Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ÎNTÂLNIREA DE DIMINEATĂ-MODALITATE DIDACTICĂ DE SOCIALIZARE A COPIILOR DIN CLASA PREGĂTITOARE

Învăţământ primar | Alte discipline

Propus de: 03monica | 05.09.2015 14:08 | Revista cadrelor didactice nr. 16/2015 | 21928 vizualizări

Am avut clasa pregătitoare şi am rămas plăcut
impresionată de desfăşurarea întâlnirii de dimineaţă la
şcolari , drept pentru care încerc să relatez câteva
aspecte, legate de acest moment al zilei.

PIP ACHIM MONICA
SC. GIMNAZIALA NR.2 ORBEASCA DE JOS
JUD TELEORMAN


Această întâlnire are loc la începutul zilei
când copiii, aşezaţi în formă de cerc, pe scaunele sau
perniţe, se salută unul pe celălalt, ascultă cu atenţie
gândurile colegilor de clasă, în legătură cu o problemă
ridicată, comentează şi pun întrebări. Apoi, copiii
colaborează în desfăşurarea unor activităţi, discută
programul şi noutăţile din ziua respectivă, care constă, de
fapt, în activitatea proiectată de către învăţătoare.
În cadrul întâlnirii de dimineaţă, treptat, se sporesc
aptitudinile de comunicare ale copiilor. A vorbi şi a asculta sunt
calităţi de baza într-o cultură democratică. Prin comunicare
eficientă copiii vorbesc, astfel încât mesajul transmis să fie
înţeles, ascultă când alţii vorbesc, folosesc limbajul pentru a
formula întrebări.
Această primă activitate (un model făcut la clasă)
din programul unei zile, desfăşurată la clasa
pregătitoare, durează 25-35 minute şi cuprinde următoarele
momente:
1. SALUTUL este prima componentă a întâlnirii de
dimineaţă, şcolarii simt rolul important pe care-l au în
cadrul grupului. M-am aşezat împreună cu copiii în formă de
cerc; am recitat versurile: “Dimineaţa a sosit,/ Copiii,
iată au venit,/ La şcoală ne-am întâlnit./ De mânuţe ne
luăm, /Cercul mare îl formăm,/ Cu toţii ne salutăm”, după
care a salutat primul copil numit de pe primul scăunel, iar
apoi s-au salutat copiii între ei. Fiecare copil s-a adresat
colegilor, folosindu-se de numele acestora, astfel creându-se în
clasă o atmosferă prietenoasă. I-am încurajat să descopere
singuri şi să propună diferite formule de salut. Orice propunere
/ sugestie a copiilor, oricât de năstruşnică şi neobişnuită
ar fi, trebuie acceptată, lăudată şi apreciată. Această
practică le-a dat curaj şi încredere. Salutul
pregăteşte următorul moment al întâlnirii de dimineaţă.
2. PREZENŢA s-a desfăşurat la panoul, care deja este
aşezat în faţa clasei; am spus versurile, de exemplu:
„După ce ne-am adunat / Şi frumos ne-am salutat, / Colegii
ne-am întâlnit,/ Oare cine n-a venit?”. În timp ce strig
catalogul, elevul de serviciu aşează pozele elevilor prezenţi la
panou, iar în dreptul fiecărei poze se aşează o bulină:
pentru cei prezenţi-bulină roşie, pentru cei
absenţi-bulină albastră. Se numără fetiţele, apoi
băieţii, făcându-se totalul de copii. Acest lucru i-a
familiarizat pe copii cu dreptul de răspuns la apel
,,prezent’’ , iar totodată ei sesizează faptul că pe panou
sunt puse buline roşii şi albastre, precum şi sensul fiecăreia,
motivându-i să fie prezenţi pentru a avea mai multe buline
roşii .
3. CALENDARUL NATURII -s-a trecut la acest moment prin
recitarea de către mine a versurilor: „A-nceput o nouă
zi, /Cum e vremea azi, copii?”
Meteorologul de serviciu a prezentat datele zilei şi
starea vremii, în timp ce alţi elevi au aşezat jetoanele
corespunzătoare în calendar. Completarea calendarului naturii
constituie o etapă importantă, deoarece copii au observat
transformările din mediul apropiat, aspecte legate de vreme,
anotimp, zilele săptămânii, dată şi lună. Completarea
calendarului se face prin ataşarea de jetoane corespunzătoare:
vremea este marcată de un norişor sau soare; anotimpul este redat
printr-un copac ale cărui frunze reprezinta toamna, iarna,
primăvara, vara; îmbrăcămintea, la fel se ataşează jetoane
potrivit anotimpului. Se pot adresa întrebări ajutătoare:
Ce zi este azi?
Dacă astăzi este luni, ieri a fost .....
Dacă astăzi este luni, mâine va fi .....
În ce anotimp ne aflăm?
Care sunt lunile de toamnă ?
Un copil a răspuns: ,,Astăzi este luni, afară plouă,
păsările călătoare pleacă în ţările calde, frunzele
copacilor au început să cadă una câte una, formând un covor de
frunze, ne luăm haine mai groase, deci suntem în anotimpul
toamna”.
4. ÎMPĂRTĂŞIREA CU CEILALŢI
A schimba impresii, opinii, păreri cu ceilalţi, este, poate,
momentul cel mai important al întâlnirii de dimineaţă. Acum,
copiii îşi transmit cu sinceritate, grijile, problemele,
experienţele proprii, părerile despre un anumit eveniment,
întâmplări la care au fost martori. Pentru acest moment am ales
un copil-povestitor care a împărtăşit cu ceilalţi un
eveniment ( o experienţă proprie, o întâmplare importantă
pentru el). Povestitorul poate fi numit " omul zilei".
Ceilalţi au ascultat cu atenţie ce a spus povestitorul, apoi,
au pus întrebări, au comentat , şi-au expus, pe scurt, propria
opinie. Copilul care a povestit a răspuns la întrebări.
Există mai multe modalităţi de a alege povestitorul: copilul
care-şi sărbătoreşte ziua de naştere/ copilul care va avea un
frăţior/ cel la care s-a oprit o numărătoarea etc. Se poate
folosi tragerea la sorţi: povestitorul de azi, alege povestitorul
de mâine.
Momentul acesta este foarte important pentru că permite
realizarea unei intercunoasteri, oferă copiilor posibilitatea de
a se face auziţi de ceilalţi, de a se exprima în faţa
celorlalţi şi de a capta atenţia colegilor, de a formula
întrebări şi răspunsuri, îi învaţă să asculte, să
gândească critic, să facă schimb de impresii. Copiii timizi
devin mai încrezători, ştiind că sunt respectaţi, ascultaţi
şi înţeleşi de colegi.
5. ACTIVITATEA DE GRUP
Scopul acestei componente este acela de a crea coeziunea
grupului, accentuarea cooperării, includerii şi participării.
Activitatea de grup încurajează exprimarea liberă, comunicarea,
învăţarea socială, într-un mediu bazat pe încredere şi
susţinere. Fiecare membru al grupului se integrează jucându-se,
cântând, luând parte, alături de grup, de colectivitate, la
activităţi distractive, plăcute, energizante, non-competitive. Am
prezentat o planşă cu muncile specifice toamnei şi am cerut
copiilor să analizeze şi să spună de ce le place anotimpul
toamna.
Întrebări posibile:
“De ce ne place toamna?”
“Ce se întâmplă cu natura toamna?”
“Ce se întâmplă cu păsările, insectele în anotimpul
toamna?”
“Cum protejăm animalele toamna?”
“Cum protejăm noi, copiii păsările şi ce pregătim pentru ele
în acest anotimp?”
“De ce?”
Se va cânta un cântec vesel de toamnă sau un joc muzical.

6. NOUTĂŢILE ZILEI- obiectivul principal al acestui moment este
furnizarea de informaţii. Noutăţile reprezintă mesaje scurte
şi directe, scrise sau desenate şi afişate, astfel încât să
fie vizibile pentru toţi. În acest moment se pot face şi
anunţuri verbale, scurte, clare, constituie segmentul care încheie
întâlnirea de dimineaţă şi în care copiii sunt anunţaţi ce
urmează să înveţe / lucreze în acea zi; aceste activităţi îi
ajută pe copii să-şi exerseze competenţele de studiu ce le sunt
necesare pentru dezvoltarea cunoştinţelor de matematică,
alfabetizare, artă. Tot în cadrul acestor activităţi se mai
poate completa mapa individuală. De exemplu, eu am elaborat
"Coşul fructelor de toamnă", în care copiii au completat, ce
şi câte fructe au consumat în ziua anterioară. Aceste
activităţi fac introducerea în munca individuală sau de grup,
în care copiii învaţă şi pun în practică competenţe sociale,
emoţionale şi intelectuale .
Întâlnirea de dimineaţă are un rol deosebit în:
-stabilirea unităţii colectivului de copii, făcându-i să
conştientizeze că sunt legaţi unii de alţii prin interese şi
valori comune;
-contribuie substanţial la sporirea aptitudinilor de comunicare -
copiii se angajează în discuţii de grup, îşi dezvoltă
aptitudini sociale, îşi mută centrul de interes de la propria
persoană la alte personae;
-favorizează dezvoltarea unor competenţe academice: vorbirea,
ascultarea, dezvoltarea vocabularului, formularea de întrebări,
analiză şi evaluarea;
-crează o atmosferă pozitivă în clasă - copiii se apropie unii
de alţii, învaţă să coopereze, învaţă să evite criticile la
adresa altora, învaţă să-i respecte pe ceilalţi ca persoane.
Întâlnirea de dimineaţă conturează personalitatea
copilului prin următoarele calităţi: grijă pentru ceilalţi,
încredere în forţele proprii, disponibilitate pentru ceilalţi.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN