Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Rolul experimentului de laborator în consolidarea motivației elevilor pentru învățarea chimiei

Învăţământ gimnazial | Chimie

Propus de: giorgiana37 | 12.06.2023 20:46 | Revista cadrelor didactice nr. 94/2023 | 591 vizualizări

Experimentele în chimie sunt educaționale și dezvoltă abilități practice, gândire critică și înțelegerea conceptelor abstracte, implicând colaborare și comunicare în echipă. Eseul cuprinde experimentul de determinare a pH-ului.

Învățarea științei, în special a chimiei, poate fi o provocare pentru mulți elevi. Totuși, utilizarea experimentelor în predarea chimiei poate transforma această disciplină într-o experiență captivantă și interactivă. Experimentele permit elevilor să exploreze și să descopere proprietățile substanțelor, să înțeleagă conceptele cheie și să dezvolte abilități practice. Acest eseu va explora importanța experimentelor în predarea chimiei și modul în care acestea pot influența în mod pozitiv procesul de învățare.
Chimia este o disciplină fascinantă care ne ajută să înțelegem lumea înconjurătoare și să descoperim secretele substanțelor din jurul nostru. Pentru a facilita învățarea chimiei și a stârni interesul elevilor, experimentele joacă un rol esențial. În acest eseu, vom descrie și modul de lucru a unui experiment de determinare a pH-ului unor substanțe, adresat elevilor de clasa a VII-a. Vom evidenția avantajele psihopedagogice ale acestui experiment și relevanța lui în viața de zi cu zi.
Pentru a înțelege experimentul de determinare a pH-ului, este important să ne familiarizăm cu conceptul de pH, nu înainte de a face o scurtă incursiune istorică în domeniu. S.P.L. Sørensen a fost un chimist danez remarcabil cunoscut pentru contribuția sa semnificativă în domeniul măsurării pH-ului. În anul 1909, Sørensen a introdus conceptul de pH, abreviere pentru „puterea hidrogenionică”. El a dezvoltat o metodă de măsurare a concentrației ionilor de hidrogen într-o soluție, oferind astfel o modalitate obiectivă și cuantificabilă de a evalua aciditatea sau alcalinitatea acesteia. Sørensen este cel care a propus scala pH-ului, pentru măsurarea gradului de aciditate sau alcalinitate al unei substanțe pe o scară numerică de la 0 la 14. Valorile mai mici de 7 indică soluții acide, în timp ce valorile mai mari de 7 indică soluții alcaline, iar pH-ul 7 este considerat neutru. Acest concept a revoluționat modul în care oamenii de știință înțeleg și caracterizează proprietățile chimice ale substanțelor.
Contribuția lui S.P.L. Sørensen în domeniul măsurării pH-ului a permis cercetătorilor să determine și să compare nivelurile de aciditate și alcalinitate în diverse soluții și amestecuri chimice. Scala pH-ului este utilizată în prezent în domenii variate, precum chimie, biologie, medicină, industria alimentară și controlul calității apei. S.P.L. Sørensen este recunoscut ca unul dintre cei mai importanți chimisti din secolul al XX-lea. Contribuția sa în domeniul determinării pH-ului a avut un impact semnificativ în dezvoltarea științei chimiei și în înțelegerea proceselor chimice și biologice care depind de echilibrul acido-bazic.
În domeniul chimiei, înțelegerea pH-ului este esențială pentru a evalua comportamentul substanțelor în diferite reacții chimice. De exemplu, pH-ul joacă un rol important în determinarea adecvării apei pentru consum, în procesele de fabricare a produselor cosmetice sau farmaceutice și în analiza solurilor agricole.
Experimentul de determinare a pH-ului substanțelor poate fi organizat într-o manieră interactivă și captivantă pentru elevi. În primul rând, fiecărui elev i se furnizează un set de substanțe diverse, cum ar fi suc de lămâie, oțet, apă de robinet, soluție de săpun, soluție de bicarbonat de sodiu și alte substanțe accesibile.
Pentru a determina pH-ul acestor substanțe, elevii pot folosi indicatori de pH, cum ar fi hârtia de turnesol sau soluțiile indicator. Acești indicatori prezintă culori diferite în funcție de pH-ul substanțelor testate, ceea ce permite elevilor să facă o evaluare vizuală rapidă a acidității sau alcalinității. Elevii pot compara culorile observate cu o scară de culori standard pentru a determina pH-ul fiecărei substanțe testate.
În ceea ce privește avantajele psihopedagogice ale experimentului ca metodă de predare prin descoperire dirijată, experimentul de determinare a pH-ului substanțelor aduce numeroase beneficii. În primul rând, prin intermediul experimentului, elevii devin participanți activi în procesul de învățare, dezvoltându-și abilități practice și de observație. Ei învață să identifice și să evalueze diferențele subtile între substanțele testate și să le coreleze cu valorile de pH. De asemenea, experimentul stimulează curiozitatea științifică și gândirea critică, încurajând elevii să își pună întrebări și să caute răspunsuri. Prin explorarea directă a substanțelor și a rezultatelor experimentale, elevii înțeleg mai bine conceptele chimice abstracte, precum aciditatea și alcalinitatea.
La nivelul aplicabilității experimentului în viața de zi cu zi, experimentul de determinare a pH-ului substanțelor are o relevanță semnificativă. Elevii își dezvoltă abilități practice care pot fi aplicate în diverse situații cotidiene. Ei învață să identifice substanțele care pot fi nocive sau benefice pentru sănătate și mediul înconjurător, precum și să înțeleagă importanța menținerii unui echilibru al pH-ului în diversele medii.
Experimentul de determinare a pH-ului substanțelor reprezintă o metodă captivantă și eficientă de a învăța chimia la clasa a VII-a. Acesta aduce beneficii psihopedagogice prin implicarea activă a elevilor și dezvoltarea abilităților lor practice și de gândire critică. În plus, experimentul are o aplicabilitate directă în viața de zi cu zi, ajutând elevii să înțeleagă importanța pH-ului în diverse contexte. Prin astfel de experimente, elevii devin mai pasionați de chimie și își dezvoltă abilități utile pentru explorarea științei și înțelegerea lumii înconjurătoare.
Așa cum afirmă celebrul chimist Antoine-Laurent de Lavoisier, „nimic nu se pierde, nimic nu se câștigă, totul se transformă.” Această afirmație devine realitate într-un laborator de chimie, unde elevii au ocazia să observe transformări și reacții chimice în mod direct. Experimentele oferă oportunitatea de a explora noțiuni precum proprietățile materialelor, legile conservării și balansarea ecuațiilor chimice într-un mod practic și concret.
Prin intermediul experimentelor, elevii pot vizualiza și înțelege mai bine fenomenele chimice abstracte. De exemplu, experimentele cu soluții acide și bazice, precum neutralizarea, le permit elevilor să vadă cum culorile se schimbă, cum se formează precipitații sau cum se degajă gaze. Aceste observații directe îi ajută pe elevi să asocieze conceptele teoretice cu fenomenele observate, făcând legătura dintre teorie și practică.
Pe lângă înțelegerea conceptelor chimice, experimentele dezvoltă abilități practice și critice la elevi. Ei învață să măsoare cu precizie, să analizeze date și să interpreteze rezultatele experimentelor. În plus, experimentele îi încurajează pe elevi să fie curioși și să gândească critic. Ei trebuie să formuleze ipoteze, să planifice experimente și să tragă concluzii bazate pe observații și date experimentale.
De asemenea, experimentele oferă oportunitatea de a dezvolta abilități de colaborare și comunicare. Elevii lucrează în echipe, împărtășesc idei, își împart responsabilitățile și colaborează pentru a obține rezultatele dorite. Această colaborare îi ajută să își îmbunătățească abilitățile sociale și să învețe să lucreze într-un mediu de echipă.
Experimentele au un rol crucial în predarea chimiei deoarece aduc subiectul la viață și îi ajută pe elevi să își dezvolte o înțelegere profundă a conceptelor și fenomenelor chimice. Prin intermediul experimentelor, elevii au posibilitatea să vadă și să experimenteze în mod direct cum reacțiile chimice se desfășoară și cum substanțele interacționează între ele.
Această abordare practică și interactivă le permite elevilor să exploreze și să experimenteze într-un mediu sigur și controlat, dezvoltându-și abilitățile practice, critice și de colaborare. De asemenea, experimentele îi încurajează pe elevi să fie curioși, să pună întrebări și să exploreze propriile ipoteze, dezvoltând astfel gândirea critică și capacitatea de a rezolva probleme.
Bibliografia consultată include lucrări scrise de autori români și se concentrează pe rolul experimentelor în predarea chimiei, oferă ghiduri practice, sugestii și exemple de experimente chimice adecvate pentru diferite niveluri de învățare. Ele pot fi utile pentru profesorii de chimie din România în proiectarea și implementarea lecțiilor și activităților experimentale care să stimuleze interesul și înțelegerea elevilor față de chimie.

Bibliografie:
1. Ardelean, I. (coord.). (2010). Experimente și demonstrații în chimie pentru liceu. Editura CD Press.
2. Chiriță, L., & Vescan, I. (2016). Metodica experimentului în chimie. Editura Universitară.
Cristea, S. (2007). Pedagogie. Teorie și practică. Editura Polirom.
3. Dănciulescu, A. (2017). Pedagogie școlară. Editura Didactică și Pedagogică.
4. Fălămaș, A. (2005). Experimente în laboratorul de chimie. Editura Polirom.
5. Iucu, R. (coord.). (2015). Pedagogia modernă: Teorii și practici contemporane. Editura Universitară.
6. Iucu, R., & Cristea, S. (coord.). (2016). Dezvoltarea personalității în educație. Editura Universitară.
7. Johnstone, A. H. (1991). Why is Science Difficult to Learn? Things are Seldom What They Seem. Journal of Computer Assisted Learning, 7(2), 75-83.
8. Miclea, M. (coord.). (2017). Psihologie școlară. Editura Polirom.
9. Mirel, V. (2007). Experimentele în învățarea chimiei. Editura Sitech.
10. Petrescu, M. (2009). Metodica experimentului chimic. Editura Didactică și Pedagogică.
11. Talanquer, V. (2010). Experiments and Demonstrations in the Teaching of Chemistry: Claim, Evidence, and Reasoning. Journal of Chemical Education, 87(1), 22-29.
12. Vlăsceanu, L., Grünberg, L., & Pârlea, D. (coord.). (2007). Dezvoltarea resurselor umane și perspectivele formării în România. Editura Polirom.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 16 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

12 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN