Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Tipologia itemilor

Învăţământ liceal | Chimie

Propus de: xairam | 04.05.2022 12:26 | Revista cadrelor didactice nr. 85/2022 | 1763 vizualizări

Materialul conține tipuri de itemi aplicați la evaluarea lecției „Compuși carboxilici”.

Tipologia itemilor
Baltag Maria
Colegiul Silvic „Bucovina” Câmpulung Moldovenesc
Materialul conține tipuri de itemi aplicați la evaluarea lecției „Compuși carboxilici”.
Itemii se împart în:
a) Itemi obiectivi – măsoară cunoștințe, priceperi și capacități de bază.
În categoria itemilor obiectivi se încadrează:
 itemi de tip alegere duală – presupun alegerea unui răspuns din două date: da/nu, adevărat/fals, corect/greșit. Se folosesc pentru recunoașterea unor reguli, principii, definiții.
Exemplu:
La următoarele afirmații răspundeți cu A (adevărat) sau F (fals):
a) Acizii carboxilici conțin în moleculă grupa carboxil, R – CH = O.
b) Acizii monocarboxilici saturați cu catenă aciclică au formula generală CnH2nO2.
c) Acidul acetic corespunde la următoarea formulă structurală H3C – COOH.
d) Acizii monocarboxilici saturați inferiori sunt însolubili în apă.
e) Acidul acetic este un acid mai tare decât HCl.
 itemi de tip pereche sau împerechere – elevii trebuie să stabilească legături, corespondențe între cuvinte, propoziții, formule chimice dispuse pe două coloane. Itemii de tip împerechere pot solicita următoarele tipuri de relații: reguli/exemple; simboluri/concepte; termeni/definiții; principii/clasificări.
Asociere simplă
Exemplu
Notați în spațiul din stânga numerelor din coloana A litera care corespunde denumirii substanțelor date în coloana B:
A B
...........1. HCOOH a. acid propanoic
...........2. H3C – COOH b. acid butanoic
...........3. H3C – CH2 – CH2 – COOH c. acid metanoic (acid formic)
...........4. H3C – CH2 – COOH d. acid etanoic (acid acetic)
Asociere multiplă
Exemplu
Asociați fiecărui grup de reactanți din coloana din stânga notat cu cifre arabe o literă (mai multe sau nici una) din coloana din dreapta:
A B
.........1. 2H3C – COOH + Zn a. reacție de esterificare
.........2. 2H3C – COOH + CuO b. (H3C – COO)2Zn + H2↑
..........3. H3C – COOH + NaOH c. reacția nu are loc
..........4. H3C – COOH + NaCl d. H3C – COONa + H2O
..........5. H3C – COOH + NaHCO3 e. reacția are loc în mediu acid
..........6. H3C – COOH + turnesol f. reacție de neutralizare
.........7. H3C – COOH + CH3 – CH2 – OH g. acidul acetic este mai tare
decât H2CO3
h. H3C – COOCH2 – CH3 + H2O
i. H3C – COONa + CO2↑ + H2O
j. acidul acetic este mai slab
decât HCl
k. reacția este reversibilă
l. (H3C – COO)2Cu + H2O
m. reacția are loc cu efervescență
și este folosită pentru
recunoașterea acizilor
carboxilici
 itemi cu alegere multiplă – solicită identificarea unui răspuns din mai multe răspunsuri date, din care doar unul este corect, iar celelalte par a fi corecte. Itemii cu alegere multiplă se folosesc pentru a determina nivelul de cunoștințe acumulate de către elevi, dar și pentru a determina modul în care au înțeles și aplică anumite noțiuni. Acești itemi pot fi: cu complement simplu sau cu complement grupat.
Itemi de tip complement simplu
Exemple
Alegeți răspunsul corect:
1. Acidul carboxilic care conține 53,33% O este:
a) acidul acetic b) acidul formic c) acidul propanoic d) acidul butanoic
2. Câți litri CO2 (c.n.) rezultă din reacția a 60 g CaCO3 de puritate 80% cu acidul acetic?
a) 13,44 L b) 16,8 L c) 10,752 L
Itemi de tip complement grupat
În acest caz, elevii au de analizat 4 enunțuri care au un element comun. Elevii trebuie să dea răspunsul conform unei grile construite special.
Exemple
La următoarele întrebări răspundeți cu:
A – dacă numai soluțiile 1, 2, 3 sunt corecte;
B – dacă numai soluțiile 1 și 3 sunt corecte;
C – dacă numai soluțiile 2 și 4 sunt corecte;
D – dacă numai soluția 4 este corectă;
E – dacă toate soluțiile sunt corecte.
a) Următoarea formulă structurală H3C – COOH corespunde la denumirea:
1. acid metanoic 2. acid acetic 3. acid formic 4. acid etanoic
b) Referitor la reacția dintre acidul etanoic și etanol, sunt adevărate afirmațiile:
1. se numește reacție de esterificare 2. rezultă acetat de etil și apă 3. are loc în mediu acid 4. este reversibilă
c) Se află în stare de agregare lichidă:
1. acidul acetic 2. acidul formic 3. acidul propanoic 4. acidul palmitic
d) Sunt reacții posibile:
1. H3C – COOH + NaHSO4 → 2. H3C – COOH + NaCl →
3. H3C – COOK + HCN → 4. H3C – COOH + Na2CO3 →
e) Acidul acetic este folosit pentru:
1. obținerea medicamentelor 2. obținerea fibrelor sintetice 3. obținerea adezivilor (aracet) 4. obținerea cauciucului
b) Itemi semiobiectivi cuprind întrebări și cerințe în care elevii trebuie să formuleze răspunsurile.
Din categoria itemilor semiobiectivi fac parte:
 Itemi de tip răspuns scurt sunt formulați direct, iar răspunsul corect este ușor de specificat.
Exemple:
1. Care sunt proprietățile fizice ale acidului acetic?
2. Cum se demonstrează, experimental, tăria acidului acetic comparativ cu tăria acidului clorhidric?
3. Exemplificați pentru acidul acetic, prin ecuații chimice, patru proprietăți chimice comune cu ale acizilor minerali.
 Itemi de completare – solicită drept răspuns câteva cuvinte care se notează în contextul ideatic oferit. Acești itemi verifică cunoașterea unor noțiuni.
Exemple:
Completați spațiile libere din următoarele enunțuri:
1. Acizii carboxilici conțin în moleculă grupa ...................., care se notează ..........................
2. Acizii monocarboxilici saturați cu catenă aciclică au formula generală ................................
3. Acidul metanoic se mai numește acid ......................
 Itemi de tip întrebări structurate – formate din mai multe subîntrebări legate printr – un element comun.
Exemple:
1. Se dă schema de ecuații chimice:

Se cere: a) identificați substanțele notate cu litere din schema de mai sus;
b) scrieți ecuațiile reacțiilor cuprinse în schemă și egalați-le;
c) precizați câte două utilizări pentru substanțele a și b.
2. Scrieți ecuațiile reacțiilor chimice prin care se realizează următoarele transformări:
metan → etină → etenă → alcool etilic → acid acetic → acetat de etil
c) Itemi subiectivi dezvoltă capacitatea elevului de a descrie, de a prezenta, de a explica diferite noțiuni, metode de lucru. Acești itemi dezvoltă creativitatea, gândirea, imaginația elevilor.
Din categoria itemilor subiectivi fac parte:
 Itemi de tip rezolvare de probleme, care pot fi: probleme – întrebări (se rezolvă fără calcul numeric), probleme care se rezolvă prin calcul numeric și probleme cu caracter experimental.
Probleme – întrebări
Exemple:
1. Propuneți două metode de obținere ale acidului acetic, plecând de la etanol.
2. Care dintre următoarele substanțe, H3C – COOH și H3C – CH2 – OH, are caracter acid mai pronunțat? Argumentați răspunsul.
Probleme care se rezolvă prin calcul numeric
Exemplu:
Câte grame soluție de KMnO4 de concentrație 20% sunt necesare pentru a oxida etanolul obținut prin adiția apei la 56 g etenă?
Probleme cu caracter experimental
Exemplu:
Urmărește experimentele demonstrative:
a. reacția acidului clorhidric cu zincul
b. reacția acidului acetic cu zincul
c. acid clorhidric + turnesol
d. acid acetic + turnesol
Scrieți ecuațiile reacțiilor chimice.
Precizați cum este tăria acidului acetic comparativ cu tăria acidului clorhidric. Justificați răspunsul pe baza celor observate pe cale experimentală.
 Itemi de tip eseu
Pentru întocmirea eseurilor se aleg teme care să cuprindă instrucțiuni clare.
Exemplu:
Redactați un eseu cu tema "Acidul acetic" ținând cont de următoarele cerințe:
- obținerea acidului acetic (exemplificați prin minimum două ecuații chimice);
- proprietățile fizice ale acidului acetic;
- tăria acidului acetic;
- proprietățile chimice ale acidului acetic;
- utilizările acidului acetic.

Bibliografie:
1. D.G. Cozma; A. Pui; Elemente de didactica chimiei, Ed. Spiru Haret, Iași, 2003.
2. Sanda Fătu; Didactica chimiei, Ediția a II – a, Ed. Corint, București, 2007.
3. Constantin Cucoș; Pedagogie, Ediția a II – a adăugită și revizuită, Ed. Polirom, 2002.
4. A. Stoica; Evaluarea curentă și examenele, Bucureşti, 2001.
5. M. Bocoş, F. Ciomoş; Didactica chimiei, Ed. Eurodidact, Cluj-Napoca, 2002.
6. Mangalagiu, I.: Probleme de chimie organică, Ed. Dosoftei, IASI, 2000.
7. Moldoveanu, C.; Zbancioc, Ghe; Butnariu, R.; Balan, A.M.; Florea, O.; Mangalagiu, I.I.: Bazele chimiei organice – Manual de laborator, Editura Universității Al.I.Cuza Iași, 2008.
8. https://pixabay.com/images/id-2519654/

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 18 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

12 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN