” Hrănirea inimilor și educarea minții cu resurse și
ateliere”
EDUCATIA PENTRU VALORI
Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele
Propus de: stefy85sacelu | 14.02.2023 00:32 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 7620 vizualizări
„EDUCAȚIA PENTRU VALORI ÎN EDUCAȚIA TIMPURIE”
LIVING VALUES EDUCATION
” Hrănirea inimilor și educarea minții cu resurse și
ateliere”
Dezvoltarea și promovarea Educației pentru Valori Vie
este supravegheată de Asociația pentru Educația Internațională
pentru Valori Vie (ALIVE) , o asociație non-profit a
organizațiilor din întreaga lume preocupate de educația
valorilor.
ALIVE reunește organisme naționale care promovează
utilizarea Abordării Educației pentru Valori Vie și este o
organizație independentă care nu are nicio afiliere sau interes
religios, politic sau național special sau exclusiv. Dezvoltarea
și implementarea Educației pentru valori vii a fost susținută
de-a lungul anilor de o serie de organizații, inclusiv UNESCO,
organisme guvernamentale, fundații, grupuri comunitare și
indivizi.
LVE continuă să facă parte din mișcarea globală pentru o
cultură a păcii după Deceniul Internațional al Națiunilor Unite
pentru o Cultură a Păcii și Nonviolenței pentru Copiii Lumii.
ALIVE este înregistrată ca asociație în Elveția. În
unele țări s-au format asociații naționale pentru Educația
pentru Valori Vii, de obicei formate din educatori, oficiali din
domeniul educației și reprezentanți ai organizațiilor și
agențiilor implicate în educația elevilor sau părinților. În
plus, pentru organizațiile înregistrate, ALIVE îmbrățișează
puncte focale din multe țări, persoane care reprezintă și
facilitează formarea în Valori Vie.
Una dintre cele mai admirabile calități ale umanității
este speranța ei pentru o lume mai bună.
Știind că un viitor mai bun înseamnă schimbarea
prezentului, educația și învățarea sunt două căi cheie pentru
satisfacerea acestei nevoi, deoarece educația implică noi
cunoștințe, înțelegere, abilități și talente. Provocarea cu
care se confruntă educatorii, astăzi mai mult ca niciodată, este
de a defini, în contextul actual de schimbări constante, tipul de
educație care poate duce la un viitor mai bun.
Putem spune multe despre cum ar trebui să arate acel viitor,
dar munca efectivă este de a materializa acea viziune cu
totalitatea experienței umane, cu aspectele ei materiale,
emoționale, mentale și spirituale pentru bunăstarea individuală
și socială. Dacă educația dorește să rectifice erorile,
abuzurile etc., să promoveze o viață cu scopuri înalte și o
dezvoltare personală economică și socială, ea trebuie deci să
ajute fiecare ființă umană să dea tot ce este mai bun din sine,
exprimându-și talentele și potențialul. Există o nevoie clară
de o abordare holistică și integrată, cu o perspectivă care să
pună accent pe valorile care se află în țesătura cea mai
profundă a fiecărui individ, în inima celui mai mare.
Într-o realitate a unor astfel de schimbări bruște, care
aduc atât un potențial enorm de bunăstare, cât și mari motive
de îngrijorare, este o necesitate de necontestat să vedem clar
legătura dintre calitatea educației și calitatea vieții. În
timp ce se pregătește pentru lumea muncii, educația are și
misiunea mai largă de a dezvolta întregul potențial al fiecărui
elev ca individ, membru al societății, cetățean al unei
comunități globale. Dacă acest obiectiv nu este îndeplinit,
există motive suficiente pentru a lucra la o renaștere a valorilor
și calităților care ne definesc ca ființe umane. Valori precum
onestitatea, pacea, cooperarea, dragostea și toleranța fac deja
parte din moștenirea noastră comună ca ființe umane.
Conștient de necesitatea de a consolida cei doi piloni ai
învățării, adică a fi și a trăi împreună, programul LVE,
activ în 80 de țări din întreaga lume, urmărește să sprijine
educatorii într-o
abordare bazată pe valori . Cu toate acestea, nu este conceput ca
ceva care să fie adăugat la
programa școlară, ci ca o parte integrată a fiecărui aspect al
întregii experiențe de învățare.
O metoda foarte interesantă, implementată și utilizată
pentru promovarea valorilor, în diferite țări, este:
”Copacul valorilor în educația copilului”
Să descoperim arborele valorilor: un instrument util, distractiv
și educativ.
Cele trei părți ale copacului valorilor :
Deși puteți utiliza arborele valorilor în moduri diferite,
există trei părți distincte care trebuie abordate succesiv pentru
a asigura utilitatea acestui instrument.
Cel mai important lucru la dezvoltarea copacului este ca toți
copiii să fie implicați activ. În acest fel, pe lângă lucrul la
valori, ei învață să colaboreze.
1. Prezentați comportamente și valori
Prima parte constă în prezentarea comportamentelor și valorilor .
Copiii inițial nu știu ce sunt creativitatea, onestitatea sau
empatia. Cu unele valori, cum ar fi prietenia sau respectul, cu
siguranță le vor fi deja familiare. Cu toate acestea, ei nu vor
cunoaște majoritatea celorlalte valori, chiar dacă s-ar putea să
le aibă deja la locul lor. Din acest motiv este necesar să le
explicăm.
O modalitate bună de a le prezenta este să folosiți exemple.
Întrucât copiilor le plac foarte mult basmele, le putem adapta și
evidenția valoarea aleasă. Dacă conceptul este deosebit de
dificil, un scurtmetraj poate fi util.
2. Identificați valorile care stau la baza unui comportament
După ce copilul a intrat în contact cu valoarea, mai ales dacă
este descoperită pentru prima dată, este timpul să o identificăm
în cadrul comportamentelor.
Tot ca anterior, in acest caz ne putem ajuta cu o poveste sau un
scurtmetraj. Pentru a face munca mai distractivă, copiii pot fi
împărțiți în grupuri.
Imaginile ajută și la identificarea valorilor. De exemplu, se pot
pregăti o serie de imagini, fiecare referindu-se la o valoare
precisă; ulterior, copilului i se poate cere să identifice cât
mai multe. Povestea poate fi unul dintre ultimele exerciții,
deoarece necesită multă atenție, deși, în același timp, vă
permite să lucrați la înțelegere.
3. Construirea unui arbore de valori
Odată ce pașii anteriori sunt configurați, este timpul să ne
construim arborele valorilor. În acest scop, toate grupurile
trebuie să aducă la masă diferitele valori pe care le-au
identificat prin imagini, scurtmetraj sau poveste.
Copiii vor avea sarcina de a ordona valorile, de la cele mai
importante la cele mai puțin importante. Această parte este
interesantă pentru că va fi necesar să se negocieze și să se
discute. Probabil fiecare copil va avea o părere diferită despre
asta. Cele două valori identificate ca fiind cele mai importante
vor fi plasate pe ramurile superioare ale arborelui (desenate
anterior de grup). Valorile considerate minore vor avea loc în
partea inferioară.
Această activitate este utilă pentru stimularea dialogului în
cadrul grupului. În plus, servește la justificarea alegerilor și
la înțelegerea unor valori sunt importante și altele nu. Este un
exercițiu foarte stimulant, deoarece făcându-l se pot dezvolta
și alte valori, precum toleranța.
Putem considera arborele valorilor o activitate completă, admite
și mai multe variante. Se poate realiza în grup sau individual.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.