Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Lectura-un pas spre cunoaștere

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: luminip | 26.08.2024 18:23 | Revista cadrelor didactice nr. 110/2024 | 63 vizualizări

Lectura este fundamentală pentru funcționarea în societatea de
astăzi. Pasiunea pentru lectură ar trebui să apară la vârste
fragede și ar trebui consolidată la şcoala în cadrul tuturor
orelor.

„Citiți, citiți, cititul vă face fericiți și inteligenți”, Michel Tournier
Cărțile sunt importante și pentru că îmbunătățesc conectivitatea creierului, te fac să te gândești mai bine la anumite aspecte ale vieții și te învață cum să-ți dezvolți propriile argumente, opinii și idei. Astfel, atunci când citești, mintea ta începe să urmărească idei noi, modele de gândire și simboluri, iar acest lucru te face să fii mai pregătit în fața societății și a provocărilor acesteia.
Pentru cei mai mulți, contactul cel mai puternic cu literatura apare în timpul școlii. Atunci încep să înțeleagă importanța cărților în exploatarea ideilor stimulatoare și provocatoare despre natura umană. Rolul cărților în viața unei persoane este de a servi ca instrument educațional capabil să îi extindă cunoștințele despre lume și despre sine. Așadar, cărțile au rolul de a ajuta la stabilirea principiilor și valorilor unei persoane.
Majoritatea cititorilor dezvoltă opinii puternice în urma lecturii, iar acest lucru îi va face să-și modeleze viziunea asupra lumii. Abilitatea de a judeca și de a critica sau, dimpotrivă, de a lăuda și admira un personaj și acțiunile sale, te ajută să procedezi la fel și cu persoanele reale din jurul tău.
Lectura este importantă, deoarece ne dezvoltă gândurile, ne oferă cunoștințe și lecții nesfârșite, păstrând în același timp mintea activă. Cărțile pot conține și păstra tot felul de informații, povești, gânduri și sentimente, spre deosebire de orice altceva din această lume. I
Beneficiile lecturii variază de la îmbunătățirea sănătății mintale, la îmbunătățirea sănătății fizice, la crearea unor obiceiuri sănătoase. Deși cărțile există de foarte mult timp, ele nu și-au pierdut importanța de-a lungul anilor. Lectura oferă șanse egale pentru cunoaștere și dezvoltare, care este esența existenței conștiente.
Literatura de specialitate prezintă numeroase exemple și studii despre importanța lecturii. Unele studii demonstrează că lectura prelungește viața omului și cu cât omul citește mai mult, cu atât trăiește mai mult, altele că lectura cărților bune face omul mai bun, că lectura poate ajuta omul să se însănătoșească mai repede.
„Este important să le oferi copiilor cărţi şi să-i încurajezi să citească, pentru că asta va avea, cu siguranţă, efecte pozitive asupra performanţelor lor şcolare şi le va oferi condiţii socio-economice avantajoase”, spun realizatorii unei cercetări publicate în „Economic Journal”. Persoanele care au crescut înconjurate de un număr mare de cărţi, au înclinaţia naturală de a învăţa cât mai mult pe parcursul vieţii, curiozitate intelectuală şi capacitatea de a se adapta mai uşor, în timp ce pentru persoanele care nu s-au bucurat de avantajul lecturii în copilărie, provocările intelectuale sunt, în general, destul de greu de depăşit.
Lectura este fundamentală pentru funcționarea în societatea de astăzi. Ea dezvoltă mintea.
Învățând copiii mici să citească, îi ajutăm să-și dezvolte abilitățile lingvistice. De asemenea, lectura îi ajută să învețe să asculte.
Citirea este importantă deoarece cuvintele – vorbite și scrise – reprezintă piatra de temelie a vieții. O persoană care știe să citească se poate educa în orice domeniu de activitate în care este interesat. Citirea dezvoltă imaginația, dezvoltă partea creativă a oamenilor. Citirea este fundamentală în dezvoltarea unei imagini bune despre persoana proprie. Citirea ajută la extinderea vocabularului.
Scopul lecturii, este acela de a forma progresiv un tânăr cu o cultură comunicaţională şi literară de bază, capabil să înţeleagă lumea din jurul său, să comunice şi să interacţioneze cu semenii, exprimându-şi gânduri, stări, sentimente, opinii, să fie sensibil la frumosul din natură şi la cel creat de om. Pasiunea pentru lectură ar trebui să apară la vârste fragede și ar trebui consolidată la şcoala în cadrul tuturor orelor.
Şcoala este instituţia socială în care se realizează educaţia organizată a tinerei generaţii. Ea este factorul decisiv pentru formarea unui om capabil să contribuie la dezvoltarea societăţii, să fie pregătit pentru muncă, să fie un model pentru cei din jurul său. Şcoala are un rol decisiv în formarea omului. Misiunea şcolii este aceea de a contribui la realizarea idealului educativ impus de cerinţele vieţii sociale. Fiecare cadru didactic, prin disciplina pe care o predǎ, încearcǎ să pună o piatrǎ de temelie în educaţia unui copil. Lectura contribuie la dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă şi orală, dezvoltă imaginaţia şi cultura generală a unui copil. Doar un copil care citeşte va reuşi în viaţă şi va aprecia frumosul, adevărul şi dreptatea.
În concluzie, cărțile joacă un rol extrem de important în viața unei persoane, fiind unul dintre instrumentele care formează viziunea despre lume, dar și modul de a gândi și de a acționa în viață.
Bibliografie
1. Cornea, Paul, Introducere în teoria lecturii, Editura Minerva, Bucureşti, 1988;
2. Faguet, E. , Arta de a citi, Editura Albatros, Bucureşti, 1975;
3. Giorgio Brunello, Guglielmo Weber şi Christoph Weiss, „Economic Journal”, Royal Economic Society, vol. 127(600), paginile 271-296;
4. Pamfil, Alina, Didactica limbii şi literaturii române, Editura Dacia, Cluj- Napoca, 2000.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 4 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

64 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN