Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Gândirea de ordin superior și delegarea puterii

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: reny_deea | 07.06.2023 23:03 | Revista cadrelor didactice nr. 94/2023 | 327 vizualizări

Gândirea este un mecanism psihic extraordinar de complex care asigură prelucrarea, interpretarea şi evaluarea informaţiilor.

Gândirea de ordin superior și delegarea puterii

Gândirea critică - o abilitate cognitivă de ordin superior
Gândirea este un mecanism psihic extraordinar de complex care asigură prelucrarea, interpretarea şi evaluarea informaţiilor. Fiind, prin natura sa calitativă, o structură informaţională, gândirea devine o măsură a gradului de organizare funcţională a sistemului uman, în relaţiile sale cu mediul extern.
Gândirea are două laturi: latura informaţională, care dezvăluie conţinutul gândirii, (obiecte, fenomene, evenimente) şi latura operaţională, care relevă funcţionalitatea gândirii, faptul că ea implică transformări ale informaţiilor în vederea obţinerii unor cunoştinţe noi sau a rezolvării unor probleme care să-i asigure adaptarea la mediu. Eficienţa adaptativă a gândirii la nivel individual depinde, într-o mare măsură, de sistemicitatea sa; o gândire slab structurată, dezorganizată devine lipsită de coerenţă şi finalitate
Gândirea de ordin superior = abilitatea de a analiza și sintetiza informațiile, de a face conexiuni între concepte și de a înțelege mai profund subiectul studiat.
Delegarea puterii = un proces prin care o persoană sau o organizație își transferă o parte din autoritate și responsabilitate către alte persoane sau organizații.
GÂNDIREA DE ORDIN SUPERIOR – AVANTAJE :
- ajută la dezvoltarea unei culturi organizaționale ;
- încurajează delegarea puterii;
- încurajează autonomia angajaților.
- angajații sunt încurajați să ia decizii ;
- să-și asume responsabilități;
- se poate îmbunătăți performanța organizațională;
- se poate spori motivația angajaților.
Concluzie : Gândirea de ordin superior poate fi un instrument valoros în procesul de delegare a puterii și poate facilita o distribuție echitabilă și eficientă a responsabilităților. Prin dezvoltarea abilităților de gândire critică și analitică, se poate identifica cine sunt cei mai potriviți pentru a primi o anumită sarcină sau responsabilitate și se poate asigura o delegare clară și eficientă a puterii.

Ce este important ?


Gândirea de ordin superior și delegarea puterii sunt două concepte interconectatecare pot aduce beneficii semnificative organizațiilor și angajaților. Prin dezvoltareaabilităților de gândire critică și analitică, se poate facilita o delegare clară și eficientă a puterii, ceea ce poate duce la îmbunătățirea performanței organizaționale și la creșterea motivației angajaților. Cu toate acestea, este important să se acorde atenție detaliilor specifice fiecărei situații și să se asigure o comunicare clară și deschisă între delegator și delegat.
Provocare : Acest mic exercițiu de gândire critică a fost folosit pentru a evalua nivelul de creativitate a unui potențial angajat .

„Este o seară întunecată și furtunoasă .Conduci singură mașina ta sport. Ajungi la o stație de autobuz. Acolo, trei oameni așteaptă autobuzul . Unul este un străin care face un atac de cord în același moment în care ajungi tu și se prăbușește. Lângă el stă un vechi prieten care ți-a salvat cândva viața. Și ultima persoană, fie că vrei să crezi sau nu, este bărbatul/femeia visurilor tale. Pe cine alegi ?”
Așadar cum poți rezolva această problemă ?

În mod evident străinul trebuie dus la spital, prietenul tău ar vrea să îl duci undeva, iar lui îi ești cu siguranță dator. Dar pe de altă parte, acolo este și bărbatul /femeia visurilor tale și este posibil ca această întâlnire să fie unică în viață, iar tu ai doar un singur loc în mașină .

Prof. înv. Primar Oșan Carlota
Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir ” , Baia Mare

Surse :
1. https://www.psih.uaic.ro/anale-psih/2007/12/20/gandirea-critica-o-abilitate-cognitiva-de-ordin-superior/
2. https://www.psih.uaic.ro/anale-psih/wp-content/uploads/sites/10/2021/01/3.-Dorina-Salavastru.pdf
3. Anthoni Weston - „Creativitatea în gândirea critică ”

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

8 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN