Şcoala cu
bune practici

56 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

PORTOFOLIUL -METODĂ ALTERNATIVĂ ÎN PREDAREA –EVALUAREA MATEMATICII

Învăţământ primar | Matematica

Propus de: cristian70 | 09.06.2016 23:26 | Revista cadrelor didactice nr. 30/2016 | 2481 vizualizări

Prin utilizarea portofoliului, ce se obţine printr-o varietate de metode şi tehnici alternative de evaluare a rezultatelor elevilor, am obsrvat creşterea randamentului şcolar al elevilor.

Profesor: Mihaela Şuşu
Şcoala Gimnazială “Mihai Eminescu” Ipoteşti
Comuna Mihai Eminescu,Judeţul Botoşani

Portofoliul este definit ca: ,,un ansamblu de lucrări semnificative ale elevului care oferă o imagine a eforturilor sale, a progresului sau a performanţelor sale la una sau mai multe materii, culegere continuă şi sistematică a unei varietăţi de date care sprijină progresul elevului în raport cu formarea unei competenţe”.
Portofoliul se compune în mod normal din materiale obligatorii şi opţionale, selectate de elev şi/sau de profesor şi care fac referire la diverse obiective şi strategii cognitive. Portofoliul cuprinde o selecţie dintre cele mai bune lucrări sau realizări personale ale elevului, cele care îl reprezintă şi care pun în evidenţă progresele sale; care permit aprecierea aptitudinulor, talentelor, pasiunilor, contribuţiilor personale. Alcătuirea portofoliului este o ocazie unică pentru elev de a se autoevalua, de a-şi descoperi valoarea competenţelor şi eventualele greşeli. În alţi termeni, portofoliul este un instrument care îmbină învăţarea cu evaluarea continuă, progresivă şi multilaterală a procesului de activitate şi a produsului final. Acesta sporeşte motivăţia învăţării.
Utilitatea portofoliilor este dată de faptul că:
 elevii devin parte a sistemului de evaluare şi pot să-şi urmărească, pas cu pas, propriul progres;
 elevii şi învăţătorii pot comunica(oral sau în scris) calităţile, defectele şi ariile de îmbunătăţire a activităţilor;
 elevii, învăţătorii şi părinţii pot avea un dialog concret despre ceea ce elevii pot realize, atitudinea faţă de o discoplină şi despre progresul care poate fi făcut la acea disciplină în viitor;
 factorii de decizie, având la dispoziţie portofoliile elevilor, vor avea o imagine mai bună asupra a ceea ce se întâmplă în clasă;
Tipuri de portofolii:
 Portofoliu de prezentare sau introductiv (cuprinde o selecţie a celor mai importante lucrări);
 Portofoliu de progres sau de lucru (conţine toate elementele desfăşurate pe parcursul activităţii);
 Portofoliul de evaluare (cuprinde: obiective, strategii, instrumente de evaluare, tabele de rezultate, etc.)
Evaluarea portofoliului începe de obicei prin explicarea de către profesor, la începutul perioadei, a obiectivelor învăţării în perioada pentru care se va primi nota. Profesorul şi elevii cad de acord asupra produselor pe care trebuie să le conţină portofoliul şi care să dovedească îndeplinirea obiectivelor învăţării (mulţi profesori le reamintesc aproape zilnic elevilor să pună în portofoliu eşantioane care să le amintească mai târziu de munca depusă).
Atunci când elevul îşi prezintă portofoliul, profesorul realizează de obicei un interviu cu acesta, trecând în revistă lucrările anexate, analizând atitudinea lui fată de munca depusă, lăudându-l pentru lucrurile bune, şi ajutându-l să se concentreze asupra aspectelor care trebuie îmbunătăţite. Evaluarea acestor produse se face multicriterial.Această metodă alternativă de evaluare oferă fiecarui elev posibilitatea de a lucra în ritm propriu, stimulând implicarea activă în sarcinile de lucru şi dezvoltând capacitatea de autoevaluare.
Cuprinzând obiectivele activităţii desfăşurate de elev, o selecţie a conţinuturilor, resursele folosite, gândurile elevilor asupra a ceea ce a lucrat, propriile concluzii de autoevaluare, materialele pot fi citite atât de profesor cât şi de părinţi sau colegi, fiind o sursă foarte bună de cunoaştere a elevului care a lucrat la alcătuirea portofoliului.
Avantajele folosirii portofoliului:
 portofoliul este un instrument flexibil, uşor adaptabil la specificul disciplinei, clasei şi condiţiilor concrete ale activităţii;
 permite aprecierea şi includerea în actul evaluării a unor produse ale activităţii elevului care, în mod obişnuit, nu sunt avute în vedere; acest fapt încurajează exprimarea personală a elevului, angajarea lui în activităţi de învăţare mai complexe şi mai creative, diversificarea cunoştinţelor, deprinderilor şi abilităţilor exersate;
 evaluarea portofoliului este eliberată în mare parte de tensiunile şi tonusul afectiv negativ care însoţesc formele tradiţionale de evaluare; evaluarea devine astfel motivantă şi nu stresantă pentru elev;
 dezvoltă capacitatea elevului de autoevaluare, aceştia devenind auto-reflexivi asupra propriei munci şi asupra progreselor înregistrate;
 implică mai activ elevul în propria evaluare şi în realizarea unor materiale care să-l reprezinte cel mai bine;
Dezavantajul portofoliului este acela că nu poate fi repede şi uşor de evaluat. Este greu de apreciat conform unui barem strict deoarece reflectă creativitatea şi originalitatea elevului.Ca metodă alternativă de evaluare, portofoliul solicită mai mult o apreciere calitativã .
În ceea ce priveşte conţinutul portofoliului, profesorul Ioan Cerghit, susţine că acesta cuprinde “o selecţie dintre cele mai bune lucrări sau realizări personale ale elevului, cele care îl reprezintă şi care pun în evidenţă progresele sale; care permit aprecierea aptitudinulor, talentelor, pasiunilor, contribuţiilor personale. Alcătuirea portofoliului este o ocazie unică pentru elev de a se autoevalua, de a-şi descoperi valoarea competenţelor şi eventualele greşeli. În alţi termeni, portofoliul este un instrument care îmbină învăţarea cu evaluarea continuă, progresivă şi multilaterală a procesului de activitate şi a produsului final. Acesta sporeşte motivaţia învăţării.”
Portofoliul poate fi un veritabil “portret pedagogic” al elevului relevând nivelul general de pregătire, rezultatele deosebite obţinute, interesele şi aptitudinile demonstrate, capacităţile formate, atitudinile, dificultăţile în învăţare întâmpinate, corelaţiile interdisciplinare, resursele pentru o învăţare ulterioară, disponibilităţile de comunicare şi de lucru în echipă, gradul de implicare în sarcina de lucru, perseverenţa şi conştiinciozitatea, trăsăturile de personalitate.El reprezintă un pact între elev şi profesorul care trebuie să-l ajute pe elev să se autoevalueze. Profesorul discută cu elevul despre ce trebuie să stie şi ce trebuie să facă acesta de-a lungul procesului de învăţare.
În cadrul orelor de matematică, elevii au realizat diverse portofolii în care au inclus colecţii de probleme ilustrate, de poezii matematice, poezii şi ghicitori, diverse probe de evaluare, etc.
Exempu:
Portofoliul – probă de evaluare complementară
Obiectul: Matematică
Clasa a II-a
Unitatea de învăţare: “Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul 0-1000”
Capacităţi:
1. Explorare/investigare şi rezolvare de probleme;
2. Folosirea /dezvoltarea capacităţii de a comunica utilizând limbajul specific.
Subcapacităţi
2.3. Compune şiruri pe baza unor reguli date;
2.5. Compune exerciţii şi probleme cu numere de la 0 la 1000;
2.6. Extrage informaţii din tabele şi liste, colectează date în urma observării unor
activităţi practice şi reprezintă datele în tabele;
3.1. Exprimă oral sau în scris, etapele rezolvării unor exerciţii şi probleme.
Durata: două săptămâni.
Obiective operaţionale Itemi Descriptori
O1 -Să compună şiruri pe baza unor reguli date; I1 2.3.D 1 D 2
O2 -Să compună exerciţii şi probleme cu numere de la 0 la 1000; I2 2.5. D 1
O3 - Să extragă informaţii din tabele şi liste, colectează date în urma observării unor activităţi practice şi reprezintă datele în tabele; I3
2.6. D 1

O4 3.2. -Să exprime oral sau în scris, cu cuvinte proprii, etapele rezolvării unor exerciţii şi probleme; I4 3.1. D 6
Conţinutul portofoliului
Fişă de lucru
I1 Completaţi şirurile numerice:
a) 46, 48,……………………….
85, 83,………………………
b) Inventează reguli şi crează şiruri pe baza lor.

I2 Compune exerciţii de adunare şi scădere cuprinse în concentrul -100:

1. Completează tabelul :
a 20 14 28 60 57 47 73
b 4 7 10 40 8 23 19
a + b
a – b
2.Compuneţi probleme pornind de la :

a) o tematică dată;
b) o operaţie dată;
c) numere date;
d) expresii simbolice “ mai mult cu” ; “mai puţin cu”.

I3 a) Colectaţi date dintr-un desen şi notaţi-le într-o listă;
b) Colectaţi date şi le organizaţi într-un tabel simplu;
c) Colectaţi date, prelucraţi-le prin sortare după unul sau două criterii.
I4 Colecţii de:

• Probleme ilustrate;
• Povestiri matematice;
• Poezii şi ghicitori matematice.
• Probele de evaluare iniţială;
• Probele de evaluare scrisă ;
• Probele de evaluare sumativă;
• Lucrări şi exerciţii realizate acasă în două săptămăni;


Portofoliul s-a realizat sub forma unui dosar.Selecţia o face elevul împreună cu învăţătorul.
Portofoliul este păstrat la elev.

Exemple de lucrări colecţionate pentru portofoliu:
1. Care este căsuţa fiecărui personaj?

2. Poezii ... problemă

O găină roşioară
Şi-a scos puişorii- afară
Unu-i alb , altul golaş ,
Trei pestriţi , doi pintenaţi ,
Unu-i negru şi-altu-i roş’
Numără-i şi spune-mi iute
Câţi puişori sunt în curte ?

2. Probleme după imagini
Erau
Mai vin încă

Câţi fluturi sunt acum?
3. Rezolvă problema:
Ileana are în bibliotecă 154 cărţi cu poveşti şi cu 32 mai puţine cărţi cu poezii. Câte cărţi are Ileana în total în bibliotecă?
Ştiu Vreau să ştiu Am aflat
• 154 cărţi cu
poveşti
• cu 32 mai puţine
cărţi cu poezii
Câte cărţi sunt
în total ?
122 cărţi

4. Ajut-o pe Ana să calculeze câte flori are:

Prin utilizarea portofoliului, ce se obţine printr-o varietate de metode şi tehnici alternative de evaluare a rezultatelor elevilor, am obsrvat creşterea randamentului şcolar al elevilor.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

35 voturi | 1 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN