Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Originea comportamentului de tip bullying, formele bullying-ului

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: marioara_vonica | 27.06.2023 15:24 | Revista cadrelor didactice nr. 95/2023 | 260 vizualizări

În contextul creșterii frecvenței cazurilor de bullying în ultimii ani este necesară o cunoaștere mai bună a originii fenomenului precum și a tipurilor de bullying. Articolul prezintă aceste aspecte.

Fenomenul de tip bullying este o problemă comună la nivel global, deoarece acesta are consecințe grave atât pentru agresori cât și pentru victime. Eforturi de prevenire și combatere sunt depuse prin intermediul grupurilor de lucru, cursurilor de educare, politicilor, în speranța de a opri acest fenomen. Însă, este ușor să fim distrași de impactul și cauza imediată ale bullying-ului și să ignorăm de unde apare cu adevărat. Înțelegerea originii bullying-ului este critică. Fără o înțelegere aprofundată, eforturile de a-l preveni vor continua să eșueze.
Pentru a înțelegere de unde vine bullying-ul trebuie să privim acest fenomen din mai multe unghiuri. Primul pas este definirea acestuia. Bullying-ul este un comportament care este deseori dificil a fi măsurat, dar credem că îl putem identifica când îl vedem. Cu toții am experimentat acest fenomen în mod direct și majoritatea am fost martori. Cu toate acestea, pentru a putea studia orice trăsătură sau caracteristică, trebuie să definim cu exactitate ceea ce este.
Conform surselor psihologice, bullying-ul este o formă specifică de agresiune în care 1) comportamentul intenționează să rănească sau să deranjeze, 2) comportamentul se repetă de-a lungul timpului, 3) există un dezechilibru de putere, în care grupul/ persoana mai slabă este atacată. Punctele cheie ale acestei definiții este faptul că există mijloace multiple pe care bully-ul (agresorul) le poate folosi să intimideze.
Cu toate că bullying-ul fizic este o problemă serioasă și victimele acestuia sunt bătute deseori, oamenii au intensificat și extins impactul acestuia prin folosirea limbajului. Limbajul ne ajută să comunicăm idei abstracte, să ne coordonăm comportamentele și să transmitem gânduri și sentimente celorlalți. Acesta permite folosirea bârfei, bârfa fiind element psihologic cheie care poate avea urmări serioase și îndelungate.
Limbajul permite agresorilor să răspândească bârfe despre victimele lor și să le facă rău, fără a se pune în pericol fizic. Bullying-ul prin text sau cel online, sunt extensii ale acestui comportament și îi îndepărtează mai mult pe agresor de riscul imediat, oferindu-le o platforma de a fi cruzi.
Există mai multe tipuri de bullying care pot fi experimentate atât de copii, cât și de adulți, acesta putând fii, fie evidente, fie subtile.
Bullying fizic: include lovituri, piedici, ciupituri, împingeri sau distrugeri de proprietate. Acesta poate cauza pagube pe termen scurt sau lung.
Bullying verbal: include porecle, insulte, tachinare, intimidări, remarci rasiste sau homofobe, abuz verbal. Deși, acest timp de bullying poate începe ca inofensiv, poate escalada la nivele ce pot afecta victima.
Bullying emoțional/ psihologic: include minciuni, răspândirea de bârfe, expresii faciale disprețuitoare sau agresive, glume nesărate și mimica ironică, excluderi intenționate ale cuiva dintr-un grup sau activitate. Este în general ascuns și greu de identificat, putând fi făcut fără cunoștința victimei. Este folosit pentru a răni reputația cuiva și a-i cauza umilință.
Bullying cibernetic (cyberbullying): include mesaje, e-mailuri, postări, imagini sau video abuzive și dureroase, excluderea intenționată a celorlalți în mediul online, imitarea celorlalți online, folosind datele lor de conectare. Acesta se definește ca o agresiune intenționată și repetată prin intermediul calculatoarelor, telefoanelor și a altor dispozitive electronice, în public sau privat.
În contrast cu bullying-ul tradițional, o trăsătură comună a a acestora este anonimatul frecvent al agresorilor cibernetici.
Bullying-ul a apărut odată cu nașterea speciei noastre și a fost folosit de indivizi pentru a avea avantaje asupra celorlalți. Totuși, efectele combinate ale limbajului și culturii au distorsionat efectele bullying-ului, îndepărtându-l de scopul de a obține avantaje, totul rezumându-se doar la distrugere socială. Cu toate că majoritatea programelor anti-bullying sunt bine intenționate și pot obține progres pe termen scurt, ele eșuează să ajungă la rădăcina problemei. Doar printr-o înțelegere profundă a bullying-ului, putem spera să diminuăm impactul negativ asupra societății.

Bibliografie:
Suport de curs: Prevenirea și combaterea bullying-ului în instituțiile de învățământ
Webografie:
https://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/the-origins-of-bullying/
https://www.ncab.org.au/bullying-advice/bullying-for-parents/types-of-bullying/

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

57 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN