Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Nevoia de consiliere educațională

Învăţământ liceal | Consiliere si orientare

Propus de: valentina_haiduc | 16.12.2014 21:55 | Revista cadrelor didactice nr. 3/2014 | 6533 vizualizări

Problema consilierii școlare este una considerată de importanță majoră în țările dezvoltate. În ziua de astăzi, când rolul școlii este contestat – consilierea educațională pare a fi răspunsul pentru multe dileme.

NEVOIA DE CONSILIERE EDUCAŢIONALĂ

Problema consilierii şcolare este una considerată de importanţă majoră în ţările dezvoltate, preocupate de dezvoltarea tinerei generaţii. În ziua de astăzi, când rolul şcolii este contestat – consilierea educaţională pare a fi răspunsul pentru multe dileme. Unii experţi consideră că soluţia crizei şcolii ar sta într-o abordare proactivă a posibilelor probleme cu care actualii elevi, viitorii absolvenţi, se pot confrunta peste câţiva ani. Astfel, elevul va fi beneficiarul unor programe echilibrate, de prevenire şi de intervenţie a consilierilor şcolari.
Consilierea reprezintă o activitate prin care se urmăreşte sugerarea modului de a proceda sau a modului de comportare ce trebuie adoptat de o persoană consiliată într-o situaţie dată sau, în general, în viaţă şi activitatea sa cotidiană. În cadrul grupurilor şcolare, consilierea reprezintă o formă particulară de interacţiune şi influenţare, care contribuie la sprijinirea elevilor în rezolvarea problemelor cu care se confruntă, precum şi la omogenizarea şi dezvoltarea clasei de elevi ca grup educaţional.
Creşterea numărului de eşecuri şi chiar abandonuri şcolare, de comportamente delincvente sau nesănătoase, de tulburări emoţionale în rândul elevilor demonstrează faptul că şcoala trebuie să ia nişte măsuri în această direcţie. Pentru a răspunde acestor nevoi reale, a fost introdusă o disciplină opţională, Consiliere şi orientare, pentru toate cele trei nivele de şcolarizare: primar, gimnazial şi liceal. Noua disciplină vine în întâmpinarea nevoilor fundamentale ale oricărui elev, fie el copil sau adolescent: autocunoaşterea şi respectul de sine, de a comunica şi a se relaţiona armonios cu ceilalţi, de a poseda tehnici de învăţare eficientă şi creativă, de luare de decizii, de rezolvare de probleme, de a rezista presiunilor negative ale grupului. Formarea unui stil de viaţă sănătos, integrarea sexualităţii în maturizarea emoţională, controlul stresului, dobândirea de repere în orientarea şcolară şi profesională sunt condiţii esenţiale pentru dezvoltarea armonioasă a elevului.
Învăţământul de tip tradiţional se focalizează pe aspectele cognitive ale elevului, punând accent pe pregătirea lui secvenţială, pe discipline şcolare. Se ignoră astfel armonizarea laturii cognitive a elevului cu cea afectivă, atitudinală şi comportamentală, acesta fiind tratat ca un „recipient” pentru informaţii şi mai puţin ca o persoană reală, cu individualitate şi reacţii emoţionale determinate de tribulaţiile unei personalităţi în formare.
Învăţământul de tip modern trebuie să aibă ca scop nu doar absolvenţi bine informaţi, ci formarea de persoane adaptate la solicitările sociale şi psihologice ale vieţii, cu un sistem axiologic foarte bine conturat, scopul final al şcolii fiind pregătirea pentru viaţă a elevului. Profesorul trebuie să vadă în elev şi altceva decât „recipientul” informaţiilor pe care le transmite.
Disciplina Consiliere şi orientare oferă cadrul formal în care profesorul poate să lucreze nu doar cu dimensiunea raţional – intelectivă a elevului, dar şi cu cea afectivă, motivaţională, atitudinală şi socială. Această disciplină îşi propune explicit ca scop: formarea şi dezvoltarea complexă a elevului, reprezentând una dintre modalităţile esenţiale prin care şcoala trebuie să îşi urmeze scopul primordial: de proces formativ centrat pe elev, capabilă să valorizeze tipuri diverse de elevi şi abilităţi şi să răspundă nevoilor societăţii prin abundenţa de persoane competente .
Dar deşi în felul acesta şcoala răspunde în mod adecvat şi practic nevoilor sociale de consiliere printr-o nouă disciplină de învăţământ aceasta este inclusă în ceea ce se numeşte curriculum la decizia şcolii, iar multe şcoli renunţă la ea sau o asimilează cu dirigenţia. Tocmai de aceea, pentru a nu se pierde din vedere scopul şcolii, de a pregăti elevul pentru viaţă, trebuie ca profesorul diriginte să asimileze nu consilierea educativă cu dirigenţia, ci dirigenţia cu consilierea şi orientarea elevilor.
Elevii de liceu sunt foarte ezitanţi, chiar nehotărâţi în privinţa viitorului pe care trebuie să-l aleagă. De aceea, ei au nevoie de îndrumarea unui consilier educativ, care nu este altcineva decât profesorul diriginte, persoana care pe parcursul orelor de dirigenţie va realiza diferite activităţi, le va aduce fişe de lucru, le va capta atenţia şi îi va stimula să participe la lecţii, descoperindu-se astfel pe sine, descoperindu-şi aptitudinile şi meseriile potrivite.
Orele de consiliere şi orientare a elevilor de clasa a XII-a sunt menite a-i ajuta pe elevi să-şi cunoască aptitudinile, să-şi îmbunătăţească capacitatea de analiză a însuşirilor personale, să identifice modalităţile de dezvoltare şi valorificare a aptitudinilor, să se cunoască mai bine, acceptându-şi plusurile şi minusurile, să dezvolte capacităţi de cunoaştere şi autocunoaştere prin integrarea într-unul din cele patru tipuri de temperamente, să-şi descopere aptitudinile şi interesele, să conştientizeze concordanţa dintre ţelurile profesionale şi aptitudinile personale, să identifice meseriile viitorului, să realizeze portretul omului viitorului, menţionând calităţile acestuia, meseria, salariul, cheia reuşitei. Totodată orele de consiliere şi orientare sunt esenţiale pentru a-i pregăti pe elevi să lucreze în echipă, să înţeleagă oportunitatea lucrului în echipă, implicaţiile lucrului în echipă, avantaje şi dezavantaje, să analizeze importanţa echipei şi a asumării rolului de om de echipă, să înţeleagă importanţa conversaţiei într-un proces de comunicare şi necesitatea comunicării eficiente, să se ferească de vicii şi să evite violenţa.
Prin prisma orelor de consiliere şi orientare, i se oferă elevului oportunitatea de a se cunoaşte, de a-şi cunoaşte colegii, de a explora, descoperi si clarifica moduri de a trăi, valorificându-si resursele, ceea ce conduce la sentimentul care-i perturbă activitatea, viaţa. Dirigintele are menirea să ajute elevul să-şi identifice gândurile, emoţiile, comportamentele, care conştientizate fiind, îl fac sa se simtă plin de resurse si sa hotărască schimbarea. Îl ajuta sa rezolve in mod amiabil orice conflict; sa întărească prieteniile . Prin activitatea desfăşurată la clasă se încearcă ca elevul sa fie ajutat a se cunoaşte pe sine, îl ajuta la accelerarea procesului de învăţare in echipa, creează schimbări, energii noi, creste implicarea si participarea activa a lor, dezvoltă creativitatea, ajuta la defularea ,,deşeurilor emoţionale”.
Cadrul didactic care va juca rolul de consilier educativ pe parcursul orelor de dirigenţie nu va urmări să-i evalueze psihologic pe elevi, nici să-i cunoască şi să le aplice diverse teste fie ele de inteligenţă, proiective sau de personalitate, deşi poate apărea ca o activitate facilă, presupune vaste cunoştinţe de psihodiagnostic, pe care numai specialistul psiholog le poate aplica, nu va căuta să remedieze situaţii de criză psihologică a unor elevi precum: stări depresive sau de anxietate, ideaţie suicidară, reacţii de doliu, comportamente obsesive, consum de droguri sau dependenţa de alcool, va putea eventual să le prevină, însă este important de precizat faptul că el nu va încerca nicio clipă să substituie un specialist, psihologul, care posedă competenţele şi expertiza necesară pentru rezolvarea situaţiilor specifice în care s-ar afla elevul. Totuşi, între cei doi profesionişti, consilier şi psiholog, trebuie să existe relaţii de colaborare. Profesorul - consilier poate facilita, prin activitatea sa, reducerea riscului apariţiei şi dezvoltării de probleme care solicită în mod obligatoriu expertiza psihologului specialist. În acelaşi timp, psihologul şcolar are competenţa de a favoriza procesul educativ prin conturarea unor strategii de intervenţie cognitivă, motivaţională, emoţională şi comportamentală, atât la nivel individual, cât şi de grup.
BIBLIOGRAFIE:
• Băban, Adriana, Consiliere educaţională. Ghid metodologic pentru orele de dirigenţie şi consiliere, Editura Psinet, Cluj Napoca, 2003;
• Dimitriu – Tiron, Elena, Consiliere educaţională, Institutul European, Iaşi, 2005;
• Lector Univ.dr.Simona Glaveanu , Suport de curs Consiliere și orientare de pe site-ul https://ro.scribd.com/doc/214198502/Lector-Univ-dr-Simona-Glaveanu-Consiliere-Si-Orientare-DFP accesat în data de 15.12.2014.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

1 vot | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN