Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Inițiere în programul european „eTwinning”

Învăţământ liceal | Toate disciplinele

Propus de: lipate | 09.06.2016 12:44 | Revista cadrelor didactice nr. 29/2016 | 1438 vizualizări

„eTwinning” este un program care promovează colaborarea în
Europa prin intermediul tehnologiilor moderne, oferind asistenţă,
instrumente de lucru şi servicii inerente demersului educativ.
Se recomandă îmbinarea cu METODA SMART.

Inițiere în programul european „eTwinning”

Prof. Ipate Emil
Liceul Tehnologic „Petru Poni” Iași

„eTwinning” este un program internațional care promovează
colaborarea în Europa prin intermediul tehnologiilor comunicării
şi informaţiei (TIC), oferind asistenţă, instrumente de lucru
şi servicii inerente demersului educativ.
Începând din luna octombrie 2007, eTwinning a demarat și în
România, înregistrând mai multe mii de profesori implicați, mii
de proiecte și de instituții cooptate în doar câțiva ani.
Scopul principal al proiectului este acela de a facilita
comunicarea și colaborarea între școlile țărilor membre ale
Uniunii Europene.
În județul Iași acest program este puțin cunoscut și puțin
utilizat de către profesori, în comparație cu alte județe în
care este mult mai apreciat și folosit.
Programul nu include doar specialiști în informatică (ei
reprezintă doar 4% din totalul de profesori implicați) și nici
doar profesori de limbi străine, deși aceștia pot fi cooptați ca
membri utili în echipele de lucru multidisciplinare, pe care le
putem noi concepe și administra.
Programul „eTwinning” pune la dispoziție în mod gratuit
pentru profesori, directori, bibliotecari, etc. care activează în
şcolile europene participante, o platformă accesibilă pentru
propuneri de proiecte eTwinning, pentru comunicare și lucru în
echipă, un spaţiu special în care profesorii simt că fac parte
din cea mai fascinantă comunitate educaţională a continentului.
Totul începe de la portalul „eTwinning”(www.etwinning.net),
punctul central de întâlnire şi de lucru al acţiunii noastre.
Portalul este disponibil în 26 de limbi care implică peste 230.000
de membri şi cca. 5.500 de proiecte din toată Europa. De asemenea,
portalul pune la dispoziţia cadrelor didactice instrumente online
cu ajutorul cărora pot căuta parteneri, pot demara proiecte
eTwinning, pot face schimburi de idei şi de bune practici și pot
lucra cu o paletă variată de instrumente personalizate. Debutul
european s-a produs în anul 2005, ca pilon al Programului
eLearning, al Comisiei Europene, eTwinning devenind parte
integrantă a Erasmus+- Programul UE pentru Educație, Formare,
Tineret și Sport, din 2014.
Biroul Central de Asistenţă eTwinning (BCA) este administrat de
European Schoolnet, incluzând un parteneriat internaţional format
din 30 ministere europene ale educaţiei, care concepe instrumente
de învăţare pentru şcolile, cadrele didactice şi elevii din
Europa.
Programul eTwinning beneficiază 36 de Birouri Naţionale de
Asistenţă (BNA), unul fiind în România, la Institutului de
Științe ale Educației, cu site-ul eTwinning.ro.(1)
Etapele de parcurs, conform propriei mele experiențe, sunt
următoarele:
a.Primul pas pentru un începător este să acceseze portalul de pe
următoarea adresa: http://www.etwinning.net/ro/pub/index.htm;
b. Alegerea limbii de prezentare a portalului, din partea dreaptă
sus (una din cele 25 de limbi expuse);
c. Înscriere prin trimiterea datelor personale solicitate și a
alegerea numelui și a parolei inițiale de către noi;
d. Primirea unui mesaj pe adresa noastră de e mail incluzând
parola de acces nouă, modificată de operatorul electronic;
e.În momentul când am primit parola nouă, accesez din nou
portalul http://www.etwinning.net/ro/pub/index.htm, iar pe
Înregistrare (dreapta, sus), scriu atât numele ales, cât și
parola și apoi apăs butonul de înregistrare;
f.Tastez dreptunghiul albastru „Salt la panoul de control” și
mi se afișează Desktop eTwinning;
1.Apare PRIMA PAGINĂ a Panoului de control sau Desktop-ului, unde
se afișează notificări, activități și seminarii;
2.Tastez pagina de PROFIL cu fotografia mea vizibilă pe eTwinning,
o casetă pentru persoanele de contact (care m-au inclus ca partener
și îmi pot da acceptul la proiecte), o casetă despre mine
(tematica propusă de mine, variantele lingvistice propuse pentru
un proiect, grupa de vârstă a elevilor); viața mea etwinning
include disponibilități pentru un anumit tip de proiect; jurnalul
meu unde îmi afișez căutările în limbile preferate unor
posibili colaboratori, ca de exemplu:
Je suis disponible pour un projet eTwinning ou eTwinning plus
simple et faisable, que je peux concevoir après les modèles
précédents etc.
3. Tastăm pagina de PROIECTE, cu proiectele active propuse de
mine. Aici se pot descărca certificatele eTwinning (după acceptul
dat de un colabortor și de birouri naționale de asistență). Tot
aici mă înscriu și descarc certificatul de calitate acordat
dacă s-a finalizat proiectul.Aici sunt botoanele de acțiune
(modificări, adăugare/administrare de parteneri, închidere
proiect, jurnal proiect etc.);
4.În pagina de CĂUTARE PARTENERI putem genera diverse forme de
căutare pentru proiecte sau parteneri de tip educațional din baza
de date eTwinning;
5.Pagina CAMERELE PROFESORILOR oferă posibilitatea de schimb de
păreri și de experiențe reciproce;
6.Pagina de RESURSE expune modele și surse variate de
documentare;
7.Pagina de ASISTENȚĂ oferă sprijin pentru anumite activități
sau proiecte, pentru modul lor de realizare și asupra mijloacelor
utilizate.
Odată propus proiectul, pe pagina a 3-a de pe Desktop (PROIECTE),
putem intra în TWIN SPACE, unde se află 7 domenii de lucru
subsecvente ca:
1.HOME (incluzând un mailbox, foldere cu documente lucrate, nume
și fotografii, administratorii (cei care pot modifica proiectul)
sau membrii care nu pot modifica proiectul, latest actions -
acțiuni recente, calendar de activități propuse);
2.PROJECT ACTIVITIES (spațiu destinat colaborării și lucrului
online, care include selecția aplicațiilor: blog, file de arhivă,
forum, galerie de imagini, conținut wiki sau web). Cuprinde un
spațiu virtual pentru o activitate probă "Prezintă-te", un forum
și o arhivă de fișiere. Este un loc ideal pentru a ne cunoaște
reciproc.
3.BLOGUL este pentru a prezenta publicului proiectul dumneavoastră,
pentru a posta știri și anunțuri. Puteți face aici o postare în
care să povestiți publicului despre aspectele fascinante ale
proiectului dumneavoastră;
4. TEACHERS. Elevii nu pot vedea acest spațiu al profesorilor care
conține o arhivă tip forum și un dosar pentru a sprijini
comunicarea profesorilor în spațiul virtual. Zona profesorilor
este locul ideal pentru a planifica, a lucra împreună, a discuta
despre progres și pentru a ține evidența evenimentelor legate de
proiect.
5. PUPILS este un domeniu destinat elevilor din școlile implicate
pe care noi îi introducem în proiect. Elevii pot intra aici direct
cu o parolă și pot posta informații despre hoby-urile lor, despre
proiect, discuții de socializare sau de cunoaștere reciprocă a
realizărilor interesante, înainte sau în timp ce se lucrează la
proiect.
6.CHAT este un domeniu de chat special pentru eTwinning.
7.GUIDELINES este cel mai nou spațiu virtual eTwinning destinat
explicațiilor.
În planificarea proiectului postat pe pagina de PROIECTE, vă
recomand să utilizați METODA SMART, incluzând anumite cerințe
sau deziderate:
1. S = SPECIFIC comunităților implicate și grupulor de vârstă;
2. M = MĂSURABIL, prin aplicarea metodelor de evaluare;
3. A = ACCESIBIL („atenabil”, tangibil) sau realizabil cu elevii
respectivi;
4. R = RELEVANT pentru viața reală;
5.T = TEMPORAL PROGRAMAT, conform unui CALENDAR fezabil.
Proiectele eTwinning se axează pe compențe măsurabile care
corespund taxonomiei lui Bloom și nu se utilizează obiective de
tip „achiziție de informații”. Obiectivele nu trebuie să fie
numeroase, iar evaluarea trebuie programată ca dată și ora, cât
și produsele obținute și modul de valorificare a lor în
comunitate.
Ilustrăm cu verbele specifice diferitelor sarcini de învăţare.
Cunoştinţe - a numi, a cita, a defini, a identifica, a enumera, a
reproduce;
Comprehensiune - descoperi, a corela, a explica, a substitui, a
reprezenta, a interpreta, a descrie, a parafraza;
Aplicare - a aplica, a descoperi, a relaţiona, a clasifica, a
demonstra, a pregăti, a rezolva, a utiliza, a prezent;
Analiză - a diagnostica, a distinge, a sublinia, a analiza, a
puncta,
a diferenţia , a reduce, a separa, a determina;
Sinteză - a combina, a diviza, a revizui, a extinde, a extrapola, a
rescrie, a compune, a sintetiza, a concepe, a propune, a crea, a
proiecta, a integra, a modifica, a generaliza;
Evaluare - a concluziona, a critica, a măsura, a evalua, a deduce,
a
compara, a judeca, a ierarhiza, a pune în opoziţie.
Elevii pot fi grupați pe responsabilități și primesc termene de
lucru. Instrumentele utilizate pot fi: blog de discuții; blog
audio; prezentări power point; videoclipuri; reviste etc. Produsul
final poate include un film realizat de elevi, cu explicațiile lor
în urma rezolvării sarcinilor, cu produsele lor (grafice, desene,
poezii, dansuri, obiecte confecționate, machete, fotomontaje,
colecții, albume, reviste, fișe ale unor monumente sau obiecte
cercetate de elevi, studii critice).
Profesorul poate invita noi membri, iar elevii se loghează direct
pe spațiul virtual la adresa proiectului. Pe desktopul eTwinning,
unii profesori, crezând că trebuie să închidă o aplicație,
adesea dau clic pe X și șterg aplicațiile (de pe blog, forum și
wiki). Acestea se pot reface, dar nu și în desktopul eTwinning.
Elevii își pot crea propriul profil, iar cei care sunt
administratori poate adăuga instrumentele necesare. Blogul se poate
utiliza pentru mesaje și comentarii; forumul pentru anumite
discuții pe teme bine fixate; wiki pentru a crea o pagină în
colaborare; arhivele pentru a posta fișiere; galeriile pentru a
posta imagini de până la 2 MB. La casetele de conținut WEB putem
adăuga oricât de multe informații, dar la restul numai o dată se
mai pot adăuga aplicațiile.
În camera de CHAT, un profesor poate interveni ca moderator, iar
JURNALUL DE BORD este util pentru evaluarea proiectelor și pentru
acordarea certificatului de calitate. Cei mai experimentați
profesori devin ambasadori eTwinning și pot îndruma pe alți
profesori interesați.
Trebuie să fim atenți la ceea ce afișăm pe BLOGUL public, să
luăm acordul părinților pentru ca informațiile publicate de
elevi, produsele lor, fotografiile sau filmele cu ei să poată
deveni publice, altfel riscăm să încălcăm legea.
Modul de adresare trebuie să fie politicos, cu răbdare, se
evită neînțelegerile și limbajul complicat, apelând la
formulări cât mai simple, fără a scrie textele cu majuscule,
ceea ce ar putea fi interpretat ca o impunere. Nu se furnizează
date personale și se păstrează limite rezonabile. Cereți sprijin
atunci când aveți nevoie sau consultați Manualul de asistență
eTwinning și Ghidul spațiului virtual eTwinning de pe www.
etwinnig.net
Elevii se pot prezenta în 10 idei simple pe ei înșiși.
Interviurile pot fi pregătite dinainte, în sensul că se cer 5
întrebări postate pe video, iar răspunsurile să fie primite pe
un alt document video ulterior. Pot fi mici interviuri cu ocazia
unui eveniment, o lectură despre natură, un recital de poezie
ecologică în limbile participanților. De asemenea, pot fi și
traduceri ale unui cunoscut scriitor sau poet local, care pot avea
și caracter de concurs cu premii.
Se face o excursie filmată la un obiectiv; apoi postăm filmul și
demarăm discuțiile pe blog, atenția nefiind limitată la
obiectivul propriu, ci se extinde la obiectivul din cealaltă țară
( metode transcurriculare).
Un proiect atractiv poate fi pe teme culinare, iar produsul final
să constea într-o geografie gastronomică scrisă în comun (cu o
hartă a tipologiei culinare). Alte proiecte pot fi despre miturile
locale ale apei, despre locuințele tradiționale, evoluția
orașelor, zonele naturale protejate, obiective de interes public.
Pentru ca un proiect „eTwinning” să fie de succes, consider
că trebuie să îndeplinească astfel de condiții:
- să aplice teoria inteligențelor multiple;
- să câștige aprecierea publicului, a colegilor, a experților;
- să fie plăcut și util elevilor;
- să te facă să te simți bine atât când lucrezi la el, cât
și după ce l-ai terminat;
- să îmbine formalul cu nonformalul;
-să genereze situații de învățare și de progres comunicativ.
Întrucât sunt greu de găsit bunii colaboratori, închei cu o
deviză care poate fi o concluzie utilă în programul eTwinning:
„Partenerii buni trebuie bine păstrați!”
Bibliografie:
1. http://www.etwinning.net/ro/pub/discover/what_is_etwinning.htm
2. www.cdp-fse.ro/tutorial
3.Christina Crawley și colaboratorii - O călătorie prin
eTwinning. Editura Biroului Central de Asistență eTwinning,
Bruxelles, 2013
4.Manualul de asistență eTwinning și Ghidul spațiului virtual
eTwinning de pe www. etwinnig.net

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

57 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN