Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Importanta jocului didactic in activitatea desfasurata in invatamantul primar

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: emilia43 | 07.06.2016 11:49 | Revista cadrelor didactice nr. 29/2016 | 9111 vizualizări

Jocul este conceput ca mijloc de instruire si educare a copilului , ca procedeu metodic de realizare a sarcinilor concrete pe care le propune procesul de invatamant ca forma de organizare , de cunoastere si dezvoltare a trasaturilor psihice.

Importanta jocului didactic in activitatile desfasurate in invatamantul primar

‘’ Copilul rade:
Iubirea si intelepciunea mea e jocul . . . “
Lucian Blaga

A ne intreba de ce se joaca copilul inseamna a ne intreba de ce este copil. Nu ne putem imagina copilaria fara rasetele si jocurile sale .Pedagogul Jean Chateau ne indeamna la o reflectie:
,, Sa presupunem ca dintr-o data , copiii nostri ar inceta sa se joace , ca in scoala lectiile s-ar desfasura in liniste perfecta , n-am fi distrasi de strigatele si rasul lor.Atunci n-am avea in preajma noastra aceasta lume a copiilor , care ne aduce griji si bucurii , ci un popor trist de pigmei stangaci si tacuti , lipsiti de inteligenta si suflet . “
Tocmai aceasta cumintenie , aceasta tacere , de care parintii gresit se bucura uneori , anunta adesea la copilul mic grave deficiente mintale. Un copil care nu stie sa se joace va deveni un adult care nu va sti sa gandeasca. Copilaria este ucenicia varstei mature.
In procesul de invatamant jocul este conceput ca mijloc de instruire si educare a copilului , ca procedeu metodic de realizare a sarcinilor concrete pe care le propune procesul de invatamant ca forma de organizare , de cunoastere si dezvoltare a trasaturilor psihice.
Tinand seama de particularitatile de varsta - invatarea prin actiune reprezinta un mod mai accesibil de invatare pentru scolarii mici . Prin actiunea prin care copilul manipuleaza obiectele ,imaginile, simbolurile , realizeaza achizitii pe care le sistematizeaza, le organizeaza in elemente operationale , care vor permite deprinderea treptata de concret. Jocul reprezinta o ,, exersare artificiala a energiilor , este o forma de socializare , in care individual se construieste pe sine din interior , dar fiind o fiinta sociala “ .
CALIGRAMELE sunt jocuri de cuvinte cu diferite teme, uneori avand efect moralizator.Starnesc interesul atat prin forma in care sunt asezate , aceasta sugerand tema lor ,, Cravata , Ceasul, Oul , Toporul “ ; dar in egala masura prin continut . Mesajul cravatei exprima faptul ca poti fi oricat de bine imbracat daca nu esti civilizat, dar poti fi civilizat fara a fi permanent la patru ace . Caligramele sunt realizate in unele cazuri cu ajutorul numerelor asezate intr-o ordine succesiv descrescatoare realizandu-se astfel o simetrie:


Jocurile didactice cuprind sarcini didactice care contribuie la valorificarea creatoare a deprinderilor si cunostintelor achizitionate , la dobandirea , prin mijloace proprii , a unor cunostinte .
Ele angajeaza intreaga personalitate a copilului , constituind adevarate mijloace de evidentiere a capacitatilor creatoare , dar angajeaza si metode de stimulare a potentialului creativ al copilului , referindu-ne la creativitatea de tip scolar , manifestata de elevi in procesul de invatare .
Recunoasterea jocului didactic ca pe o metoda de stimulare si dezvoltare a creativitatii o argumentam prin capacitatile de antrenare in joc a factorilor intelectuali si nonintelectuali evidentiati de cercetarile stiintifice oglindite in literatura didactica .
Activitatile organizate sub forma de joc didactic trbuie sa se adreseze spontaneitatii mentale fara de care nu poate fi conceputa creativitatea.
Pentru a justifica denumirea de joc didactic , activitatea trebuie sa permita tuturor copiilor sa se joace , sa se intreaca , sa se bucure de reusita, sa rezolve sarcini .
Jocul didactic este un tip specific de activitate, prin care invatatorul consolideaza , precizeaza sau chiar verifica volumul de cunostinte al elevilor , le imbogateste activitatea didactica , le pune in valoare si le antreneaza capacitatile creatoare ale acestora. Folosirea jocului didactic in procesul insructiv – educativ face ca elevul sa invete cu placere, sa devina interesat de activitatea ce se desfasoara , face ca timizii sa devina mai volubili , mai activi , mai curajosi , sa capete mai multa incredere in fortele proprii , mai multa siguranta in raspunsuri .Incepand cu primul an de scoala , copilul se integreaza intr-o noua activitate de invatare , care devine o preocupare majora .
Jocul permite o mai buna sudura intre proiectul si rezultatul actiunii , intre aspiratie si realizare , lucru care nu se poate realiza atat de bine in activitatile impuse .
Jocul contribuie si la educarea emotiilor , a sentimentelor morale si a trasaturilor pozitive de vointa si caracter .Multe jocuri stimuleaza cinstea , rabdarea , spiritul critic si autocritic ,stapanirea de sine .Jocul mai are un aport deosebit in inchegarea colectivului de elevi si la formarea disciplinei constiente Folosind materiale artistic realizate , frumos colorate, jocul contribuie la educatia estetica , acestia invatand sa aprecieze frumosul .
Jocurile didactice sunt antrenante pentru toti elevii si actioneaza favorabil si la elevii cu rezultate slabe la invatatura , crescandu-le performantele si facandu-i sa capete incredere in capacitatile lor , siguranta si promptitudine in raspunsuri , deblocand astfel potentialul creator al acestora .
Abordand problema jocurilor didactice din punct de vedere psihologic , se considera ca ele pot servi la educarea creativitatii la nivelul claselor I – IV , in stricta dependenta de cunoastere de catre invatator a valentelor acestora , de capacitatea de selectie , de structurare a cadrelor didactice .
Jocurile didactice desfasurate intr-un climat educational cu largi deschideri la nou , organizate pe grupe de elevi , pot prefigura metode de stimulare a creativitatii .
Prin joc copiii si-au largit sfera de cunoastere a realitatilor si valorilor spirituale , s-au deprins cu o vorbire corecta nuantata , insusindu-si structura gramaticala si topica limbii romane. Jocurile didactice nu reprezinta un scop in sine , ci o modalitate de lucru , alaturi de celelalte , la care invatatorul apeleaza in diverse etape ale lectiei si in afara orelor de clasa .
Asa cum arata Jean Chateau ,, Scoala nu este nici joc, nici munca reala . Este mai putin decat atat si altceva .Sa nu incercam sa o identificam total cu jocul sau cu munca. Scolarul trebuie sa fie mai mult decat un copil si mai putin decat un adult .Munca scolara trebuie sa fie o punte intre joc si munca.”

Profesor invatamant primar si prescolar : Binca Liliana Emilia

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

10 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN