Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

JOCUL DIDACTIC MATEMATIC IN VIZIUNEA DIDACTICII MODERNE

Învăţământ primar | Matematica

Propus de: unikmichelle | 31.01.2023 01:07 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 794 vizualizări

În sprijinul educaţiei intervin noile tehnologii ale societăţii
informaţionale (tehnologiile informaţiilor şi comunicaţiilor).
Metodele învăţământului tradiţional nu pot face faţă
avalanşei de cunoştinţe.

JOCUL DIDACTIC MATEMATIC ÎN VIZIUNEA DIDACTICII MODERNE

„… educaţia trebuie să prevină utilizările oarbe ale noilor
tehnologii informatice în comunicare, să împiedice înstrăinarea
omului, să lupte contra dorinţei de divertisment permanent, contra
fricii nejustificate faţă de noile tehnologii informatice în
comunicare, să prevină diminuarea spiritului creativ.” (G. de
Landsheere)
Societatea modernă poate fi privită ca o societate a modificării
continue a cunoştinţelor, acest punct de vedere plasând
instituţiile de învăţământ într-o poziţie cheie care
implică o imensă responsabilitate şi, de asemenea, o provocare.
Greşelile de abordare în educaţia modernă pot conduce la
consecinţe greu de estimat chiar pentru intervale de timp scurte,
dar tocmai în aceasta constă provocarea. Instituţiile de
învăţământ trebuie să găsească metodele pentru a
„produce” elevi cu noi aptitudini: autonomie, flexibilitate,
capacitate de cooperare şi dialog. Trebuie să găsească
mijloacele de a stimula autoinstruirea. Trebuie să pregătească
individul pentru un nou stil de viaţă: învăţarea continuă.
În sprijinul educaţiei intervin noile tehnologii ale societăţii
informaţionale (tehnologiile informaţiilor şi comunicaţiilor).
Metodele învăţământului tradiţional nu pot face faţă
avalanşei de cunoştinţe.Se conturează în acest moment o
soluţie de abordare a problemei, bazată pe tehnologiile moderne.
Dacă primele realizări în domeniul instruirii asistate de
calculator se concentrau mai mult pe învăţare prin verificarea
cunoştinţelor, ulterior au început să apară softuri complexe,
care încurajează construcţia activă a cunoştinţelor, asigură
contexte semnificative pentru învăţare, promovează reflecţia,
eliberează elevul de multe activităţi de rutină şi stimulează
activitatea intelectuală asemănătoare celei depuse de adulţi în
procesul muncii. Toate aceste elemente modifică aria
activităţilor învăţătorului atât cantitativ cât şi
calitativ.
Procesul de instruire trebuie să fie regândit. Trebuie
intensificate cercetările privind psihologia cognitivă. Cadrele
didactice trebuie să înveţe să gândească altfel, să formuleze
altfel problemele, nemaipunându-se accentul pe activităţile
intelectuale de rutină.
Informatizarea învăţământului reprezintă orizontul zilei de
astăzi…
Este unanim acceptată o clasificare a softurilor educaţionale
după funcţia pedagogică specificată pe care o pot îndeplini în
cadrul unui proces de instruire. Printre acestea se înscrie şi
utilizarea jocurilor didactice asistate de calculator.
Astăzi vârsta medie de începere a lucrului pe calculator a
coborât sub 5 ani. Jocurile sunt poarta de intrare în domeniul
informaticii, aşa cum este firesc de altfel. Îmbinarea între
plăcerea jocului şi o ocupaţie utilă a condus la apariţia unei
adevărate industrii de profil. Există zeci de mii de titluri pe
piaţă, inclusiv pe Internet.
Voi prezenta în continuare câteva tipuri de jocuri didactice
matematice adecvate copiilor din ciclul primar şi nu numai,
preluate de pe Internet.
1. Cursa Campionilor (nivel primar) - Aceste programe sunt, în
aparenţă, numai jocuri foarte distractive dar, în realitate,
reprezintă o foarte complexă si eficientă modalitate de a evalua
cunoştinţele matematice ale unui şcolar la nivelul respectiv.
"Clasamentul", tabelă care înregistrează şi ordonează
rezultatele, face ca aplicaţiile să ofere reale satisfacţii
iubitorilor de competiţii. "Cursa" poate fi parcursă cu toate
genurile de exerciţii matematice corespunzătoare nivelului
respectiv, pe 5(cinci) nivele de dificultate, iar jocul "Tabelul"
reprezintă o alternativă distractivă a acestui mod de exersare.
Pentru evitarea repetiţiei, testele sunt aleatoare (cu valori alese
la întâmplare). Interactivitatea, conţinutul foarte bogat în
sunet si imagini deosebite, cât şi comentariile lui Toby,
simpaticul personaj care asistă operarea, atrag mult copilul iar
aplicaţiile îşi ating scopul educaţional, fără ca micul
utilizator să perceapă acest fapt. Cadrul didactic utilizator al
acestor aplicaţii beneficiază de rezultate superioare în
activitatea profesională, simultan cu diminuarea efortului
intelectual si îmbunătăţirea substanţială a climatului
mediului de lucru.
2. Numerele gemene (nivel preşcolar si primar) - este un joc
didactic foarte amuzant, recomandat utilizatorilor de vârstă
preşcolară si celor din clasele primare. Jucând, aceştia îşi
îmbogăţesc cultura generală si cunoştinţele despre
matematică, îşi exersează memoria vizuală si atenţia
distributivă. Ilustraţiile cu dinozauri şi explicaţiile care le
însoţesc reprezintă premiul oferit micului competitor, pentru
terminarea fiecăreia dintre etapele jocului.
Jocul poate fi parcurs în 4(patru) etape de dificultate
crescătoare, de la identificarea numerelor identice între 1 şi
10, până la rezolvarea operaţiilor de adunare si scădere cu
numere până la 20.
3. La vânătoare (nivel preşcolar si primar) - sunt jocuri
didactice recomandate utilizatorilor de vârstă preşcolară şi
celor din clasele primare. Jocul poate fi parcurs în 5(cinci) etape
de dificultate crescătoare, premiul oferit la terminarea fiecăreia
fiind câte un set de 5(cinci) ilustraţii cu animale. Jucând,
aceştia îşi îmbogăţesc cultura generală şi cunoştinţele
în direcţia disciplinei tratate, îşi exersează memoria
vizuală, atenţia distributivă, viteza de reacţie şi spiritul de
competiţie. Jocurile au împrumutat numele poveştilor care le
însoţesc şi care reprezintă premiile oferite micilor
competitori, dacă aceştia termină etapele selectate. Premiile pot
fi acordate în întregime sau numai parţial, în funcţie de modul
în care s-au respectat condiţiile impuse. Jocurile pot fi parcurse
pe trei nivele de dificultate, premiile oferite la terminare fiind
dimensionate conform nivelului ales.
O altă metodă de asistenţă şcolară este cea promovată de INFO
MEDIA şi este rezultatul cercetării unei echipe multidisciplinare
de specialişti. Este o metodă progresivă şi motivantă, în
conformitate cu programa şcolară aprobată de M.E.C. INFO
motivează copilul, îi urmăreşte preogresele, îl încurajează
şi îl ghidează de-a lungul întregului an şcolar, totdeauna cu
umor şi voie bună. Adoptând această metodă de lucru INFO
MEDIA a promovat un număr mare de CD-uri adecvate fiecărei
clase din ciclul primar în special pentru disciplina Matematică.
Iată câteva dintre lecţiile concepute sub formă de joc pe care
le conţin aceste CD-uri.
CD-ul „Lecţii pentru clasa I” conţine 30 de lecţii făcute
după programa şcolară, acoperind materia întregului an de
studiu, în regim de o lecţie pe săptămână.
Fiecare program a fost realizat în stilul unui joc. La fiecare
lecţie copilul are un număr de vieţi. Dacă greşeşte ceea ce i
s-a cerut să facă, i se ia o „viaţă”, dacă reuşeşte, va
fi premiat. În felul acesta el nu va lua aceste lecţii ca pe o
corvoadă, ci va fi fericit să se joace cu noţiunile matematice.
Copilul va rezolva exerciţii variate, de la sarcini simple până
la probleme complexe.
De exemplu: pentru a rezolva adunarea numerelor cu sau fără
trecere peste ordin, în funcţie de lecţia aleasă, copilul se va
juca cu nişte pinguini salvându-i de la a fi mâncaţi de o focă.
Dacă rezolvă corect, pinguinii vor fi regăsiţi şi salvaţi pe
mal.
Şi la acest CD, ca şi la celelalte este prezentă o metodă de
analiză a rezultatelor copilului la îndemâna învăţătorului.
Astfel, fără a sta tot timpul lângă copil, învăţătorul poate
să verifice ce a lucrat acesta: ziua, ora, ritmul, numărul de
răspunsuri corecte sau greşite.

"Lecţii pentru clasa a II-a" – parcurgerea lecţiilor în paralel
cu desfăşurarea cursurilor şcolare permite o sedimentare mai
rapidă şi mult mai plăcută a noilor informaţii dobândite.
Cele 36 de lecţii prezente pe acest CD urmăresc gradat procesul de
învăţare, după programa şcolară.
Fiecare test în parte este organizat pe două sau trei tablouri
care propun într-un format foarte vesel şi jucăuş anumite
exerciţii matematice prin rezolvarea cărora copilul reuşind
să-şi fixeze şi să-şi aprofundeze cunoştinţele acumulate la
clasă.
Dacă un tablou este rezolvat fără nici o greşeală, copilul
primeşte o viaţă în plus pe care o poate folosi la nivelul
următor.
Cu ajutorul calculatoarelor se poate realiza o reţea complexă de
instruire, existând posibilitatea controlului simultan al unui
număr mare de elevi, care utilizează terminalele conectate la un
pupitru central, prin intermediul căruia se poate urmări şi
dirija desfăşurarea procesului.
Folosirea calculatoarelor în procesul de învăţământ contribuie
la o însuşire a cunoştinţelor mai rapidă şi mai temeinică,
deoarece receptivitatea pe cale vizuală este mai mare decât pe
cale auditivă. Totodată, utilizarea calculatoarelor reprezintă o
metodă eficientă în activizarea elevilor, antrenându-i în
studiu individual, în ritm propriu. În aprecierea cunoştinţelor,
calculatorul prezintă avantajele obiectivităţii şi
insensibilităţii la reacţii afective legate de notare.
În timp ce comportamentele cognitive ale elevilor pot fi relativ
uşor măsurabile, mult mai greu se pot măsura abilităţile,
stările afective, atitudinile şi conduita elevilor vizând
activitatea matematică. Aceasta nu înseamnă că învăţătorul
nu trebuie să fie preocupat permanent pentru căutarea unor forme
cât mai adecvate pentru cunoaşterea nivelului de dezvoltare a
gândirii logice, a capacităţii de creaţie, a gradului de
înţelegere şi dragoste pentru matematică, pentru cultivarea
spiritului de ordine şi disciplină, a perseverenţei, a dorinţei
de a învinge dificultăţile, pentru conturarea trăsăturilor de
voinţă şi caracter ce vor deveni viitoarea personalitate. De aici
şi necesitatea unei continue raportări valorice la propria
activitate.
Tot ceea ce am prezentat mai sus nu pledează pentru renunţarea la
metodele învăţământului tradiţional, mai ales în cazul
primilor ani de educaţie în şcoli, când influenţa personală a
educatorului rămâne determinantă. Totuşi utilizarea
tehnologiilor moderne pentru adaptarea procesului educativ la
necesităţile individuale ale fiecărui elev rămâne şi în acest
caz un deziderat.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

66 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN