Şcoala cu
bune practici

61 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Importanța lecturii în educația timpurie

Învăţământ preşcolar | Domeniul Limbă şi comunicare (DLC)

Propus de: ivanizabela | 02.04.2023 18:38 | Revista cadrelor didactice nr. 93/2023 | 517 vizualizări

Un articol referitor la importanța lecturii pentru copiii din grădiniță și la stimularea interesurilui pentru lectură.

Cultura lecturii de plăcere ar trebui să fie îmbrățișată atât în mediul școlar, cât și acasă, pentru a preveni dificultățile de citire mai târziu în școală. Profesorii de educație timpurie și alți profesioniști care citesc cu copiii joacă un rol important în crearea acestei culturi.
Expunerea timpurie la cărți și povești joacă un rol important în dezvoltarea copiilor ca viitori cititori. În felul lor, bebelușii citesc. Interacțiunile vizuale și verbale ale copiilor cu textele tipărite stimulează și modelează cunoștințele lor timpurii despre limbajul scris. Citirea cu voce tare împreună este corelată cu abilitățile timpurii de literație ale copiilor, care sunt definite ca abilitățile sau cunoștințele pe care copiii le dezvoltă înainte de a deprinde convențiile citit-scrisului (Duursma et al., 2008) . Fiind expuși la contexte în care convențiile textului tipărit și ale literației apar în mod proeminent, copiii dobândesc anumite condiții prealabile de dezvoltare a competențelor de literație (Duursma, et al., 2008, Justice & Kadervarek, 2002) , cum ar fi înțelegerea legăturii dintre cuvintele tipărite și cele rostite (auzul fonematic); înțelegerea rolului textului tipărit în comunicare; recunoașterea literelor și simbolurilor (cunoașterea alfabetului) și îmbogățirea vocabularului. Toate aceste abilități sunt importante pentru succesul ulterior în deprinderea cititului și influențează implicarea copiilor în activitățile de literație. Citirea cărților împreună cu copiii le oferă acestora o experiență a limbajului narativ. Acest limbaj este foarte diferit de limbajul funcțional sau injonctiv (de exemplu, „Nu face asta! Vino aici!" etc.).
Citirea este un sprijin esențial pentru dezvoltarea cognitivă, psihologică, socială și culturală a copiilor de vârstă mică. De la o vârstă fragedă, ea susține dezvoltarea imaginației, a gândirii, a conceptului de timp și cronologie și îmbogățirea limbii. De asemenea, sprijină îmbogățirea reprezentărilor despre lume, deoarece cărțile ilustrate sunt realizate de artiști care oferă interpretarea lor despre lumea în care trăiesc.
Citirea cărților ilustrate cu copii mici este una dintre activitățile de sprijin pentru dezvoltarea limbajului. Acest sprijin poate fi oferit în situații de zi cu zi, în care copilul este în contact cu un adult care oferă timp și spațiu pentru comunicare. În plus, cărțile și poveștile ajută la dezvoltarea altor dimensiuni ale limbajului și, în special, al celui narativ. Citirea cu voce tare cu copiii produce, de asemenea, un impact emoțional și intelectual (nu numai în ceea ce privește vocabularul, ci și capacitatea lingvistică a copiilor, cultura, familiaritatea cu structura textelor narative etc.).
Cum putem să stimulăm citirea cu voce tare? Putem creea o atmosferă prielnică citirii , poate un loc dedicat cititului acasă,asemenei colțului amenalat la grădinița care poate fi un spațiu mai mare sau mai micave, în care sa plasăm cărțile la îndemâna copiilor. De asemenea, putem pune cărți peste tot unde copiii s-ar putea plictisi, precum în baie sau în mașină . După ce am citit o carte, îi pune pune copilului câteva întrebări care ar putea conduce la o conversație despre carte. Discuția nu ar trebui să fie despre înțelegere, ci pentru a afla atât interpretările copilului și cât și legăturile personale pe care le face cu cartea. Acest lucru sudează legătura cu copilul, dar stimulează și dezvoltarea abilităților sale sociale, precum și a altor abilități utile: recunoașterea emoțiilor, exprimarea opiniilor, exersarea unor cuvinte.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

49 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN