Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

EXPERIMENT VIRTUAL - PROPRIETĂŢILE CHIMICE ALE BAZELOR - Exemplu de bună practică

Învăţământ liceal | Chimie

Propus de: mburtescu | 07.11.2023 10:05 | Revista cadrelor didactice nr. 99/2024 | 401 vizualizări

Lecţiile propuse ȋn laboratorul de chimie virtual asigură o experienţă interactivă unică. Am experimentat proprietățile chimice ale bazelor, cu ajutorul aplicației Crocodille chemistry.

EXPERIMENT VIRTUAL - PROPRIETĂŢILE CHIMICE ALE BAZELOR
Exemplu de bună practică

Prof. Burtescu Marinela
Liceul Teoretic ”Tudor Vladimirescu” Drăgăneşti-Olt

Ȋn cadrul Programului ”Formarea continuă a profesorilor de
Chimie în societatea cunoaşterii”, Disciplina: Orientări
moderne in educaţie, am proiectat lecţia “PROPRIETǍŢILE
CHIMICE ALE BAZELOR”.
Ȋn introducere, am prezentat pe scurt conceptele care vor fi
introduse în activităţile didactice care includ experimentul
virtual realizat şi anume obiectivele:
 Să defineasca conceptul de bază .
 Să explice caracterul acid şi bazic cu ajutorul indicatorilor
şi a hârtiei de pH.
 Să verifice experimental proprietăţile chimice ale bazelor.
 Să redea prin simboluri în scris proprietăţile chimice ale
unei baze.
 Să descrie observatiile efectuate în terminologia specifică
chimiei.
 Să alcatuiască o schemă generală pentru proprietăţile
chimice ale bazelor.
 Să-şi formeze deprinderi de utilizare a ustensilelor, vaselor
şi reactivilor.
Activităţile experimentului:
Activitatea experimentala 1. Acţiunea indicatorilor asupra bazelor
solubile
Se cere efectuarea experienţei 1.: Acţiunea bazelor asupra
indicatorilor şi notarea atât în referate ,la tablǎ cât şi pe
caiete, a observaţiilor, a ecuaţiilor chimice ce au loc, precum
şi a concluziilor.
Concluzie:
Soluţiile bazelor albǎstresc turnesolul şi înroşesc
fenolftaleina.
Utilizǎri:
Reacţia bazelor cu indicatorii se foloseşte la
recunoaşterea bazelor solubile.

Activitatea experimentala 2 Reacţia bazelor solubile cu oxizii
acizi
Se cere efectuarea experienţei 2. Reacţia bazelor solubile cu
oxizii acizi şi notarea la tablǎ, în caiete şi în referate a
observaţiilor şi concluziilor.
Concluzie:
Ca(OH)2 +CO2 =CaCO3↓ + H2O
Bazele solubile cu oxizii acizi formând sare şi apǎ.
Utilizǎri:
-reacția este folosită la recunoașterea CO2
-stă la baza văruirii
-stă la baza fenomenului de întărire a amestecului de var stins
și nisip numit mortar.

Activitatea experimentala 3. Reactia bazelor cu acizi (reacţie de
neutralizare)
Cere elevilor efectuarea experienţei 3. Reacția bazelor cu
acizi ( reacţie de neutralizare) şi notarea la tablǎ, în caiete
şi în referate a observaţiilor şi concluziilor.
Concluzie:
NaOH+HCl→NaCl+H2O
Bazele reacţioneazǎ cu acizii formând sare şi apǎ -un mediu
neutru.
Utilizǎri:
-obținerea unor săruri
-neutralizarea bazelor, acizilor.

Activitatea experimentala 4. Reacţia bazelor solubile cu unele
săruri solubile
Propune elevilor efectuarea experienţei 4. Reacția bazelor
solubile cu cu săruri solubile şi notarea la tablǎ, în caiete
şi în referate a observaţiilor şi concluziilor.
Concluzie:
CuSO4 + 2NaOH → Cu(OH)2↓ + Na2SO4
FeSO4 + 2NaOH → Fe(OH)2 ↓ + Na2SO4
Bazele solubile reacţioneazǎ cu săruri solubile formând baze
insolubile şi alte sǎruri.
Utilizǎri:
-obținerea unor săruri,
-obținerea bazelor insolubile .

Observaţiile, ecuaţiile reacţiilor chimice şi concluziile sunt
completate de elevi ȋn următoarea fişă de activitate
experimentală:


Concluzii:
Gama de experimente pentru care opţiunea virtuală există este
extrem de vastă, ea este practic infinită. Elevii pot reproduce
şi ȋntelege în laboratorul interactiv procese care ȋn
modalitatea tradiţionala de predare sunt greu de modelat, greu de
ȋnţeles.
Fenomenele şi procesele chimice sunt ȋnţelese cu usurinţă cu
ajutorul elementelor interactive şi modelărilor tridimensionale
iar participarea efectivă a elevului face demersul şi mai
atractiv. De multe ori , la partea experimentală doar profesorul
lucrează, elevii urmarind modul de lucru si concluzionând.
Lecţiile propuse ȋn laboratorul de chimie virtual asigură
o experienţă interactivă unică.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 4 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN