Şcoala cu
bune practici

48 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Exemple de bune practici în educația progresivă

Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele

Propus de: Cris_Laca | 18.05.2024 22:09 | Revista cadrelor didactice nr. 103/2024 | 80 vizualizări

Sunt prezentate parteneriatele aplicate de mine la grupa de preșcolari, parteneriate ce au adus beneficii majore în rata abandonului școlar și a absenteismului școlar.

Practici educaționale în educația timpurie

Prof. înv. preșc. Maria-Cristina LĂCĂTUȘU
Grădinița cu Program Normal HETEA
Județul COVASNA

,,Educația nu înseamnă pregătire pentru viață; educația este viață insăși”.
- John Dewey –
Educația reprezintă munca intelectuală și fizică desfășurată în mod sistematic, de către elevi, în vederea însușirii conținutului ideatic și formării necesare pentru dezvoltarea continuă a personalității.
Educația formează atât însușirile psihice ale personalității, cât și comportamentele de integrare și adaptare, dezvoltând latura afectivă și morală, acestea realizându-se prin achiziții psihice din exterior, spre interior, copilul învățând noi mecanisme. Maturitatea se produce în etape, calitativ și cantitativ, cu modificări biologice și psihologice. Francis Wayland Parker (1837-1902) a fost un pionier al mișcării educaționale progresive din Statele Unite ale Americii. Acesta credea, că educația ar trebui, să includă dezvoltarea completă a unui individ – mental, fizic și moral, din acest motiv John Dewey l-a numit ,,părintele educației progresive”.
Intrarea în grădiniță constituie un eveniment important în educația copilului, aducând schimbări radicale a mediului la care copilul trebuie, să se adapteze, precum și activitățile pe care începe să le desfășoare. Preșcolarului i se impun o serie de măsuri de disciplină socială, însușindu-și un sistem de noțiuni specifice, o comportare disciplinată, fiind supus unor solicitări intelectuale, fizice, morale, intense.
Personalitatea copilului este aparent încărcată de responsabilități relativ numeroase și dificile, acesta trecând printr-o etapă expansivă bună. Dezvoltarea nu a ajuns la capăt, în schimb forțele fizice și psihice încep să se exprime, provocând copilului o autodezvăluire a posibilităților care îl mulțumesc, creând conștiința unei mari independențe. Din experiența socială generală, în perioada preșcolară, depind în mare măsură conduitele, dar mai ales atitudinile precum și disponibilitatea, acestea reflectîndu-se în felul cum va fi copilul, peste câțiva ani.
Activitățile organizate în cadrul grădiniței acționează puternic direct și indirect, prin evenimentele deosebite, care se află în învățare și latent cu alte prilejuri, asupra personalității copilului. Având această premisă, am organizat în grădiniță o varietate de activități, prin prisma proiectelor educaționale, activităților interdisciplinare și integrate, menite să accentueze caracterul formativ și practiv-aplicativ al demersului instructiv-educativ.
Acest lucru a fost posibil cu ajutorul numeroaselor parteneriate cu diferite instituții (Primăria Vâlcele, Poliția Araci, Garda de Mediu Covasna, Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni din Sfântu Gheorghe, Casa Memorială ,,Romulus Cioflec” Araci, Asociația Română de Reciclare RoRec, Asociația Volens , Cabinetul Medical Araci) și sponsorizări din partea Asociației Totul Este Posibil din București, Dunapack Sfantu Gheorghe și SelfPay Brașov.
Pentru a fructifica cât de mult posibil aceste activități, ne-am propus un set de obiective:
Perceperea vizuală, auditivă și tactilă a mediului natural;
Colectatea diferitelor obiecte din natură, pentru a le utiliza ca material didactic în cadrul activităților;
Îmbogațirea vocabularului cu noțiuni noi;
Manifestarea curiozității și a interesului, pentru experimentare și învățare, în situații noi;
Realizarea în mod dirijat a diversității în activități;
Demonstrarea creativității prin activități practice;
Responsabilitatea pentru acțiunile proprii;
Conceperea și realizarea unor măsuri pentu a face lumea un loc mai echitabil și durabil;
Dezvoltarea capacității de recondiționare și refolosire a deșeurilor;
Dezvoltarea deprinderilor de comportament civilizat pe stradă;
Transmiterea și exemplificarea unor informații pentru accentuarea conduitei pozitive față de mediul înconjurător.
O mică parte din activitățile, prin care am atins obiectivele propuse, sunt următoarele:
1. Ziua Mondială a Habitatului - ,,Pe cărări întortocheate, în culorile toamnei”
Mediul în care trăim reprezintă o unitate, un sistem care acționează ca un organism, având o funcționalitate, o dinamică și o evoluție în timp și spațiu. Pornind de la această premisă, am organizat o excursie, cu scopul de a percepe vizual, auditiv, olfactiv și tactil mediul, de a identifica elementele din natură. Un mare accent s-a pus pe acumularea de noi cunoștințe despre mediu și ocrotirea acestuia, precum și îmbogățirea vocabularului cu noțiuni noi, cum ar fi: deșeu, resurse naturale, poluare, poluant etc.
2. Ziua Internațioanală a Zonelor Rurale - ,,Muzeul satului, prin ochi de copil”
,,Muzeul e ansamblul cel mai puternic cu care poporul își apără originea,
identitatea și tot ce a moștenit de la străbuni”
-Iosif Sterca Șuluțiu-
Împreună cu reprezentantul muzeului din sat, doamna Ileana Sas, în cadrul parteneriatului cu MNCR Sfântu Gheorghe, ne-am decis, să realizăm o activitate, prin care preșcolarii pot vizita Casa Memorială a lui Romulus Cioflec. Pe parcursul săptămânii, am realizat o căsuță dintr-o cutie de lapte, iar acoperișul a fost acoperit cu amprentele fiecărui copil din grădiniță, această căsuță reprezentând viziunea lor a muzeului și un cadou simbolic și, în incinta grădiniței, copiii au realizat un tablou decorat cu frunze, având ca piesă principală, muzeul.
3. Săptămâna Educației Globale - ,,Ce aș schimba în această lume?”
Educația globală reprezintă informarea preșcolarilor despre ce se întâmplă în lume și, formarea lor pentru a deveni cetățeni solidari și activi în societate. Am realizat activități de colectare a unor obiecte, pe care le putem refolosi ca material didactic în numeroase activități, cum ar fi: sorț povestitor din CD-uri, cutii pentru selectarea deșeurilor, personaje confecționate cu materiale din natură (arici din con de brad, peștișori din cofraj de ouă, siluete ale diferitelor personaje, din polistiren).
4. Ziua Internațională a Educației pentru Mediu - ,,Mai puțin plastic pe pământ”
Prin lansarea concursului ,,Fă ceva bun, mai puțin plastic”, în cadrul proiectului Patrula de Reciclare, activitatea noastră a început ca o informare a preșcolarilor despre deșeuri de plastic, care sunt foarte dăunătoare păsărilor, mediului, faunei sălbatice și chiar oamenilor, iar preșcolarii foarte hotărâți, au dorit să contribuie și ei la reducerea plasticului, realizând suporturi pentru baterii, persoanje din PET-uri și dopuri.
5. Ziua Internațională a Biodiversității - ,,Curățăm România”
Odată cu lansarea Campaniei Naționale ,,Cuățăm România”, sub sloganul ,,Vrem o țară fără deșeuri abandonate”, împreună cu un reprenzentant al Primăriei Vâlcele și cu spijinul Gărzii de Mediu, am organizat o activitate de curățenie pe raza satului Araci, atfel putând fi observate deșeurile aruncate în cantități foarte mari atât pe străzi, cât și pe malul râului. ,,Cei mici dau astfel un exemplu adulților, oferind o lecție de civism și demonstrând că gesturile mici și bune, se învață de la o vârstă fragedă”. (paragraf preluat din ziarul online ,,Ordinea Zilei”)
6. Ziua Internațională a Bateriilor - ,,Nicio baterie la gunoi”
Prin lansarea concursului ,,Nicio baterie la gunoi” în cadrul proiectului Patrula de Reciclare, am realizat o activitate ce a implicat o amplă prezentare a bateriilor, în care i-am informat pe copii atât despre compoziția acestora, cât și despre modul de poluare a bateriilor. După prezentare, am lansat concursul ce a implicat toată comunitatea și toate structurile din Școala Gimnazială ,,Romulus Cioflec”: Araci, Ariujd, Hetea și Vâlcele. Concursul a avut un mare succes, adunând 70 de kg de baterii portabile, iar colectarea acestora a continuat tot anul școlar.
7. Ziua Mondială a Mediului - ,,Micii ecologiști în straie de sărbătoare”
Această activitate a constat într-o serbare cu toți participanții activităților sus menționate, și părinți, unde am împărtășit impresii, experiențe, informații importante, toate având drept scop, formarea unei conduite pozitiv progresive față de mediul înconjurător. Copiii, împreună cu părinții, cadrele didactice de la GPN Araci și invitații speciali, au cofecționat diverse obiecte din carton ondulat reciclat, oferit drept sponsorizare de DUNAPACK Sfântu Gheorghe ( cufăr pentru amintiri, ochelari, penar, floare în ghiveci).
Grădinița ca instituție, are rolul prin cadrul didactic, să pregătească adultul responsabil din fiecare preșcolar, ca pe o ființă sensibilă, iubitoară de frumos și capabilă de compotamente îndrăznețe. Aceste generații de preșcolari, prin fiecare activitate realizată, devin mai atenți prin prisma comportamentului lor și al celor din jur, iar achizițiile numeroase în urma activităților, nu se vor pierde, deoarece ceea ce descoperă copilul prin efort propriu și prin contact direct cu mediul și societatea, nu va fi uitat niciodată.
,,Educația este cea mai bună provizie, pe care o poți face pentru bătrânețe”
- Aristotel -

Bibliografie:
Brown, L., Flavin, Ch., French, H.(2000). Probleme globale ale omenirii. Starea lumii 2000. București: Editura Tehnică.
Ciolan, L.E.(2006). Dezvoltarea educației timpurii. București: Editura Univesității București
Danii, T., Spătaru, T. (2003). Probleme ale dezvoltării durabile în societatea tranzitivă: Studii sociologice. Chișinău: IFSD AȘM.
Geamăna, N.A., Dima, M., Zainea, D. (2008). Educația ecologică la vârstă preșcolară. București: Coresi.
Ordinul 3851 / 2010 privind Aprobarea reperelor fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere și 6/7 ani.
Stan, C. (2001). Teoria educației. Actualitate și perspective. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană.
Văideanu, G. (2008). Educația la frontiera dintre milenii. București: Politică.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 30 evenimente

«IUNIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

521 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN