Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Eficiența utilizării tehnologiilor informaționale în cadrul lecțiilor de ansamblu coral

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: cobzacnadejda | 04.01.2024 08:15 | Revista cadrelor didactice nr. 99/2024 | 389 vizualizări

Lucrarea dată prezintă argumente cu privire la importanța și
necesitatea utilizării tehnologiilor informaționale în cadrul
lecției de ansamblu coral cu implementarea tehnicilor și
tehnologiilor moderne.

Rezumat: Lucrarea dată prezintă argumente cu privire la
importanța și necesitatea utilizării tehnologiilor
informaționale la lecția de ansamblu coral. Avantajele utilizării
TIC în procesul educațional și eficacitatea lecțiilor de cor cu
implementarea tehnicilor și tehnologiilor moderne. Spre atenția
cadrelor didactice se propun câteva tehnici de utilizarea TIC la
lecția de ansamblu coral.
Cuvinte cheie: Tehnologiile informaționale și de comunicare,
internet, calculator, procedee și tehnici moderne.
Lumea contemporană reprezintă o permanentă şi inedită
provocare pentru educaţie. Existenţa fiecărui individ în parte,
ca şi a întregii societăţi în ansamblul ei, capătă un ritm
din ce în ce mai alert, devine tot mai marcată de necesitatea
cunoaşterii rapide, complete şi corecte a realităţii
înconjurătoare, pentru ca luarea deciziilor să fie făcută ferm,
oportun şi competent. Aceasta duce inevitabil, la creşterea
volumului de informaţie ce trebuie analizat, la necesitatea
stocării şi prelucrării acesteia, deci la necesitatea utilizării
calculatorului atât în viaţa de zi cu zi cât şi în procesul
instructiv-educativ.
Tehnologiile digitale nu trebuie să reprezinte o simplă
adăugare în planul de învăţământ, ele trebuie să fie
integrate deplin „în serviciul educaţiei” la toate nivelurile
sistemului şcolar şi lecţiile unde e prezentă muzică nu sunt
excepţie. Chiar dacă lecţiile de ansamblu coral se realizează cu
utilizarea metodelor tradiționale și nu presupune utilizarea TIC,
ele pot fi combinate cu diverse tehnologii moderne. Analiza și
descifrarea piesei, studierea pe fraze, alipirea textului literar la
cel muzical este un standard de studiere a unei piese care poate
cuprinde 3-5 lecții de studiere în dependență de complexitatea
lucrării. Integrarea tehnologiilor în cadrul lecţiilor de
ansamblu coral reprezintă o extensie firească a așteptărilor de
învățare. Cel mai evident exemplu este utilizarea tehnologiilor
multimedia, care implică în primul rând procesul de rezolvare a
problemelor artistice prin aplicarea a diverselor tehnologii, cum ar
fi audierea înregistrărilor audio, vizionarea filmului video,
înregistrarea sunetelor, precum și aplicarea tehnologiilor
informatice.
Utilizarea tehnologiilor informaţionale este foarte utilă
atât pentru elev cât şi pentru cadru didactic, însă folosirea
acestuia trebuie realizată astfel încât să îmbunătăţească
calitativ procesul instructiv-educativ, nu să îl îngreuneze.
Profesorul trebuie să fie instruit în domeniu pentru a utiliza cu
uşurinţă tehnologiile moderne. Rolul cadrului didactic este
primordial, utilizarea capacităţilor creative de aplicare a
tehnologiilor moderne în cadrul lecţiei va ajuta să obțină un
rezultat performant.
Calculatorul sau laptopul trebuie folosit astfel încât să
urmărească achiziţionarea unor cunoştinţe şi formarea unor
deprinderi care să permită elevului să se adapteze cerinţelor
unei societăţi aflată într-o permanentă evoluţie. Introducerea
în lecţie a tehnologiilor moderne duce la schimbări importante
în procesul de învăţământ.
De asemenea calculatorul, laptopul, tablă interactivă este
extrem de util deoarece stimulează procese şi fenomene complexe pe
care nici un alt mijloc didactic nu le poate pune atât de bine în
evidenţă. Astfel, prin intermediul acestora se oferă elevilor
informaţia vizuală ce se asimilează mai uşor, fragmente audio
şi video exemple, ceea ce este foarte binevenit la o lecție.
Dacă ne referim la lecția de ansamblu coral dese ori
repertoriul coral cuprinde lucrări în limbă străină, spre
exemplu limba engleză, franceză, latină, spaniolă aici elevii
întâmpină greutăți în pronunțare, de aceea în astfel de
cazuri se poate de prezentat elevilor interpretarea originală
pentru a urmări pronunțarea corectă a textului literar. Lecția
de ansamblu coral are un caracter specific de lucru de aceea
contactul vizual sau auditiv se recepționează mult mai eficient de
elevi decât doar teoretic.
Procedee, tehnici pe care le poate utiliza dirijorul cu
aplicarea TIC la lecția de ansamblu coral pot fi următoarele :
 Microsoft Word poate fi utilizată în cadrul lecției, cu
afișare în fața elevilor pe ecranul televizorului partiția
propriu-zisă care se va descifra la lecţie sau o informaţie
utilă ce trebuie prezentată tuturor elevilor, spre exemplu
mijloace de expresie.
 Pentru prezentarea unei informații mai complicate pentru elevi
(perioadă, epocă, gen muzical etc.) poate fi întocmită o
prezentare în Power Point cu descrierea materialului teoretic
urmat de un video.
 Vizionarea videourilor, audierea înregistrărilor este un
procedeu cel mai frecvent utilizat la lecțiile de ansamblu coral,
anume audiind lucrările în varianta de concert la elevi se
creează tabloul general a piesei muzicale.
 O altă tehnică ce se bazează pe utilizarea tehnologiilor
moderne este înregistrarea interpretării individuale sau
întregului colectiv a unei lucrări sau fragment muzical pe un
suport audio, apoi audierea acestuia. Această tehnică ajută de a
evalua şi analiza interpretarea întregului cor, metodă
eficientă și interesantă pentru copii.
 Un moment dificil pe care îl întâmpină coriștii este
interpretarea pe doua sau mai multe voci, în aceste situații este
foarte binevenită audierea lucrării în original unde se aud toate
vocile. La prima audiere se ascultă vocea a doua, apoi și a treia.
După audiere fiecare partiție interpretează aparte vocea sa pe
fundalul piesei înregistrate.
 Pentru evaluarea elevilor pot fi utilizate în cadrul lecției
platfomele educaționale (aplicații) cum sunt: digitaliada ce
conține materiale video și interactive concepute în baza materiei
muzicale, platforma wordwall permite crearea evaluării rapide și
eficiente pentru elevi, educația interactivă paltforma care ajută
cadrului didactic să elaboreze propriile activități interactive
de la zero sau să folosească șabloane prestabilite.
Aceste sunt exemple practice ce pot fi utilizate în cadrul
unei ore de ansamblu coral apelând nemijlocit la tehnologiile
informaționale.
Utilizarea TIC-ului are numeroase avantaje :
1. Stimularea capacităţii de învăţare inovatoare, adaptabilă
la condiţii de schimbare socială rapidă;
2. Captarea atenţiei a elevilor;
3. Conştientizarea faptului că noţiunile învăţate îşi vor
găsi ulterior utilitatea;
4. Creșterea motivaţiei elevilor în procesul de învăţare;
5. Formarea unei imagini determinate despre o lucrare muzicală;
6. Stimularea creativității;
7. Dezvoltarea auzului melodic, armonic, polifonic;
8. Dezvoltarea culturii vizuale, auditive;
9. Determină o atitudine pozitivă a elevilor faţă de disciplina
de învăţământ la care este utilizat calculatorul sau TIC.
Utilizarea calculatorului şi a Internetului permit o
înţelegere mai bună a materiei într-un timp mai scurt.
Implementez cu succes TIC-ul în cadrul orelor cu utilizarea
nemijlocită a laptopului, telefonului, tabletei, boxei portabile
pentru auditie, aparat photo. TIC nu trebuie să fie doar un
instrument pentru a prezenta conţinuturile existente într-o altă
manieră, trebuie să ducă la modificarea modului de gândire şi
stilului de lucru la clasă al profesorilor, cristalizate în secole
de învăţământ tradiţional, prea puţin preocupat de
personalitatea şi de posibilităţile elevului.
În concluzie este de menționat precum integrarea
resurselor TIC în lecţiile de ansamblu coral este benefică şi
duce la o creştere a performaţelor şcolare. Profesorii ar trebui
să posede pe lângă cunoştinţele teoretice şi practice aferente
disciplinei studiate şi abilitaţi de utilizare a TIC. Deci
concentrarea pe utilizarea tehnologiilor informaţiei şi
comunicaţiilor de către profesori şi de către cei care învaţă
devine o prioritate. De asemenea ar trebui realizate mai multe
cercetări metodice privind implementarea TIC în lecţiile de
educație muzicală. Pentru a realiza un învăţământ de calitate
şi pentru a obţine cele mai bune rezultate trebuie să folosim
atât metodele clasice de predare, învăţare, evaluare cât şi
metodele moderne cu aplicare tehnologiilor informaţionale.
Referințe bibliografice:
1.Amabile,T.M.,,Creativitatea ca mod de viață, Educația Sțiința
și Tehnica,București,1997;.
2.Bonchis,E.,,Învățarea școlară, Editura Universității
Emanuel, Oradea, 2002 .
3.Botez ,D. ,,Tratat de cânt și dirijat coral” vol. I.
București: Consiliul culturii și educației,1982;.
4.Capalneanu,I.,,Inteligența și Creativitate, Editura
Militară,1978.
5.Matei,C.,,Educarea capacităților creatoare în proces de
învățământ, E.D.P., București, 1982;
6.Munteanu, Gabriela, Didactica educației muzicale, Editura
Fundației România de Mâine, București, 2005;
7.Roșca,A.,,Creativitatea general și specifică, Editura Academiei
R.S.R.,București,1981.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

54 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN