Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: MacarieAdriana | 21.12.2021 10:50 | Revista cadrelor didactice nr. 81/2022 | 787 vizualizări

Materialul descrie conceptul de interculturalitate, precum și
importanța desfășurări activităților interculturale cu elevii.

EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR

Înţelegerea, acceptarea şi recunoaşterea diferenţelor dintre indivizi din culturi diferite care interacţionează unii cu alţii şi în ultima instanţă trăiesc în acelaşi spaţiu înseamnă multiculturalitate.
„Cine spune intercultural, spune în mod necesar, plecând de la sensul plenar al prefixului inter-: interacţiune, schimb, deschidere, reciprocitate, solidaritate obiectivă.” Importanţa prefixelor din noţiunile de multiculturalism, comunicare interculturală şi raporturi transnaţionale este analizată de Christian Giordano, care observă că ,,prefixele multi-, inter- şi trans- posedă între ele evidente afinităţi, dar şi subtile diferenţe de conotaţie”-o definiţie a interculturalităţii oferită de Micheline Ray.
Interculturalismul implică înţelegerea, aprecierea şi valorizarea culturii proprii la care se adaugă respectul bazat pe o informare autentică şi pe construirea curiozităţii faţă de cultura etnică a celuilalt. Interculturalitatea este un proces ce se produce la intersecţia dintre culturi, nefiind un scop în sine, dar care poate deveni o finalitate atunci când sunt sesizate transformările nefireşti sau comportamentele nefaste la acest nivel de intersectare a culturilor.
Cea care susţine integrarea socială a grupurilor minoritare în mod „paşnic” fără ca acestea să fie nevoite să renunţe la propria identitate este educaţia interculturală.
Pregătirea persoanelor pentru a percepe, accepta, respecta şi a experimenta alteritatea este obiectivul principal al educaţiei interculturale. A face educaţie interculturală presupune ca însuşi procesul educaţional să se realizeze într-un mediu interacţional, prin punerea alături, faţă în faţă, a purtătorilor unor expresii culturale diferite.
Educaţia interculturală vizează viitorii cetăţeni să facă cea mai bună alegere şi să se orienteze în contextul schimbărilor intervenite în sistemele de valori. Ea trebuie să devină o constantă a pregătirii cadrelor didactice şi să-şi pună amprenta asupra programelor şcolare şi materiilor de învăţământ, asupra priorităţilor educative, asupra criteriilor de evaluare a competenţelor şi comportamentelor, asupra relaţiilor cu părinţii şi comunitatea, permiţând formarea comportamentelor creative în comunicare, cooperare şi încredere în cadrul grupului; respect reciproc, toleranţa faţă de opinii diferite.
Educaţia intercul¬turală vizează dezvoltarea unei educaţii pentru toţi în spiritul recunoaşterii diferenţelor ce există în interiorul aceleaşi societăţi şi se referă mai puţin (sau deloc) la realizarea unei educaţii pentru culturi diferite, ceea ce ar presupune staticism şi o izolare a grupurilor culturale.
Educaţiei interculturală trebuie să aibă la bază egalitatea diferenţelor.
Principalul spaţiu al învăţării pluralităţii culturale prin preţuirea diversităţii, a notei distincte aduse de cultura fiecărui actor social participant este şcoala. Ea formează deprinderea preţuirii valorilor pluriculturale, nu există valori superioare şi inferioare, ci există valori specifice care trebuie judecate.
Mediul multicultural presupune pluralitatea culturilor pe care se centreză şcoala ca instanţă de transmitere a valorilor.
Învățarea interculturală presupune o învățare pe tot parcursul vieții. Scopul nostru este să ne educăm copiii de mici că ei nu sunt mai presus decât nimeni și că fiecare persoană trebuie tratată cu șanse egale. Dacă reuşim să realizăm acest lucru, cu siguranță vor deveni adulți toleranți ce vor accepta diversitatea culturală.
Dascălii trebuie nu numai să comunice cu elevii săi, ci să-i determine pe aceştia să comunice unii cu alţii, indiferent de apartenenţele sau diferenţele ce le sunt caracteristice.
Fiecare cadru didactic trebuie să aibă iniţiative concrete, în funcţie de context, pentru generarea şi întreţinerea respectului reciproc, toleranţei interculturale şi interetnice.
Datoria noastră, a cadrelor didactice este aceea de a le oferi copiilor experiențe de învățare care să-i familiarizeze cu diferite culturi.

BIBLIOGRAFIE:
Ciolan, Lucian, Paşi către şcoala interculturală, Colecţia Sanse Egale, Ed. Corint, 2000;
Cucoş, Constantin, Educaţia. Iubire, edificare, desăvârşire, Ed. Polirom, Iaşi, 2008;
Maliţa, Mircea, Zece mii de culturi, o singură civilizaţie, Bucureşti, Editura Nemira, 1998;

Comentarii (1)

0 0

21.12.2021 15:01 MacarieAdriana - Autor

Am ales să fac public acest articol cu gândul de a veni în sprijinul colegilor care doresc abordarea unei astfel de teme în diferite activități.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 4 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

64 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN