Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Eficacitatea lapbook-ului ca instrument didactic în procesul de predare- învățare în clasele primare

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: Ancitanci1969 | 19.02.2023 23:38 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 2084 vizualizări

Lapbookul este un portofoliu, care oferă spațiu pentru imagini,
desene și grafice pe o anumită temă.
Un „ lapbook”, tradus din engleză, este o carte care încape
în poala unui copil.

Sunt dascăl de 36 de ani, în prezent învățătoarea claselor
simultane III-IV la Liceul Teoretic „ Jósika Miklós” din
Turda, județul Cluj, prin urmare sunt mereu în căutarea
metodelor, materialelor și instrumentelor eficace și eficiente.
Nevoia de a îmbina teoria cu practica, noul cu tradiționalul, iar
mai nou predarea online cu cea față în față mă pune zilnic în
situația de a aplica idei și de a folosi materiale intuitive care
au menirea de a ține viu interesul elevilor și de a-i antrena în
activități prin care să se închege colectivul clasei. Ei vor
coopera în găsirea soluțiilor menite să rezolve sarcinile
trasate. Viața la școală este un teambuilding continuu, având la
bază cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace, temă elaborată de
Stephen Coveyși prelucrată în școala noastră din momentul în
care am obținut titlul de „Școala încrederii”.
Vorbind de eficacitate, ajung la promovarea materialului intuitiv
care se dovedește extrem de util ca suport la oricare tip de
activitate didactică: lapbook-ul.
Am văzut prima dată varianta acestuia sub forma unei cărți
interactive cu titlul Funcționarea corpului uman autori Dr. Nick
Graham, Richard Walker în anul 2004. Varianta unei astfel de
cărți, ușor realizabilă de către elevi, chiar și în clasa
pregătitoare, este lapbook-ul.
Un „ lapbook”, tradus din engleză, este o carte care încape
în poala unui copil. De fapt, este un portofoliu, o colecție de
cărți mici, cu pagini care pot fi deschise și închise, care
oferă spațiu pentru imagini, desene, grafice și lucrări scrise
pe o anumită temă. Cum ar trebui să arate un lapbook depinde doar
de creativitate. Se pot realiza variante de la cea mai simplă la
cea mai elaborată.
Fiecare piesă este unică, execuția ei depinde de subiect și de
creatorul ei. Nu există lapbook nereușit!
Atunci când creează un lapbook, creatorul simte o motivație
interioară de a afișa cât mai mult posibil din ceea ce l-a
acaparat și „l-a vrăjit” iremediabil dintr-o temă anume.
Lapbook-ul facilitează foarte mult învățarea, exersarea
respectiv aprofundarea materialului de parcurs și a temei.
Activitatea de realizare a lapbook-ului poate consta în prelucrarea
unei povești, a unei cărți, a unui subiect învățat din
științele naturii sau dintr-o limbă străină, dar îl putem
pregăti chiar foarte creativ pentru matematică sau o experiență
comună.
Primul pas este să ne gândim ce ar trebui inclus în lapbook
dintr-un subiect, apoi să decidem sub ce formă vrem să le
afișăm: sub formă de broșură, pliant, pagini pliabile, desene,
imagini scrise sau eventual tipărite.
La clasă am realizat lapbook cu diferite teme, la diferite obiecte,
de ex. Povești populare, Fenomene ale naturii, Fracțiile etc.
Veți găsi șabloane gratuite, printabile pe Pinterest. De
asemenea, se pot realiza șabloanele după imaginația și
îndemânarea pedagogului, este mai ieftin, mai creativ și unic. De
asemenea, puteți cumpăra un lapbook prestabilit (adică foile de
lucru asociate), care vă economisește timp și ușurează
completarea paginilor. Este important să se acorde autorului
spațiu pentru munca de cercetare independentă, pentru a-și nota
propria experiență și opinia.
Tema aleasă realizată astfel, îl învață pe copil să o vadă
ca un întreg. Implicându-se activ în pregătirea lui, își va
aminti mult mai bine și pe termen lung ceea ce a învățat.
Lucrările finite trebuie apoi aranjate mai întâi și apoi lipite
definitiv de coperta lapbook-ului. Este recomandabil să faceți
acest lucru dintr-un carton foto mare; cât de mare ar trebui să
fie, depinde de cât de mult conținut vrem să punem în el.
În concluzie, acest mod de abordare a unei teme este eficace,
dezvoltă atenția, imaginația și memoria copilului. Lucrând la
realizarea unui lapbook el va învăța să coopereze, să își
pună în valoare ideile, va avea motivația necesară să caute,
să experimenteze, să își dezvolte competențele- cheie. El
învață cum să folosească Internetul cu înțelepciune pentru a
căuta informații, iar această lume se deschide încet înaintea
lui.
În timpul pregătirii unui lapbook, se dezvoltă și creativitatea
elevilor, ei pot decora, își pot crea propriile ilustrații,
astfel vor acumula și asimila multe informații.
Acest instrument realizat chiar și de cei mici, de la prima
căutare, decupare până la asamblare este extrem de util.
Activitățile dezvoltă îndemânarea, aptitudinile, activează
toate operațiile gândirii.
În cele din urmă, ei obțin o creație unică, care nu este doar
frumoasă, ci și utilă transformând astfel procesul de
învățare într-o activitate atrăgătoare, captivantă,
motivantă și variată.
În încheiere vă prezint imagini despre lapbook-ul Toamna,
realizat în clasă, sperând că am reușit să vă transmit din
entuziasmul colectivului nostru.
Autor: înv. grad did.I : Fodor-Kiss Ana-Maria

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 18 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

10 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN