Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Erasmus+ , de la incertitudine la descoperirea de noi oportunități

Învăţământ liceal | Alte discipline

Propus de: bentaviorica | 02.05.2023 23:44 | Revista cadrelor didactice nr. 95/2023 | 255 vizualizări

Programul Erasmus+ favorizează dezvoltarea competențelor lingvistice, sociale, civice, prin participarea la activități interculturale organizate în colaborare cu instituțiile partenere.

Fiecare poveste are un fir care leagă uneori experiențe minunate, cu oameni speciali, cu locuri fantastice care se reconstruiesc mereu în amintirea noastră. Poate că unele povești sunt prescrise special pentru anumiți oameni, altele poate că par rescrise, iar altele sunt pur și simplu trăite.
Când și cum a început povestea mea ? Când eram studentă la Facultatea de Litere am participat la un concurs de selecție pentru studenți și am beneficiat de o bursă Erasmus în Franța, pe Coasta de Azur. Astfel, am participat la cursurile Universității ”Sophia Antipolis” din Nisa pentru 5 luni și a fost, cu siguranță, o experiență benefică, pentru că am dobândit noi competențe comunicaționale, lingvistice, interculturale, am observat stilul de viață franțuzesc și m-am întors în România cu o mentalitate puțin schimbată. Să ajung pe Coasta de Azur era un vis din copilărie pe care mi l-am îndeplinit; în plus, farmecul acelor meleaguri m-a determinat să-mi scriu și lucrarea de licență în franceză, despre cultura și civilizația provensală.
În calitate de cadru didactic, pentru mult timp, am fost rezervată în privința progragramul Erasmus, pentru că mi se părea inabordabil, intangibil, doar pentru cei aleși. O perioadă, am fost responsabilă cu activitățile comisiei pentru poiecte europene, am participat la consfătuiri, cercuri pedagogice, ateliere de lucru și i-am admirat mereu pe cei care avuseseră șansa de a descoperi tainele Erasmus, dar tot nu găseam cheia care să-mi deschidă și mie ușa secretelor. Am avut la un moment dat șansa de a face parte din echipa de proiect pentru Concursul Euroscola și am mers împreună cu 24 de elevi la Parlamentul European de la Strassbourg. În școala noastră se derulau proiecte Erasmus, dar nu avusesem încă șansa de a mă implica și de descoperi direct cum se procedează. Încă erau prea multe mistere. Dar dorința de a descoperi ce presupune lumea Erasmus a existat mereu. Apoi, am cooperat cu colegii din școală pentru a obține titlul de Școală Ambasador pentru Parlamentul European. Am făcut parte și din echipa care a contribuit la obținerea titlului de Școală Europeană. Poate că a contat, căci la un moment dat, colegul meu, responsabil cu proiectele europene și cu care am colaborat anterior, a făcut ca școala noastră să fie implicată în patru proiecte KA229, cu parteneri din Franța, Turcia, Polonia, Grecia, Italia, Portugalia, Croația. A insistat să fiu persoană de contact pentru un proiect coordonat de o școală din Avelino, Italia și am acceptat, chiar dacă simțeam că nu sunt pregătită pentru o asemenea provocare. Acesta a fost primul pas serios pe tărânul fascinant al proiectelor Erasmus+, căci, desi mi-a fost greu la început, mai ales să vorbesc în limba engleză, pe parcurs parcă s-au mai risipit norii întunecoși ai incertidunii. Proiectul Neverland … make it real! se axa pe egalitatea socială, pe toleranță și pe combaterea discriminării, iar elevii au avut ca scop să construiască noi legi, pentru o lume nouă, perfectă. De altfel, una dintre activități s-a desfășurat chiar la Parlamentul European din Strassbourg. Din păcate, pandemia a blocat derularea firească a proiectului și ultimele două mobilități au fost virtuale, însă a fost o experiență constructivă și care, în mod cert a provocat scrierea altor pagini în povestea Erasmus, căci, ce am descoperit a fost inedit: tehnici și metode noi de lucru, observate în școlile din țările partenere și oameni luminoși cu care încă mai colaborăm.
Recent am descoperit proiectele organizate de Agenția Națională și am fost plăcut surprinsă de bogăția ideilor, de seriozitatea cu care au fost organizate activitățile interculturale, atractive și eficiente. Mai întâi am participat la un curs online G-Pac Green partenerships for cooperation și am admirat profesionalismul și dedicarea echipei, dar și variatatea metodelor de lucru. Apoi, mi-am deschis un cont pe www.salto-youth.net și am am avut șansa de a participa în aprilie 2022 la un curs de formare în Estonia intitulat Prevention Step by Step, un curs dirijat cu vivacitate de către un formator român de la care am învățat diverse metode pe care le-am aplicat și în activitatea didactică. Una dintre preferatele mele este image theatre- o metodă care poate fi valorificată în contexte variate.
În perioada 5-3 iunie 2022 am participat la cursul de formare Outdoor experiential learning – for beginners la Zmajevac, Croația, unde s-a desfășurat un adevărat maraton de activități educative prin care participanții din 24 de țări au înțeles că timpul petrecut în natură are rolul de a reduce stresul, de a le oferi oamenilor o stare de bine și de a crește creativitatea. Cursul a oferit o șansă bună pentru profesori și lideri de organizații de tineret să experimenteze puterea de a învăța în natură și despre rolul acestei învățări pentru dezvoltarea personală a celor implicați astfel de activități.
Una dintre cele mai plăcute experiențe Erasmus+ a fost, desigur, participarea la Connector 7 – Connecting the world by non-formal learning, o mare șansă pentru mine de a fi implicată în atât de multe activități armonios conectate și organizate pe ateliere tematice. De exemplu: Graphic facilitation. Human Library, Newspaper Theatre, Socio-educational animation, Storytelling. Atelierul meu s-a numit Shadow Theatre, la care m-am înscris instinctiv, căci am fost atrasă de un domeniu necunoscut și total nepracticat, dar care m-a fascinat puternic. În utlima zi, când am ținut un mic spectacol, am descoperit că umbrele pot transmite profunde sentimente atât spectatorilor, cât și actorilor.
Îmi doresc să-i implic pe elevii mei în cât mai multe activități în care să valorific tot ce am învățat și eu până acum: să manifest respect și toleranță ceilalți, să gândesc pozitiv, să iubesc natura și să-mi păstrez mereu vie dorința de a descoperi noi căi de învățare.
Poate că s-a declanșat o dorință acerbă de perfecționare, căci, în urma participării la un Atelier online pentru Acreditarea Erasmus în domeniul Educație școlară, am completat formularul de candidatură și rezultatul a fost unul suprinzător: acum școala noastră are Acreditare Erasmus+ pentru cinci ani, atât pentru formarea profesorilor, cât și pentru elevi. Povestea va fi animată de noi eroi Erasmus+, iar pașii vor fi îndreptați spre orizonturi îndepărtate și fascinante.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN