Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Strategii de îmbunătăţire a relaţiei şcoala - familie - comunitate

Învăţământ primar | Consiliere si orientare

Propus de: Cristina2791 | 03.11.2015 19:16 | Revista cadrelor didactice nr. 18/2015 | 10818 vizualizări

De modul în care şcoala interrelaţionează cu familia şi comunitatea depinde formarea personalităţii şi instruirea copilului. Relaţiile bune dintre şcoală, familie şi comunitate sunt în avantajul dezvoltării copilului la diferite vârste.

STRATEGII DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A RELAŢIEI ŞCOALĂ-FAMILIE-COMUNITATE

Prof. Înv. Primar Stamin Cristina Manuela, Şcoala Gimnazială Gherceşti,
comuna Gherceşti, judeţul Dolj

Idealul educaţional constă în formarea şi dezvoltarea integrală a personalităţii din perspectiva exigenţelor culturale, axiologice, social-economice, ştiinţifice şi politice ale societăţii democratice pentru asumarea unui ansamblu de valori necesare propriei dezvoltări, realizării personale şi integrării sociale şi profesionale într-o societate a cunoaşterii, în contextul valorilor europene şi general-umane.
Realizarea acestui ideal nu poate fi concepută fără o legătură strânsă între cei trei piloni, care stau la baza educaţiei permanente, de calitate. Aceşti piloni sunt: şcoala, familia, comunitatea - trei surse principale pentru dezvoltarea şi educarea personalităţii umane.
De modul în care şcoala interrelaţionează cu familia şi comunitatea depinde formarea personalităţii şi instruirea copilului. Relaţiile bune dintre şcoală, familie şi comunitate sunt în avantajul dezvoltării copilului la diferite vârste.
Familia are un rol decisiv în maturizarea psihosocială a copilului, în conturarea concepţiei lui despre lume şi despre sine. Influenţa exercitată de către părinţi asupra copilului este benefică, dacă aceştia sunt competenţi privind educaţia, dacă îl îndrumă cu tact şi cu înţelepciune, dacă îl respectă şi-i stimulează creativitatea, responsabilitatea şi libertatea.
Şcoala continuă, diversifică şi aprofundează educaţia copilului, organizează procesul educaţional, centrat pe formarea integrală a personalităţii acestuia. Calitatea acţiunilor şi a influenţelor familiei şi ale şcolii poate fi obţinută numai printr-o comunicare şi colaborare eficientă între actorii implicaţi în educaţia copilului. Relaţiile bazate pe înţelegere, susţinere, respect, dragoste creează temeiul comunicării şi colaborării eficiente a familiei cu şcoala şi cu comunitatea.
Este cunoscut faptul că din ce în ce mai mulţi părinţi plasează problemele legate de buna educaţie a copiilor printre cele mai importante preocupări ale lor. Printre ei sunt părinţi care ţin o strînsă şi permanentă legătură cu şcoala. Ei se străduiesc, îndrumaţi de cadrele didactice, să creeze în mediul familial o ambianţă prielnică unei dezvoltări sănătoase a copilului. În felul acesta, influenţa favorabilă exercitată de şcoală asupra elevului continuă şi acasă. Şcoala oferă acestor părinţi prin intermediul diriginţilor, psihologului, administraţiei, sfaturi preţioase privitor la modul în care trebuie să rezolve probleme educative specifice vârstei.
Cu părere de rău, există şi alt tip de părinţi, care consideră că nu în toate cazurile este necesară menţinerea unei legături permanente cu şcoala. Ajutorul calificat al cadrelor didactice este de neînlocuit, fiindcă ei sunt acei a căror profesie este tocmai de educator. De aceea menirea şcolii este de a găsi cât mai multe şi eficiente forme de colaborare, de atragere a părinţilor într-un dialog eficace spre formarea unui cetăţean activ.
Nu mai puţin importantă este şi colaborarea cu comunitatea şi anume:
- Alte instituţii care oferă servicii educaţionale;
- ONG-uri;
- Administraţia Publică Locală;
- Organele de drept;
- Agenţi economici;
- Mass media; etc.
În acest context comunitatea reprezintă cadrul cultural, spiritual şi geografic de dezvoltare a elevului.
Pentru o relaţie optimă a diriginţilor cu părinţii este nevoie de a îmbina variate forme şi metode de colaborare a şcolii cu familia şi comunitatea. Unele dintre acestea sunt:
− portofoliul pentru fiecare colectiv de părinţi, care include teme speciale destinate educaţiei copilului şi prevenirii eşecului şcolar;
− caietul cu notiţe pentru fiecare elev privind organizarea orelor de lectură în familie;
− şedinţele tradiţionale cu părinţii, dar şi practicarea altor forme de lucru cu aceştia: ateliere, mese rotunde, lectorate pentru părinţi;
− implicarea părinţilor în activităţi cognitive şi educative în cadrul demersurilor didactice, la amenajarea sălilor de clasă, confecţionarea materialului didactic, organizarea şi desfăşurarea activităţilor extracurriculare, realizarea discuţiilor cu un caracter pedagogic, luarea deciziilor referitor la organizarea procesului educaţional în instituţie, procurarea literaturii pentru copii etc.
Aceste activităţi de colaborare au nenumărate avantaje:
- Clarifică diverse probleme educative;
- Oferă un nou cadru de dezvoltare a personalităţii elevului;
- Sporesc conştientizarea din partea tuturor actorilor implicaţi în educaţie.
Există o serie de strategii pedagogice de îmbunătăţire a relaţiei şcoală-familie-comunitate şi de valorificare a calităţii educaţiei în formarea personalităţii integrale a elevului, şi anume:
- strategia familiarizării părinţilor /familiei cu finalităţile /standardele de eficienţă a învăţării şi curriculumul şcolar;
- strategia implicării părinţilor în activităţile şcolare ce urmăresc scopul formării competenţelor de autoeducaţie la elevi;
- strategia axată pe educaţia părinţilor în scopul formării şi dezvoltării competenţelor educative
parentale şi a centrării pe autoeducaţie;
- strategia implicării actorilor comunitari în participarea sistematică la acţiunile educative în scopul integrării optime a educatului în societate.
Cu toate acestea se întâlnesc o serie de reproşuri care li se fac părinţilor privind colaborarea cu şcoala:
- Apatia (nu vin la reuniuni anunţate);
- Lipsa de responsabilitate (aşteaptă iniţiativa profesorilor);
- Timiditate (lipsa de încredere în sine);
- Participare cu ingerinţe (critică cu impertinenţă şcolară);
- Preocupări excesive (exclusive) pentru randamentul şcolar (notele copilului);
- Rolul parental rău definit (nu înţeleg corect funcţiile şi rolurile în educaţia copilului);
- Contacte limitate cu şcoala (numai în situaţii excepţionale,de criză în comportamentul copilului);
- Conservatorism (reacţii negative la idei noi);
Nu lipsesc nici reproşurile care li se fac profesorilor privind colaborarea cu familiile elevilor. Acestea sunt similare cu cele pentru părinţi dar nu identice:
- Dificultăţi de a stabili relaţia cu adulţii (tratează părinţii ca pe copii şi nu ca pe parteneri în educaţia copilului,decizând autoritar la reuniunile cu părinţii);
- Definirea imprecisă a rolului de profesor;
- Lipsa pregătirii privind relaţia şcoală-familie.
În concluzie, numai printr-o colaborare strânsă, susţinută, familia, şcoala şi comunitatea pot pune în aplicare procesul de educare a copilului.Pentru a construi un mediu prietenos copilului şi pentru a fi calitativă, interesantă, şcoala are nevoie de sprijinul conştient şi partenerial al părinţilor şi actorilor comunitari. Pe tot parcursul perioadei şcolare este necesar să existe un acord conform căruia părinţii să colaboreze cu instituţia de învăţământ frecventată de copiii lor şi cu instituţiile educative din întreaga comunitate.

Bibliografie:
1. Băran- Pescaru, A., ,,Parteneriat în educaţie”, Editura Aramis Print, Bucureşti, 2004.
2. Dolean, I., Dacian, D.- ,,Meseria de părinte”,Editura Aramis, Bucureşti, 2002.
3. Popescu, M., ,,Implicarea comunităţii în procesul de educaţie”, Corint, Bucureşti, 2000.
4. Vasile Gh. Cojocaru, ”Calitatea în educaţie”, Chişinău, 2007
5. Vrăşmaş, E. - ,,Consilierea şi educaţia părinţilor”, Editura Aramis, Bucureşti, 2001
6. Vrăşmaş, E., A., ,,Consilierea şi educaţia părinţilor”,Editura Aramis, Bucureşti, 2002.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 16 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

12 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN