Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Tipuri ale gândirii creative

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: popovicialinaelena | 10.04.2023 13:56 | Revista cadrelor didactice nr. 93/2023 | 388 vizualizări

Tipuri ale gândirii creative: Reîncadrare, Harta minţii (Mind Mapping) , 3. Interiorizarea/Intuiţia - Proverbialul ,,A-ha!” sau ,,Evrika!”, Flow-ul creativ

Tipuri ale gândirii creative

Prof. Popovici Alina-Elena
Grădinița cu Program Prelungit ,,Floare de colț” Brad, Jud. Hunedoara

1. Reîncadrare. Sub control conştient. Natura esenţială a persoanei, obiectului sau evenimentului nu s-a schimbat, doar percepţia ta asupra lor. Când înlocuieşti un cadru vechi cu un cadru nou, lucrurile se văd foarte diferit. Se schimbă felul în care ne simţim, care, la rândul său, ne schimbă capacitatea de acțiune.
2. Harta minţii (Mind Mapping) - instrument de vizualizare a problemelor, utilizat în mod asociativ, mai degrabă, decât gândind rațional. Vizează ambele: cuvintele şi aspectul vizual, a fost stabilit că harta minţii “angajează” (lucrează) ambele emisfere ale creierului, conducând la un stil mai holistic şi imaginativ al gândirii.

3. Interiorizarea/Intuiţia - Proverbialul ,,A-ha!” sau ,,Evrika!”
Îşi face simţită prezenţa atunci când se lucrează din greu la rezolvarea unei probleme şi apar blocaje. Se manifestă ca o “lumină”, “un bliţ din interior” care aduce rezolvarea problemei. Mintea “rătăceşte” spre înţelegere, astfel avem şanse mai mari de a avea o imagine de ansamblu, atunci când ne simţim fericiţi, decât atunci când ne simţim nerăbdători. Conştiinţa de sine este cheia care “descuie” înţelegerea. Este important să recunoaştem faţă de noi atunci când suntem “blocaţi” şi nu putem identifica soluţia unei probleme; în loc de a forţa rezolvarea problemei, prin munca mai grea, mai bine “încetinim”, în mod deliberat, ne limpezim mintea și lasăm gândurile să rătăcească.
4.Flow-ul creativ – este o stare în care totul pare să se aşeze la loc și, indiferent ce lucrezi - idei, cuvinte, note, culori sau orice altceva – este plin de inspiraţie, începe să curgă cu ușurință și în mod natural.
Caracteristici ale stării de flow creativ:
• Distragerea este exclusă! Când NU suntem distraşi de griji sau alte priorităţi care intră în
conflict, suntem liberi să devenim în totalitate absorbiţi de sarcina pe care vrem să o îndeplinim.
• Nu trebuie să existe teama de eşec! Focalizarea atenţie într-o singură direcţie înseamnă că
nu judecăm, simultan, acţiunile noastre, sau ne facem griji în legătură cu ce merge prost.
• Conştiinţa de sine dispare! Când eşti în întregime absorbit de activitatea în sine, nu te mai
preocupă imaginea de sine, sau cum apari în faţa celorlalţi. Pe durata flow-ului, ne putem identifica cu ceva din afară, mai mare decât propria noastră persoană, cum ar fi pictura pe care o pictăm, echipa în care jucăm…
• Percepţia asupra timpului este distorsionată! Câteva ore pot zbura, în timp ce noi le
percem ca şi când ar fi trecut câteva minute, sau unele momente pot dura ca şi când ar fi trecut ore.
• Activitatea devine autotelică – însemnând un scop în sine. Ori de câte ori intervin
majoritatea elementelor flow-ului, activitatea devine mai plăcută, ne oferă satisfacţii prin ea însăşi. Tocmai de aceea, atât de mulţi artişti, oameni care crează, ne destăinuie că cea mai mare satisfacţie a lor vine din munca lor, după cum spunea Noel Coward, “Munca e mai distractivă decât distracţia!”

Bibliografie: - Suport de curs -Welcome to Magic-Learning-Land ,,Creative & critical thinking: development in learners”
- Jeannie L. Steel, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, ,,Lectura şi scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice”, Centrul Educaţia 2000+, Editura Gloria, București

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

7 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN