Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Rezolvarea unor probleme cu ajutorul ecuaţiilor şi inecuaţiilor

Învăţământ liceal | Matematica

Propus de: dorin_lupu | 15.09.2022 08:24 | Revista cadrelor didactice nr. 90/2022 | 2908 vizualizări

Acest articol aduce in atenția elevilor rezolvarea a 22 de probleme simple de matematică, care au legatură cu viața de zi cu zi, cum ar fi depozite bancare sau chiar probleme de interdisciplinaritate la granița dintre matematicaâă si fizicaâă.

Rezolvarea unor probleme cu ajutorul ecuaţiilor şi inecuaţiilor

1. Suma a trei numere pare consecutive este 1206. Aflaţi numerele.
Răspuns: 400, 402, 404.

2. Suma a două numere este 67 iar diferenţa lor este 23. Aflaţi numerele.
Răspuns: 45, 22.

3. Determinaţi patru numere întregi, impare consecutive ştiind că suma lor este 400.
Soluţie: x - nr. cel mic, atunci x + (x + 2) + (x + 4) + (x + 6) = 400 x = 97

4. Suma dintre un număr şi triplul lui este 1024. Aflaţi numărul.
Soluţie: x + 3x = 1024 x = 256

5. Într-o clasă numărul fetelor este de 2 ori mai mic decât al băieţilor. Dacă ar pleca 6 băieţi şi 6 fete atunci numărul băieţilor va fi de 4 ori mai mare decât al fetelor. Câţi băieţi şi câte fete sunt în clasă?
Soluţie: 2f – 6 = 4(f – 6) unde f - nr. fetelor f = 9

6. Aflaţi două numere ştiind că suma lor este 67 şi împărţind primul la al doilea obţinem câtul 4 şi restul 7.
Soluţie: Fie a, b cele două numere.
a + b = 67 , a = 4 b + 7 , de unde b = 12 , a = 55

7. Tatăl are în prezent 28 de ani iar fiul său 4 ani. Peste câţi ani vârsta tatălui va fi de 3 ori mai mare decât vârsta fiului.
Soluţie: Fie x nr. de ani cerut (28 + x) = 3 (4 + x) x = 8

8. Într-o clasă sunt 33 de elevi, băieţi şi fete. Dacă în clasă mai vin 2 fete şi pleacă 5 băieţi atunci numărul fetelor devine egal cu dublul numărului băieţilor. Aflaţi câte fete şi câţi băieţi sunt în clasă.
Soluţie: f - nr. fete , b – nr.băieţi
f + b = 33 f + 2 = 2(b - 5) de unde b = 15 , f = 18

9. Diferenţa a două numere este 39. Dacă împărţim numerele obţinem câtul 8 şi restul 4. Aflaţi numerele.
Soluţie: Fie a , b cele două numere.
a – b = 39 , a = 8 b + 4 de unde b = 5 , a = 44

10. Un produs se scumpeşte prima dată cu 20% iar apoi se scumpeşte din nou cu 30%, ajungând să coste în final 312 lei. Aflaţi preţul iniţial al obiectului.
Soluţie: Fie x preţul iniţial
= 312 , de unde x = 200 lei

11. Un tricou costă 80 lei. Tricoul se scumpeşte cu 10%. Cât costă tricoul după scumpire?
Răspuns: 88 lei

12. Produsul a două numere este 40. Dacă se măreşte primul număr cu 5 produsul devine
90. Aflaţi numerele.
Soluţie: x ∙ y = 40 (x + 5) ∙ y = 90 de unde y = 10 , x = 4

13. Un elev a citit o carte în patru zile. În prima zi a citit 25% din numărul total de pagini. În a doua zi 50% din restul de pagini, în a treia zi din noul rest iar în a patra zi restul de 45 de pagini. Aflaţi numărul de pagini.
Soluţie: Fie x nr total de pagini
I zi , restul
II zi din
Calculăm noul rest:
III zi din
Alcătuim ecuaţia: de unde x = 200

14. Suma a două numere este 54. Dacă împărţim primul număr la 2, iar pe al doilea la 5 obţinem două numere a căror sumă este 21. Aflaţi cele două numere.
Soluţie: notăm cu x primul număr
, de unde x = 34

15. Ce preţ trebuie să aibă un produs la vânzare ca statul să câştige prin TVA cel puţin 250 lei? (TVA – taxa pe valoarea adăugată care este 24%).
Soluţie: Fie x preţul produsului


16. O bancă oferă pentru depozitele pe un an o dobândă de 10%. Calculaţi suma minimă pe care trebuie să o depună un client astfel ca peste doi ani să poată retrage 5000 lei.
Soluţie: x – suma depusă, atunci lei

17. După o reducere cu 25% preţul unui produs este de 120 lei. Aflaţi preţul iniţial al obiectului.
Soluţie: Fie x preţul produsului
lei

18. Un camion poate transporta 500 de cărămizi. Câte drumuri ar trebui să facă pentru a transporta 22800 de cărămizi?
Soluţie:
Răspuns 46 de drumuri

19. Să se afle două numere, ştiind că împărţind pe unul la celălalt se obţine câtul 6 şi restul 15 iar diferenţa lor este 110. Aflaţi numerele.
Soluţie: Fie a , b cele două numere
a = 6 b + 15 , a – b = 110 de unde b = 19 iar a = 129

20. Raportul a două numere este . Dacă mărim primul număr cu 9 şi îl micşorăm pe al doilea cu 10, primul număr astfel obţinut este cu 1 mai mare decât cel de-al doilea. Să se afle numerele.
Soluţie: a + 9 = (b - 10) + 1 de unde a = 36 , b = 54

21. Roata din faţă a unei trăsuri are lungimea circumferinţei de 1,5 m iar cea din spate de 2 m. Să se afle distanţa parcursă de trăsură ştiind că pe această distanţă roata din faţă a făcut cu 150 de rotaţii mai mult decât roata din spate.
Soluţie: Notăm cu x distanţa. Nr. de rotaţii ale roţii din spate este iar ale roţii din faţă este .Cele două roţi parcurg aceeaşi distanţă, deci m.

22. Deplasându-se pe un fluviu, în sensul cursului, o barcă cu motor parcurge distanţa dintre două porturi în 13 ore şi 30 minute. Aceeaşi distanţă însă împotriva curentului, o parcurge în 18 ore. Să se afle în câte ore va străbate distanţa dintre cele două porturi o bărcuţă de hârtie care pluteşte pe apă.
Soluţie: Notăm cu x viteza bărcii cu motor în apă stătătoare şi cu y viteza apei.
Barca cu motor se deplasează împotriva curentului apei cu viteza x – y, parcurge distanţa 18(x - y) iar în sensul apei are viteza x + y şi parcurge distanţa . Avem ecuaţia de unde x = 7 y , deci viteza bărcii este de 7 ori mai mare ca viteza apei.
Barca cu motor se deplasează în sensul apei cu o viteză egală cu 8y, adică de 8 ori mai mare ca viteza apei. Deci distanţa pe care o parcurge bărcuţa de hârtie este într-un timp de ore.

Prof. LUPU DORIN
Colegiul National “Doamna Stanca”
Fagaras Jud. Brasov

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN