Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Eco-Voluntarii Școlii Gimnaziale nr.1 Remetea plantează fapte bune la Stâna de Vale, Bihor.

Învăţământ gimnazial | Biologie

Propus de: denisabursasiu | 18.05.2024 18:46 | Revista cadrelor didactice nr. 105/2024 | 95 vizualizări

Articolul prezintă importanța educației ecologice în școli, a implicării în diverse programe ce oferă oportunitatea realizării unor acțiuni instructiv-educative complexe și un exemplu de bună practică.

Eco-Voluntarii Școlii Gimnaziale nr.1 Remetea plantează fapte bune la Stâna de Vale, Bihor.

Protecția ecosistemelor a devenit o preocupare a societății umane, iar măsurile luate în vederea protecției mediului sunt bazate pe două idei: ocrotire și conservare. Ocrotirea mediului urmărește protecția acestuia prin acțiuni legiferate care scot de sub incidența omului speciile declarate monumente ale naturii. Conservarea mediului înconjurător constă în utilizarea rațională și eficientă a resurselor mediului, prin aceasta vizând păstrarea biodiversității și protecția celorlalte elemente și interacțiuni naturale care asigură hrana și habitatul populațiilor de plante și animale.
Școala noastră a înțeles importanța protejării mediului și a căutat mereu să se implice în diverse programe de educație ecologică, cum ar fi Programul Eco-Școala, în care e implicată de trei ani. Participarea unităţilor şcolare la Programul internaţional Eco-Schools reprezintă oportunitatea realizării unor acţiuni instructiv-educative complexe, cu implicarea activă a elevilor, cadrelor didactice, a părinţilor şi cu un ecou important în rândul comunităţii locale. Pentru noi reprezintă un program prin care elevii învață să cunoască problemele mediului în care trăiesc devenind mai atenți și conștientizând cât e de necesar să se implice și să intervină în rezolvarea sau diminuarea acestora. Ei iși dezvoltă creativitatea, spiritul civic, capacitatea de a lucra în echipă, învață să se comporte ca buni cetățeni.
Prin implicarea lor și a tuturor membrilor comunității școlare și locale, dorim să vedem beneficii ca:
- crearea unor deprinderi pentru un stil de viață sănătos
- creșterea capacității de a ocroti, respecta și proteja natura
- formarea unui comportament etic, civic și a unor deprinderi de conservare a naturii
- dezvoltarea spiritului de echipă și creșterea gradului de interrelaționare la nivel de grup
- implicarea comunitații locale în amenajarea curții școlii și îngrijirea spațiului de joacă prietenos cu mediul
- derularea unor activități extracurriculare pe teme de protecție a mediului, sănătate și transport sustenabil
- utilizarea materialelor reciclabile pentru crearea unor produse, etc.
Una dintre acțiunile desfășurate de noi a vizat PĂDUREA - ecosistemul cel mai complex din mediul terestru. Avem nevoie de păduri sănătoase. Depindem de ele pentru a supraviețui, începând cu aerul pe care îl respirăm, până la lemnul pe care îl folosim. Pădurile asigură habitatele necesare oamenilor și animalelor, previn eroziunea solului și diminuează schimbările climatice.
În anul 2017, zeci de mii de copaci au fost secerați de furtuni în munții Apuseni. Furtunile au ras sute de hectare de pădure, dezvăluind un peisaj apocaliptic. Noi elevii și profesorii Școlii Gimnaziale nr.1 Remetea printre care și voluntarii și reprezentanții comitetului Eco-Școala, împreună cu reprezentanți ai Primăriei și ai Ocolului Silvic, am participat la o acțiune de împădurire, la Stâna de Vale, în cadrul proiectului ROHU 53 „Conservation and protection of the cross border natural heritage of Bihor-Hajdu-Bihar counties”, la sfârșitul lunii aprilie 2024.

Să reținem 10 motive pentru a ocroti pădurea:
1. Pădurea furnizează cea mai mare cantitate de oxigen.
Aproximativ 2/3 din oxigenul consumat de oameni, animale, microorganisme, industrie și agricultură sunt preluate din atmosferă, aceasta fiind aprovizionată la rândul ei de către arbori și arbuști.
2. Absoarbe o mare cantitate de CO2, contribuind la reducerea poluării, având o influență benefică asupra mediului
3. Fixează solul, împiedicând alunecările de teren și eroziunea provocată de vânt și ploaie
4. Filtrează apa ce provine din precipitații prin scurgerea acesteia printre straturile de mușchi și frunze moarte, asigurând o apă curată, limpede.
5. În cazul ploilor torențiale, reduce mărimea viiturilor, prin reținerea unor mari cantități de apă.
6. Adăpostește numeroase specii de plante și animale, multe dintre acestea fiind amenințate cu dispariția.
7. Este o sursă de medicamente și remedii naturale.
8. Prezintă și un impact estetic.
9. Are efecte terapeutice recunoscute, fiind un loc apreciat de recreere.
10. Atât pentru noi cât și pentru generațiile care urmează să vină, are o mare importanță educativ-științifică. Constituie un excelent obiect de studiu pentru cercetare, oferind o mulțime de informații științifice.
Prin implicarea școlii noastre în Programul Eco-Școala, ne dorim pe termen lung ca acțiunile noastre să ducă la dezvoltarea unor tineri conștienți de importanța schimbării obiceiurilor de reciclare pentru calitatea propriei vieți și a mediului în care trăiesc, va determina o schimbare pozitivă la nivelul comportamentului față de mediu, în primul rând al elevilor, dar, prin propagare și în rândul comunității.
Copiii, părinții lor și ceilalți membrii ai comunității vor devenii conștienți de importanța implicării în acțiuni care să schimbe lucrurile din viața lor. Își vor desfășura activitățile în aer liber într-un mediu curat și primitor la al cărui aspect vor învăța să contribuie zi de zi, vor învăța principiile unui stil de viață sănătos, vor învăța valoarea implicării directe în îmbunătățirea propriului stil de viață.

Bibliografie:
1. Educație ecologică și de protecție a mediului, Editura Brevis- Oradea 2008, coordonator Elisaveta Roșu;
2. https://stirileprotv.ro/stiri/social/zeci-de-mii-de-copaci-care-au-fost-secerac-i-de-furtuni-in-apuseni-sunt-inca-la-pamant-de-ce-nu-sunt-ridicac-i.html
3. https://www.ccdg.ro/programe/eco-scoala

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 16 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

1 vot | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN