Cum putem încuraja empatia în sala de clasă
Studiile arată că empatia cadrelor didactice contribuie la motivația și rezultatele școlare ale copiilor, dar și că un nivel scăzut de empatie al copiilor în primii ani de viață este asociat cu probleme de comportament pe termen lung. Așadar, empatia este un factor important în educație, dar și în dezvoltarea copiilor. Cum pot cadrele didactice să încurajeze empatia copiilor în sala de clasă?
Oferiți un model demn de urmat
Cadrele didactice reprezintă un exemplu de comportament pentru elevii lor – dincolo de materia predată, copiii observă comportamentele și modalitățile în care profesorii comunică în fiecare zi la clasă. Atunci când cadrele didactice arată elevilor că înțeleg perspectivele lor, chiar daca nu sunt întotdeauna de acord cu ele, le oferă copiilor un model de empatie.
Încurajați-i pe elevi să vadă lucrurile din perspectiva altor persoane
Literatura oferă o mulțime de ocazii de a exersa empatia, pentur că elevii pot încerca să vadă lucrurile din perspectivele diferitelor personaje. Cum ar arăta aceeași poveste din perspectiva personajelor secundare? Sau din perspectiva personajului negativ? Asemenea exerciții de imaginație îi ajută pe copii să înțeleagă că, în funcție de rolul pe care îl jucăm într-o situație sau în funcție de felul în care suntem afectați de o situație, vom avea diferite experiențe emoționale și intelectuale.
Rescrierea unei povești din perspectiva unui alt personaj este un alt exercițiu interesant, mai ales pentru elevii de vârste mai mari.
Exersați ascultarea activă
Scopul ascultării active este de a auzi cu adevărat ceea ce interlocutorul spune, simte, crede sau vrea, fără a încerca să schimbăm aceste lucruri. Elevii de gimnaziu și de liceu pot realiza exerciții de ascultare activă și pot reflecta asupra obstacolelor care apar deseori în calea acesteia – propria perspectivă, propriile reacții sau idei care nu sunt neapărat similare cu cele ale interlocutorului etc.
Ascultarea activă poate încuraja empatia și poate reduce numărul conflictelor între copii, deoarece aceștia învață că nu este nevoie întotdeauna să aibă dreptate sau să controleze comportamentul celor din jur.
Învățați-i pe copii să nu se grăbească atunci când trag o concluzie
Exercițiile de reflecție și imaginație îi pot ajuta pe copii să înțeleagă că deseori avem nevoie de mai multe informații înainte de a ajunge la o concluzie. De exemplu, din perspectiva unui cadru didactic, un elev neatent la ore poate fi etichetat drept nemotivat să învețe, dar în spatele lipsei de atenție se pot ascunde anxietatea, lipsa încrederii în sine, evenimente dificile în viața de familie a elevului etc. Încurajați-i pe elevi să își formeze obiceiul de a se întreba: “Ce altceva ar trebui să știu înainte de a atrage o concluzie?” sau “Ce alte posibile explicații există?”, mai ales în relațiile cu cei din jur.
Dați dovadă de empatie în relația cu elevii
“Se pare că ești îngrijorat în legătură cu ceva, vrei să vorbim despre asta?” sau “Cred că te-ai enervat când colegul tău ți-a rupt desenul.” sunt replici simple, dar care pot ajuta copiii să se simtă înțeleși și acceptați, oferindu-le în același timp un model de comunicare eficientă.
A arăta empatie copiilor în momentele în care trec prin emoții intense nu înseamnă a încuraja comportamente inadecvate. Putem oferi empatie pentru emoțiile sau gândurile copiilor și, în același timp, stabili limite pentru comportamente, astfel încât elevii să fie în siguranță din punct de vedere fizic și emoțional în sala de clasă.
Sursa foto: Freepik.com
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: webmaster | 05.12.2024 06:44 | 180 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.