Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Realizarea propriei investigații din mediul înconjurător

Învăţământ primar | Cunoasterea mediului / Stiinte ale naturii

Propus de: marighiulai | 09.07.2020 18:29 | Revista cadrelor didactice nr. 65/2020 | 619 vizualizări

Câteva idei pentru orele de științe ale naturii pentru a-i ajuta pe elevi să-și elaboreze propriul plan de investigare.

Realizarea propriei investigații din mediul înconjurător

Științe ale naturii – clasa a IV-a
Prof. Ghiulai Mariana - Școala Gimnazială Nr. 2 Buftea

Disciplina Științe ale naturii vizează învățarea prin explorare și aplicare. De aceea demersul didactic se impune a fi deplasat de la ce se învață? la cum? și de ce se învață?. Această deplasare de accent poate genera un dublu beneficiu: stimularea interesului de cunoaștere al copilului, care vede utilitatea propriei munci prin achizițiile dobândite și creșterea caracterului formativ al învățării. Cadrul didactic are ocazia de a aborda o viziune holistică în ceea ce privește predarea științelor, formarea competențelor vizate, precum și a abilităților de investigare științifică.
Dorința de cunoaștere specifică vârstei trebuie orientată stimulându-i pe copii să-și pună mereu întrebări referitoare la lumea înconjurătoare și dirijată prin activități de investigare și explorare care să le faciliteze descoperirea mediului de viață apropiat. Activitățile de învățare trebuie să integreze conținuturile științifice la un nivel informațional redus, conform cu capacitatea de înțelegere specifică vârstei. Abordarea prin explorare directă a proprietăților corpurilor, a fenomenelor și proceselor din mediul înconjurător ajută copilul să ia act de prezența acestora, să le perceapă calitățile, să le recunoască și să ajungă pe căi intuitive la explicarea lor.
Studiind cu atenție programa școlară și trecând prin clasa a IV-a cu mai multe serii de elevi, am urmărit continuu ca elevii să ajungă sa-și formeze competențele specifice; poate pentru mine – la această disciplină - cel mai greu de atins a fost următoarea competența specifică:
2.1. Elaborarea unui plan propriu pentru realizarea unei investigații a mediului înconjurător
Voi prezenta mai jos câteva modalități și metode cu ajutorul cărora elevii mei au reușit sa-și alcătuiască un plan propriu al unui demers investigative la disciplina Științe ale naturii, clasa a IV-a.
Domeniul: Științele fizicii
U.I.:Lumina
Lecția: Fenomene comune care implică lumina: curcubeul, culorile, vizibilitatea corpurilor.

Spre deosebire de clasa a III-a, când competența specifică 2.1. este Identificarea etapelor unui demers investigativ vizând mediul înconjurător pe baza unui plan dat , la clasa a IV-a elevii trebuie să-și elaboreze propriul plan investigativ. Principala provocare cu care mă confrunt pentru dezvoltarea acestei competențe ar fi:
- La începutul clasei a IV-a, elevii sunt obișnuiți să urmărească demersul investigativ prezentat de profesor, identificând etapele acestuia sau să realizeze acest experiment urmărind explicațiile cadrului didactic. Cum îi îndrum pe copii să-și elaboreze propriul plan pentru realizarea investigației, să-și stabilească singuri etapele de lucru?
- La această lecție m-am gândit să parcurg următorii pași în vederea atingerii CS 2.1.:
• Le voi prezenta copiilor un film despre curcubeu în care se arată cum se produce curcubeul în natură, precum și cum îl putem produce la școală cu ajutorul unei prisme opice și al unei surse de lumină. Copiii au avut ei înșiși de studiat despre curcubeu.
• Metoda SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii şi Gândirii). După vizionarea filmului, elevii (vor lucra în grupe de câte 5) trebuie să noteze:
- √ dacă ceva din ce au citit confirmă ceea ce ştiau sau credeau că ştiu;.
- – dacă o anumită informaţie pe care au citit-o contrazice sau diferă de ceea ce ştiau sau credeau că ştiu;
- + dacă o informaţie pe care au întâlnit-o este nouă pentru ei;
- ? dacă găsesc informaţii care li se par confuze sau dacă doresc să ştie mai mult despre un anumit lucru.
Elevii reflectează asupra celor citite şi îşi fac un tabel pentru a categoriza informaţiile, asemănător celui de mai jos:
√ + - ?

• Fiecare grupă va avea o prismă optică și o lanternă. Elevii vor produce curcubeul cu cele 2 obiecte și vor nota observațiile lor în primele 2 coloane de pe fișa: Ştiu – Vreau să ştiu – Am învăţat (S-V-I):
Știu Vreau să știu Am învățat

• Câte un copil de la fiecare grupă va citi notițele de la primele 2 coloane, își vor răspunde la întrebări (singuri, sau cu ajutorul meu) și vor complete și cea de-a treia coloană.

Fiecare grupă va avea pe masă câte 3 filtre de culoare roșu, albastru, verde, precum și anumite obiecte de diverse culori: un măr roșu, o lămâie, un cub albastru etc. Elevii vor fi întrebați ce cred ei că trebuie să facă utilizând tot ce este pe masă și să-și alcătuiască propriul plan de acțiune. Împreună au stabilit:
- Punctul de plecare;
- Etapele de lucru;
- Utilizarea resurselor și a modalităților de lucru;
- Au făcut predicții asupra culorilor pe care le vor avea obiectele puse în spetele filtrului de culoare;
- Și-au notat propriile observații utilizând pe parcursul acestui experiment metoda Ştiu – Vreau să ştiu – Am învăţat (S-V-I).
- Au fost citite concluziile și comparate cu predicțiile făcute.

Cu siguranță, dacă utilizăm activități de învățare potrivite, mijloacele și metode optime, elevul va dobândi aptitudinea de a-și construi singur un plan investigațional, de a folosi și de a mânui instrumente și date științifice pentru atingerea unui scop, de a comunica cu alte persoane în timpul realizării investigației sau ulterior, prezentând rezultatele și concluziile, de a-și asuma roluri în cadrul unor grupuri. Elevul dobândește instrumente și metode capabile să-l ajute să caute răspunsuri la întrebări diverse și să ia decizii fundamentate în privința unor aspecte legate de propria persoană, de mediul înconjurător sau de raportul dintre acestea.

Bibliografie :
- MEN. Anexa nr. 2 la ordinul ministrului educației naționale nr. 5003/2014. Programa școlară pntru disciplina Științe ale naturii, clasele a III-a – a IV-a. București, 2014.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

1 vot | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN