelor de autoanaliză.
Poate cel mai important beneficiu din realizarea acestor actiuni de voluntariat este faptul că încrederea în sinea copiilor a crescut. Ei s-au simțit utili societatii, oamenilor din jur. Au învățat să-i ajute pe cei din jur, fără să aștepte în schimb beneficii materiale, mulțumirea sufletească fiind mai mare decât orice alt câștig.
Voluntariatul rămâne o activitate interesantă, atractivă, demnă de a fi desfășurată cu copiii și promovată în societate ca exemplu de bună practică.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

10 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN