Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

LECTURA ÎN EPOCA DIGITALĂ

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: marcelamoraru | 10.05.2022 08:45 | Revista cadrelor didactice nr. 85/2022 | 850 vizualizări

Odată cu era digitală, cărțile electronice au câștigat tot mai
mult teren.Cartea tinde să fie înlocuită de audiovizual.În lumea
contemporană domina înlocuirea interacțiunilor directe de către
cele virtuale .

LECTURA ÎN EPOCA DIGITALĂ

Marcela Moraru- Școala Gimnazială “Mircea Eliade”, Craiova

Problemele legate de citire sau lectură sunt relevante pentru toate
țările lumii. Dezvoltarea culturii constituie o condiție
necesară pentru formarea unei noi generații de cetățeni, care
să răspundă provocărilor viitorului la un nivel intelectual
înalt și să asigure dezvoltarea durabilă a ţării. Actualmente
se atestă o diminuare a nevoilor generației tinere în lectură
și totodată o amplificare a problemelor asociate cu concentrarea
atenției, claritatea percepției și a gândirii, reducerea
abilităților cognitive. Analiza detaliată este tot mai mult
substituită cu vizionarea superficială a textelor în mediul
electronic, care nu permite să se înțeleagă și să se
amintească ce s-a citit, pentru a obține cunoștințe solide.
Specialiştii au găsit modalităţi noi de a-i atrage pe copii spre
lectură, inventând dispozitive care permit citirea interactivă.
Unii tineri admit că ar răsfoi o carte mult mai des dacă ar fi
electronică, alţii spun că nu ar renunţa la cele tipărite.
“Copilul se naşte curios în lume şi nerăbdător de a se
orienta în ea.Literatura care îi satisface această pornire îl
încantă. Ca să fie opere de artă, scrierile pentru copii trebuie
să intereseze şi pe oamenii maturi, instruiţi. A ieşi din
lecturi cu stimă sporită pentru om, acesta e secretul marilor
literaturi pentru copii.”
(George Călinescu)
Vârsta şcolară este perioada care se caracterizează printr-un
remarcabil potenţial creativ. Acum copiii dobândesc deprinderea de
a-şi exprima ideile, impresiile, gândurile, dorinţele într-o
formă nouă, inteligentă, cursivă, creatoare. Dacă această
perioadă nu este fructificată, pierderile ce se produc vor fi
mari, iar recuperările ulterioare vor fi parţiale şi adesea
minime.
Creativitatea constituie o disponibilitate, o potenţialitate a
întregii personalităţi, fiind una din cele mai mari producătoare
de valori umane, sociale şi educaţionale.
Dar pentru a putea face acest lucru în mod conştient, copilul
trebuie să aibă exemple, să trăiască printre poveşti,
povestiri, poezie de calitate,să interacționeze prin intermediul
orelor de lectură cu aceste tipare, care să îl stimuleze şi să
îi ofere posibilităţi nemăsurate de receptare, de înţelegere
şi interpretare, de influenţare pozitivă.
Sarcina prioritară a învăţătorului rămâne aceea de a
identifica de timpuriu, pe aceia care dispun de potenţial creativ
într-o mai mare măsură şi de a-i îndruma, încuraja în
demersul lor, călăuzindu-i într-o lume minunată, aceea a
operelor literare valoroase, din literatura pentru copii. Orele de
opțional pot acoperi o arie largă de lecturi,dar dascălul trebuie
să fie deschis la ceea ce este nou pentru generatiile viitoare-
lectura digitală.
Odată cu era digitală, cărțile electronice au câștigat tot mai
mult teren, această transmutație fiind considerată, în opinia
lui Paul Cornea, „cea de-a treia revoluție pe care a traversat-o
lectura”. Dispozitivele electronice de tipul Amazon Kindle sau
Apple iPad sunt din ce în ce mai frecvent utilizate, în
detrimentul tipăriturii.
Cartea tinde să fie înlocuită de audiovizual, în secolul XXI.
Audiobook-urile facilitează accesul omului la cultură și
transformă individul din cititor în ascultător, permițându-i
astfel să desfășoare alte activități în același timp cu
audierea unei cărți. Timpul petrecut în traficul aglomerat, în
intimitatea mașinii personale, creează premise optime de ascultare
a unui text audio.
Pe ușa bibliotecii se poate intra și digital. Piața este încă
la început, dar câștigă adepți datorită tehnologiei. Cărțile
pe care le vrei își fac loc direct în smartphone-ul tău, pe
tabletă sau chiar în calculator și poți avea avea acces la ele
de oriunde, în orice moment.
În lumea contemporană, caracterizată de aparitia rețelelor de
socializare, dominația e-mailului si înlocuirea interacțiunilor
directe de către cele virtuale sunt extrem de importante.
Chiar dacă, în prezent, comunicăm utilizând instrumente diferite
si cu o viteza mult mai mare, privind felul în care putem să
discutăm, conducem si muncim eficient, cărtile tipărite rămân
de neprețuit odată cu trecerea anilor.
E rândul nostru sa utilizam cartea pentru a învata cum să
comunicăam cu diplomație și tact, să descoperim subtilitățile
și valoarea mediilor online, să-i facem pe copii să le placă
lectura, să creăm o rețea stabilă, să devenim un orator mai
convingător, să transmitem mesajul cât mai clar si cât mai
departe, să fim un lider mai eficient, să devenmi un specialist
când vine vorba de mediul online, să ne dezvoltam abilitatea de a
duce lucrurile la bun sfarsit si să profitam la maximum de puterea
instrumentelor digitale.
Textele imprimate pe hârtie oferă mai puţine ocazii de distragere
a atenţiei, mai ales în comparaţie cu aparatura digitală cu
acces la internet, de pe care poţi rula filme, citi emailuri, intra
pe reţele de socializare, pe aplicaţii de mesagerie precum
Whatsapp etc. Astfel, textele imprimate te ajută să te
concentrezi, fiind potrivite mai ales atunci când vrem să citim,
de exemplu, o carte întreagă. Senzaţia oferită de textul
tipărit ne este mai familiară. Dacă textul este fixat pe un
suport palpabil, ni-l putem fixa mai bine în memorie: cititul
seamănă cu orientarea pe o hartă, iar astfel suntem capabil să
asociem anumite pasaje cu locul fizic, propriu-zis, în care le-am
citit. Atunci când dăm scroll sau citim texte diferite pe același
dispozitiv, acest tip de asociere este imposibil.
Cred că lectura rămâne, încă, una dintre căile importante de
formare şi dezvoltare personală. Iar rolul profesorului este acela
de a o menţine vie, ba chiar de a o face atractivă. Lectura
este, încă, o modalitate esenţială prin care chiar şi copiii de
azi pot înţelege lumea şi se pot înţelege mai bine pe ei
înşişi.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

7 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN