Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Modalități și sisteme de notare

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: prof_info_bt | 04.01.2016 13:23 | Revista cadrelor didactice nr. 20/2016 | 8889 vizualizări

Prezentarea celor două modalităţi de notare și descrierea succintă a tipurilor de notare a elevilor de către profesor/învățător.

Fiecare profesor are felul lui de a fi, ca pedagog; are, cu alte cuvinte, un mod specific de a aborda elevii şi situaţiile de învăţare, de a mânui metodele, tehnicile, procedeele şi mijloacele de învăţământ.
Competenţa profesională se reflectă în stilul propriu de activitate didactică. Cu cât un profesor este mai legat sub raportul experienţei de viaţă şi al culturii, mai bine înzestrat pentru a comunica cu elevii şi a-i forma, cu atât elementele pe care le pune în lucru în lecţie (metode, procedee, exemple, etc.) produc rezultate mai bune.
Notarea reprezintă aprecierea şi caracterizarea performanţelor atinse de elevi. Nota este instrumentul unui diagnostic de proces; în acelaşi timp, determină rangul fiecăruia în cadrul grupului din care face parte, cultivă motivaţia faţă de învăţătură, oferă informaţii utile în luarea deciziei privind orientarea şcolară şi profesională, exprimă ierarhia valorilor. De aceea, profesorul trebuie să evite uşurinţa faţă de evaluare sau sancţionarea rezultatelor obţinute de elevi.
Se disting două modalităţi de notare:
• modelul notării la grup, ce se caracterizează prin aprecierea fiecărui elev raportat la o normă unică în comparaţie cu ceilalţi şi cu nivelul aşteptat;
• notarea individualizată, proprie instruirii diferenţiate, care se realizează în funcţie de posibilităţile fiecăruia de a realiza performanţele planificate. Se recurge la probe de tipul testului de dezvoltare, elevul fiind angajat în procesul de evaluare, dându-şi permanent seama de valoarea cunoştinţelor dobândite.
Sistemele de notare pot fi clasificate, după mijloacele de expresie folosite în:
• numerice
• literare
• prin calificative
• prin culori
În notarea numerică se folosesc cifrele pe o scară cu mai multe sau mai puţine trepte: în Franţa scara notelor este 20 de note; în România, Finlanda, etc. aceasta este de 10 note; în Suedia, Norvegia de 7 note; în Bulgaria, Elveţia de 6 note etc.
Sistemul de notare literar este specific ţărilor anglo-saxone, dar se utilizează și în învăţământul privat din România, mai exact în şcolile cu predare în limba engleză, notarea constând în acordarea literelor: A - performanţă excelentă ori excepţională; B - performanţă peste medie; C - performanţă medie; D - performanţă scăzută; E sau F - performanţă şcolară foarte slabă.
Notarea prin calificative - insuficent, suficient, bine, foarte bine, se utilizează în România în învăţământul primar, iar notarea prin culori - bile albe, bile roşii şi bile negre este folosită în învăţământul preşcolar.
În afară de toate aceste sisteme de notare se utilizează aprecierea verbală, destul de des folosită de profesori, care îi determină pe elevi să aibă mai multă încredere în ei, îi scoate din starea pasivă în care poate se aflau şi îi îndrumă în parcursul şcolar.
Un bun profesor trebuie să fie şi un bun examinator, prin adaptarea acelor metode şi tehnici de evaluare care diminuează erorile în verificarea rezultatelor şcolare!

prof. Angelica Niculică
Liceul Pedagogic “Nicolae Iorga”, Botoșani

Bibliografie:

• Dumitru, Ion Al., Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea eficientă, Ed. De Vest, Timişoara, 2000.
• Basil Bernstein, Studii de sociologie a educatiei, Pedagogia secolului XX, Ed. Didactica si Pedagogica, 1978
• Constantin Cucoș, Teoria si metodologia evaluarii, Ed. Polirom, 2008

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN